کد خبر: 1066152
تاریخ انتشار: ۲۹ مهر ۱۴۰۰ - ۱۲:۵۶
گروسی:
مدیرکل آژانس بین‌الملل انرژی اتمی با اشاره به سفر آتی خود به ایران تصریح کرد که چند هفته آینده برای تعیین سرنوشت مذاکرات برجامی «وین»، «سرنوشت‌ساز» است.

سرویس بین الملل جوان آنلاین: «رافائل گروسی» مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در مصاحبه با روزنامه آمریکایی «واشنگتن‌پست» ضمن اعلام این که به زودی برای دیدار با مقام‌های جمهوری اسلامی، به ایران سفر می‌کند گفت که چند هفته آینده در تعیین این که آیا مذاکرات «وین» برای احیای برجام از سرگرفته می‌شود، «سرنوشت‌ساز» است.

وی در این گفتگو تصریح کرد که چند هفته آینده در تعیین این که آیا ایالات متحده و ایران می‌توانند به مذاکرات «وین» برای احیای برجام بازگردند یا خیر، «تعیین‌کننده» است.

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ادامه داد که ایران در پاسخ به درخواست فوری وی، از او دعوت کرده است تا طی روز‌های آینده با رهبران سیاسی جمهوری اسلامی ایران در تهران دیدار کند.

واشنگتن‌پست در این خصوص گزارش کرد، وقفه در روند برنامه بازرسی‌های آژانس از تأسیسات هسته‌ای ایران یکی از موضوعاتی است که گروسی قصد دارد در دیدار با مقام‌های ایرانی مطرح کند و در صورتیکه این موضوع به صورت حل نشده باقی بماند، بازگشت به برجام، تقریباً غیرممکن خواهد شد.

گروسی در این گفتگو در خصوص آینده مذاکرات وین گفت که تمامی اعضای برجام از جمله انگلیس، آلمان، روسیه و چین به همراه اتحادیه اروپا که نقش هماهنگ کننده را دارد و آمریکا که به صورت یکجانبه از برجام خارج شده‌اند، به وی گفته اند در صورتیکه نظام نظارتی آژانس در ایران به طور کامل احیا نشود، «دستیابی به چنین توافقی (احیای برجام) بسیار دشوار خواهد بود».

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با طرح مجدد این ادعا که جمهوری اسلامی هنوز به سؤالات آژانس در خصوص اثرات اورانیوم غنی‌شده یافت شده در سه تأسیسات هسته‌ای ایران پاسخ نداده، گفت: «این به طور کلی به عمق اعتبار بیانیه‌های ایران لطمه می‌زند»، زیرا طبق بخشی از توافق اولیه، ایران ملزم به اعلام تأسیسات و تجهیزات در برنامه هسته‌ای خود است.

اظهارات گروسی در این خصوص در حالی مطرح شده است که پیش از این «کاظم غریب آبادی» نماینده سابق ایران در آژانس اظهار تصریح کرده بود: تأسف برانگیز است که علیرغم توضیح مکتوب ایران در خصوص وجود آلودگی اورانیوم تهی شده در ۲۶ می ۲۰۲۱ در یکی از مکان‌ها، آژانس کماکان عنوان می‌دارد که «ایران هنوز توضیحی ارائه نکرده است.» همانگونه که قبلاً هم گفتیم، بر اساس تحقیقات ما در زمینه پیشینه فعالیت‌های انجام شده در این مکان، هیچ سابقه‌ای از فعالیت هسته‌ای مشاهده نشد. بنابراین، منشاء آلودگی اعلام شده توسط آژانس برای ما کاملاً ناشناخته است.

وی اضافه کرد: ظاهراً این رویه غلط آژانس است که هر زمان به بستن یک موضوع نزدیک می‌شویم، سؤالات جدیدی را مطرح می‌کند تا با یک فرآیند باز و بی انتها مواجه شویم. این رویه، کاملاً غیرقابل قبول است و با حرفه‌ای گری آژانس در مغایرت است.

منبع: فارس
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار