کد خبر: 1064934
تاریخ انتشار: ۱۹ مهر ۱۴۰۰ - ۲۲:۰۰
رئیس قوه قضائیه با بیان اینکه برخی دستگاه‌ها مثل سازمان مالیاتی و بانک‌ها هنوز بدون اطلاع رسانی مناسب افراد را ممنوع‌الخروج می‌کنند، گفت: به زودی بخشنامه‌ای برای ساماندهی ممنوع‌الخروجی‌ها صادر می‌شود.

رئیس قوه قضائیه با بیان اینکه برخی دستگاه‌ها مثل سازمان مالیاتی و بانک‌ها هنوز بدون اطلاع رسانی مناسب افراد را ممنوع‌الخروج می‌کنند، گفت: به زودی بخشنامه‌ای برای ساماندهی ممنوع‌الخروجی‌ها صادر می‌شود.
به گزارش اداره کل روابط عمومی قوه قضائیه، حجت‌الاسلام محسنی اژه‌ای در جلسه دیروز شورای عالی قوه قضائیه، با اشاره به ممنوع الخروج کردن افراد توسط برخی دستگاه‌ها از جمله سازمان مالیاتی و بانک‌ها و برخی مراجع قضایی اظهار داشت آمار کسانی که ممنوع الخروج می‌شوند زیاد نیست، اما کم هم نیست و این مسئله باعث بروز مشکلاتی برای مردم شده است.
محسنی اژه‌ای افزود: اول باید معلوم شود که کدام دستگاه‌ها اجازه دارند افراد را ممنوع‌الخروج کنند و چه کسانی و برای چه مدتی باید ممنوع‌الخروج شوند و اینکه به مردم بدون هیچ توجیه قانونی اعلام نشود که ممنوع‌الخروج شده‌اند و در فرودگاه متوجه موضوع شوند خسارت بار است. وی ادامه داد: گاهی فردی ممنوع‌الخروج می‌شود که بعداً معلوم می‌شود ضرورتی برای این کار نبوده و مشکل دیگر این است که حتی برخی افراد با آنکه قانون تصریح کرده حکم ممنوع‌الخروجی پس از شش ماه بلااثر می‌شود باز هم با وجود پرداخت مالیاتها، تسویه با بانک‌ها و یا صدور قرار منع تعقیب و پایان دوره محکومیت همچنان ممنوع‌الخروج هستند و به این مسئله توجهی نمی‌شود. رئیس دستگاه قضا با بیان اینکه در روز‌های آینده بخشنامه‌ای را برای ساماندهی ممنوع‌الخروجی‌ها صادر خواهد کرد از دادستان کل کشور و سازمان بازرسی خواست که بر روند ممنوع‌الخروجی‌ها نظارت جدی داشته باشند تا ضوابط آن رعایت شود. محسنی اژه‌ای همچنین از دادستان انتظامی قضات نیز خواست که پس از صدور بخشنامه مربوطه با افرادی که از اجرای بخشنامه تخطی می‌کنند برخورد کند. وی از معاونت حقوقی قوه قضائیه نیز خواست که اصلاح قانون برای ساماندهی نحوه ممنوع‌الخروج کردن افراد را بررسی نماید تا در صورت نیاز، موضوع از طریق مجلس شورای اسلامی پیگیری شود.
رئیس قوه قضائیه در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به در پیش بودن فصل زمستان اظهار داشت: احتمال دارد که در زمستان مانند سنوات گذشته با آلودگی هوا مواجه باشیم. محسنی اژه‌ای بر همین اساس از رئیس سازمان بازرسی کل کشور و دادستان کل خواست که با ارائه نظرات تخصصی درباره مشکلات احتمالی مربوط به فصل زمستان به دولت، مسئولان دستگاه‌های اجرایی را برای برنامه‌ریزی و پیشگیری برای کاهش آسیب‌ها در این فصل یاری دهند.
بخش دوم جلسه شورای عالی قوه قضائیه، به بررسی مشکلات مردم در فرآیند توقیف، انتقال، نگهداری و ترخیص وسایل نقلیه اختصاص یافت که پس از بحث و گفتگو دو ساعته و ارائه دیدگاه‌ها و نقطه نظرات از سوی تعدادی از اعضای شورا، رئیس قوه قضائیه دستورات لازم را در این زمینه صادر کرد.
حجت‌الاسلام محسنی اژه‌ای با تأکید بر لزوم ضابطه‌مند شدن توقیف و شرایط نگهداری وسایل نقلیه از سوی نیروی انتظامی، به معاونت حقوقی قوه قضائیه مأموریت داد در اولین فرصت ممکن برای این موضوع یک دستورالعمل اجرایی تدوین کند. اژه‌ای در بخش دیگری از سخنان خود به برخورد قاطعانه دستگاه قضا با پرونده‌های فساد مالی و اقتصادی اشاره کرد و در عین حال این نکته را متذکر شد که آثار مخرب و درازمدت فساد‌های فرهنگی نیز بسیار زیاد است. رئیس قوه قضائیه مردم ایران اسلامی را مردمی متدین، رئوف و نوع‌دوست توصیف کرد و گفت: هر اندازه دستگاه قضا در انجام مأموریت‌های خود بیشتر از ظرفیت‌های مردمی استفاده کند توفیقات و دستاورد‌های بیشتری کسب خواهد کرد.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار