کد خبر: 1066521
تاریخ انتشار: ۰۳ آبان ۱۴۰۰ - ۱۹:۰۲
حاشیه‌ای بر پاسخ رئیس کمیته ملی المپیک به سوال «جوان» درباره تاخیر در انتشار نتایج ارزیابی کاروان ایران در المپیک ۲۰۲۰
در حالی با وجود وعده کمیته ملی المپیک، همچنان خبری از انتشار نتایج ارزیابی عملکرد کاروان ایران در توکیو نیست که برای موفقیت در المپیک پاریس باید ضعف و قوت های المپیک 2020 بررسی شود.
سعید احمدیان
دو ماه و نیم ماه پس از پایان المپیک توکیو، خبری از انتشار ارزیابی عملکرد کاروان ایران در این رقابت‌ها نیست، این در حالی است که مسئولان کمیته ملی المپیک و وزارت ورزش پس از پایان المپیک، خبر از آغاز ارزیابی نتایج کاروان ایران داده بودند و در بیانیه وزارت ورزش و کمیته ملی المپیک پس از پایان کار نمایندگان ایران در توکیوهم وعده داده شده بود «قطعاً در آینده نزدیک گزارش کارشناسی اقدامات انجام گرفته و نتایج ارزیابی همه رشته‌ها و ورزشکاران شرکت کننده برحسب موازین علمی و کارشناسی برای اطلاع عموم منتشر خواهد شد.» این در شرایطی است که بررسی عملکرد رشته‌های مختلف در المپیک تابستانی توکیو، یکی از مهم‌ترین فاکتور‌هایی است که می‌تواند با شناخت نقاط ضعف و قوتی که کاروان کشورمان در المپیک داشته است، نقشه راه ورزش ایران برای کسب نتایج بهتر در المپیک ۲۰۲۴ پاریس باشد. 
 
*اهمیت ریشه یابی نزول در توکیو
تابستان امسال در حالی کاروان ایران با ۶۶ ورزشکار در ۱۷ رشته ورزشی راهی توکیو شد که نتیجه نهایی نشان دهنده افت ایران نسبت به المپیک ریو بود. در توکیو در مجموع کاروان ایران با هفت مدال (سه طلا، دو نقره و دو برنز) و جایگاه بیست و هفتم به کار خود پایان داد که این رتبه نزولی دو رده‌ای در مقایسه با المپیک ۲۱۰۶ داشت. در ریو، ورزشکاران کشورمان توانسته بودند هشت مدال (۳ طلا، یک نقره و ۴ برنز) را برای ایران به دست بیاورند تا کاروان ایران بیست و پنجم شود.

با توجه به افت دو پله در توکیو، اهمیت ارزیابی عملکرد کاروان ایران اهمیت بیشتری پیدا کرده تا با ریشه یابی دلایلی که زمینه ساز این نزول شده، این روند برای بازی‌های پاریس متوقف شود و المپیکی‌های کشورمان در تابستان ۲۰۲۴، بتوانند جایگاه ایران را با توجه به مدال‌هایی که به دست می‌آورند، در جدول مدال‌ها ارتقا دهند. به خصوص که نتیجه برخی از رشته‌ها مانند تکواندو و تیراندازی در بخش تفنگ دور از انتظار بود و باید بدون رودروایسی‌های مدیریتی و سیاسی، بررسی شود که چرا برخی رشته‌ها انتظارات را برآورده نکرده اند و با واکاوی که صورت می‌گیرد، برنامه بازگشت رشته‌های ناکام به مسیر موفقیت نوشته شود.

*انتقام گیری و تسویه حساب ممنوع!
هفته گذشته بود که رئیس کمیته ملی المپیک پس از پایان مراسم تقدیر از برگزیدگان جشنواره توریسم ورزشی، در یک نشست خبری کوتاه پاسخگوی سوال خبرنگاران شد. تاخیر در اعلام نتایج ارزیابی کاروان ایران در توکیو که می‌تواند ملاک ورزش برای حضور در بازی‌های پاریس باشد، سبب شد تا سوال «جوان» از رئیس کمیته ملی المپیک، در این باره پرسیده شود.
رضا صالحی امیری در پاسخ به سوال «جوان» درباره چرایی طولانی شدن انتشار کارنامه عملکرد کاروان ایران، اینطور توضیح داد: «سه روز پس از بازگشت کاروان ایران از توکیو، جلسات ارزیابی با مشارکت وزارت ورزش آغاز شد و در مدت ۱۰ روز به پایان رسید. الان جزوه عملکرد کاروان توکیو در اختیار کمیته و وزارت ورزش است و باید یک جلسه‌ای با وزارت ورزش گذاشته شود تا این گزارش عملکرد در اختیار رسانه‌ها هم قرار بگیرد. اما یک نکته را نباید فراموش کنیم، کمیته ملی المپیک به دنبال انتقام یا تخریب هیچ فدراسیونی نیست و ما معتقدیم که توکیو آخر دنیا نیست و همه رشته‌ها در رویداد‌های مختلف فراز و فرود داشته اند و دارند و نباید نتایج توکیو باعث تسویه حساب با هیچ فدراسیون بشود.»

رئیس کمیته ملی المپیک در ادامه صحبت هایش در این باره به رشته تکواندو اشاره می‌کند که پس از المپیک با توجه به ناکامی مطلق این رشته در توکیو، زیر فشار سنگینی از انتقادهاست: «مثال زنده این مسئله رشته تکواندو است، این رشته در توکیو به هر دلیلی نتیجه نگرفت که مباحث فنی را باید آقای سجادی، آقای فخری و آقای رغبتی رئیس و معاون کاروان ایران در توکیو و عضو ستاد عالی بازی‌ها توضیح بدهند و من ورودی به بحث فنی نمی‌کنم. همین تکواندو هفته قبل در رقابت‌های جام باشگاه‌های آسیا، قهرمان شد و نتایج درخشانی گرفت. نسل جدیدی در این رشته معرفی شده اند.»
رئیس کمیته ملی المپیک معتقد است که باید از شکست برای ساختن پیروزی استفاده کرد نه تخریب: «سراغ تخریب نباید برویم که چیزی عایدمان نمی‌شود، کسانی که رو به تخریب می‌روند، انگیزه‌ای برای بهتر شدن شرایط ندارند. یک باور مدیریتی دارم که باید از هر شکست، یک پیروزی جدید را خلق کنیم و شکست نباید باعث تخریب یک فدراسیون شود. شکست باید باعث ایجاد زمینه‌های جدید برای پیروزی‌های جدید باشد. معتقدم تکواندو از بحران المپیک خارج شده و وارد فضای جدیدی شده است، جوانان جدیدی انتخاب شده اند، تعدادی از نوجوانان به بزرگسالان آمده اند و تیم جدیدی که آقای پولادگر در مسابقات آسیایی به نمایش گذاشت، توانایی موفقیت را دارد.»

وی معتقد است که تمام رشته‌ها با صدرصد توان در توکیو برای رفتن روی سکو جنگیده اند و کم کاری صورت نگربه است: «انتظار دارم رسانه‌ها با واکاوی شکست ها، مسیر پیروزی را به جای تخریب تعیین کنند. با تخریب به نتیجه نخواهیم رسید. همه فدراسیون‌ها با همه ظرفیت شان در توکیو جنگیدند که روی سکو بروند. اگر موفق نشدند، به این دلیل نبود که اراده‌ای نبود، همه اراده‌ها برای رفتن روی سکو بود، بلکه رقبا و موانع و واقعیت‌های صحنه را نباید انکار کنیم.»

صالحی در پایان صحبت هایش در پاسخ به سوال «جوان» یکی از مهم‌ترین عوامل را در جایگاه پایین‌تر ایران در توکیو، نسبت به ریو، شیوع کرونا عنوان کرد: «کرونا واقعا برای ورزش قهرمانی ما آزاردهنده بود و انرژی زیادی را از کاروان و فدراسیون‌ها در اردو‌ها گرفت، سعی کردیم با توجه به مشکلاتی که مردم دارم، آن‌ها را رسانه‌ای نکنیم. حتیدر ۶ ماه اول سال ۹۹ وسایل را به صورت جداگانه برای تمرین المپیکی‌ها تهیه می‌کردیم تا در خانه تمرین کنند و آمادگی شان را از دست ندهند. شرایط سختی داشتیم و همه فدراسیون‌ها با این وضعیت روبرو بودند و ملاک ارزیابی مان از عملکرد فدراسیون‌ها باید بر اساس متغییراتی مانند کرونا باشد. باید منصف باشیم آیا شرایط تمرینی که هیچ محدودیتی وجود نداشت با شرایطی که ما هر روز هزینه‌های سنگینی برای تعطیلی اردو‌ها روبرو بودیم، یکسان است، صادقانه بگویم نیست. بسیاری از اردو‌ها و رویداد‌ها لغو شده بود و با این شرایط کاروان را به توکیو بردیم و این نتایج را گرفتیم. اگر شرایط غیر از کرونا بود، حتما مردم باید انتظار نتایج بهتری را می‌داشتند.»
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار