کد خبر: 1065677
تاریخ انتشار: ۲۵ مهر ۱۴۰۰ - ۲۱:۰۰
«حریق در جنگل‌های مازندران» اتفاقی که سالانه ده‌ها بار به وقوع می‌پیوندد و آتش بخش زیادی از جنگل‌ها را به خاکستر تبدیل می‌کند و هزاران درخت را از بین می‌برد

«حریق در جنگل‌های مازندران» اتفاقی که سالانه ده‌ها بار به وقوع می‌پیوندد و آتش بخش زیادی از جنگل‌ها را به خاکستر تبدیل می‌کند و هزاران درخت را از بین می‌برد. اما آنچه در اخبار آتش سوزی‌های جنگل‌ها مشترک است اینکه به علت کمبود تجهیزات و امکانات اطفای حریق، کار‌ها به سختی پیش رفته و آتش چندین روز شعله‌ور بوده است. حالا و با خبر رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور در مورد ایجاد پایگاه هوایی اطفای حریق در جنگل‌های مازندران می‌توان روز‌های آرامی را برای جنگل‌های این استان متصور شد.

روز گذشته رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور با بیان اینکه برای ایجاد پایگاه هوایی اطفای حریق در جنگل‌های مازندران تفاهمنامه امضا کردیم، خبر خوبی به مازنی‌ها داد، اما وقتی گفت، تأمین بالگرد نیز از نیاز‌های این پایگاه‌هاست، معلوم شد هنوز این مهم صورت نگرفته است.
مسعود منصور با بیان اینکه استحقاق منابع طبیعی و محیط‌زیست برای برخورداری از منابع بودجه‌ای کشور بیش از وضع موجود است، افزود: هرچند در سال‌جاری از نظر تصویب اعتبارات نسبت به سال قبل با رشد مواجه بودیم، اما امیدواریم تخصیص اعتبارات لازم را داشته باشیم. وی اظهار داشت: برای اینکه امر پیشگیری را تقویت کنیم باید اعتبارات سازمان رشد یابد.
این مسئول با عنوان اینکه آبخیزداری برای حفظ آب و خاک امری مهم است، ادامه داد: تاکنون ۳۱ میلیون هکتار از عرصه‌های طبیعی کشور تحت پوشش عملیات آبخیزداری قرار گرفتند که نسبت به ۱۲۵ میلیون هکتار عرصه طبیعی کشور که در معرض فرسایش آبی و خاکی است، ناچیز به شمار می‌رود. منصور یادآور شد: با احداث سدها، بند‌ها و نهالکاری و توسعه جنگل‌کاری تلاش می‌کنیم روند فرسایش و اثراث مخرب سیل را کاهش دهیم. رئیس سازمان جنگل‌ها تصریح کرد: تزریق آب به سفره‌ها و نگهداشت آن با توجه به گستره زیاد، بهترین روش برای حفظ آب و خاک به شمار می‌رود.
وی درباره احیای قنات‌ها نیز گفت: ۳۸ هزار و ۵۰۰ رشته قنات متأثر از اقدامات آبخیزداری بوده و در سال گذشته هزار و ۸۰۰ رشته قنات احیا شدند و برخی قنات که بیش از دو دهه کم آب یا بی‌آب بودند، احیا شدند و شاهد مهاجرت معکوس مردم به روستا‌ها بودیم.
منصور درباره ایجاد پایگاه اطفای حریق در جنگل‌های شمال با بیان اینکه این پایگاه در گرگان وجود دارد، بالگرد را از جمله نیاز‌های پایگاه‌ها برشمرد و گفت: امیدواریم با مشارکت نیرو‌های مسلح، وزارت دفاع و سازمان مدیریت بحران، روند تأمین و مدیریت دهی بالگرد‌ها تقویت شود.
رئیس سازمان جنگل‌ها با اشاره به کمبود جنگلبان گفت: مهم‌تر از کمبود نیرو، وضعیت استخدامی آنان است زیرا اکنون وابسته به طرح‌ها هستند و وقتی تخصیص طرح دچار مشکل شود، این افراد نیز دچار مشکل خواهند شد. منصور یادآور شد: تقاضای اول ما این است که وضعیت استخدامی جنگلبانان موجود تقویت و نسبت به رفع کمبود‌ها اقدام شود.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار