کد خبر: 1065426
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۲۳ مهر ۱۴۰۰ - ۲۲:۰۰
سال ۹۸، مبلغ ۴۵۰ میلیون دلار ارز برای واردات نهاده‌ها از کشور خارج شده است، اما نهاده‌ای به کشور وارد نشد که این اتفاق در سال ۹۹ نیز روی داد. برخی اقوام نزدیک وزرای دولت قبل در پرونده فساد واردات نهاده دام نقش داشتند.

سال ۹۸، مبلغ ۴۵۰ میلیون دلار ارز برای واردات نهاده‌ها از کشور خارج شده است، اما نهاده‌ای به کشور وارد نشد که این اتفاق در سال ۹۹ نیز روی داد. برخی اقوام نزدیک وزرای دولت قبل در پرونده فساد واردات نهاده دام نقش داشتند.
واردات نهاده دام در دو سال گذشته دچار چالش‌های زیادی بود و تبدیل به پاشنه آشیل صنایع دام و طیور کشور شد و مسائل عدیده‌ای برای آن‌ها ایجاد کرد. کمبود نهاده‌ها باعث کاهش جوجه‌ریزی و حذف زودهنگام گله‌های مرغ تخم‌گذار شد و در نتیجه آن بازار با کمبود و گرانی مرغ و تخم‌مرغ مواجه شد، حتی کمبود نهاده‌های دامی عامل حذف برخی از گاو‌های شیری و افزایش کشتار دام و باقی ماندن دام روی دست دامداران شد و در نتیجه قیمت شیرخام و لبنیات افزایش یافت.
محمدجواد عسکری، رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس در گفتگو با تسنیم اظهار کرد: سال ۹۲، مبلغ ۸۵۰ میلیون دلار اختصاص یافت که ۴۶ هزار هکتار در اراضی سیستان احیا، اصلاح و بازسازی و تا سال ۹۴ تحویل شود، اما به دلیل وجود فساد و رانت این مهم محقق نشد. ۵۵۰ هزار هکتار نیز پروژه مشابهی در خوزستان و ایلام داشتیم که با موافقت مقام معظم رهبری اعتبار به این پروژه نیز اختصاص یافت تا در حوزه تولید ارتقا یابیم، اما مشاهده می‌شود در احیا، اصلاح و بازسازی این پروژه نیز فساد وجود داشت.
وی تصریح کرد: از ۵۵۰ هزار هکتار پروژه یادشده تنها ۳۰۰ هزار هکتار بعد از یک دهه آماده شده است در حالی که به راحتی می‌توانستیم آماده کنیم. رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس با بیان اینکه چرا از زمان دستور رهبر معظم انقلاب برای احیای این اراضی به شکل خوبی کار را انجام ندادند، ابراز کرد: در پاسخ باید گفت که فساد داشتند.
عسکری اظهار داشت: سطح این دو پروژه به حدود ۶۰۰ هزار هکتار می‌رسد و در صورتی که پروژه‌ها اکنون زیر کشت بود و سالانه دو بار کشت روی آن‌ها صورت می‌گرفت، ۸ تا ۹ میلیون تن نهاده از آنجا برداشت می‌شد.
وی ادامه داد: به غیر از این سه استان، در استان‌های فارس، خراسان‌های رضوی، شمالی و جنوبی، کرمانشاه و ... نیز ظرفیت‌های زیادی برای تولید نهاده‌ها وجود دارد که توجهی به آن‌ها نشده است.
عسکری اظهار داشت: وزارت جهاد کشاورزی دولت قبل در بحث واردات نهاده‌های دامی به یک عده قلیل که با بدنه دولت ارتباط داشتند اکتفا کردند و بدین ترتیب مشکل تأمین نهاده‌ها ایجاد شد. دلیل اینکه اکنون در واردات نهاده‌های دامی مشکل داریم آن است که به دست عده قلیلی افتاده که در آن رانت، فساد و ارتباط وجود دارد.
وی تصریح کرد: یکی از وزرای دولت قبل، قبل از رفتن به‌موازات شرکت پشتیبانی امور دام شرکت‌های واردکننده نهاده‌های دامی را ایجاد کرد و پسرخاله و پسرعمو‌ها را آورد، در واردات نهاده‌ها، چون امکان به‌دست آوردن پول راحت وجود داشت، ارتباط خویشاوندی را ایجاد کردند که این امر خود مصداق فساد است.
عسکری با بیان اینکه پیگیری‌های جدی درباره فساد در واردات نهاده‌های دامی صورت گرفته و به دستگاه قضا اعلام شده است، گفت: در سال ۹۸، مبلغ ۴۵۰ میلیون دلار ارز برای واردات نهاده از کشور خارج شده، اما نهاده‌ای به کشور وارد نشده است، در سال ۹۹ نیز این مقدار و حتی بیشتر نیز ارز از کشور خارج شده، اما نهاده‌ای به کشور برنگشته است. رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی تأکید کرد: بانک مرکزی و دستگاه‌های نظارتی نیز با توجه به مسئولیتی که دارند باید در این زمینه پاسخگو باشند.

غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
کمال
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۰۵ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۴
0
0
دیگه نذارید تکرار بشه .دولت رئیسی مراقب باشه دیگه
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار