کد خبر: 1064781
تاریخ انتشار: ۱۸ مهر ۱۴۰۰ - ۲۲:۰۰
پروژه کسب مقبولیت برخی کشور‌های عربی از طریق خرید باشگاه‌های فوتبال
خرید باشگاه‌های مشهور فوتبال چند سالی است که به خرید دم‌دستی میلیارد‌های عرب حاشیه خلیج فارس تبدیل شده است. شیوخ و شاهزاده‌های عرب برای خرج کردن ثروت‌های بادآورده و هنگفت خود معمولاً به فکر تملک یک باشگاه مطرح فوتبال می‌افتند و در دو دهه گذشته لیگ برتر انگیس و لوشامپیونه فرانسه مقاصد محبوب آن‌ها بوده‌اند
شیوا نوروزی

خرید باشگاه‌های مشهور فوتبال چند سالی است که به خرید دم‌دستی میلیارد‌های عرب حاشیه خلیج فارس تبدیل شده است. شیوخ و شاهزاده‌های عرب برای خرج کردن ثروت‌های بادآورده و هنگفت خود معمولاً به فکر تملک یک باشگاه مطرح فوتبال می‌افتند و در دو دهه گذشته لیگ برتر انگیس و لوشامپیونه فرانسه مقاصد محبوب آن‌ها بوده‌اند. اول اماراتی‌ها و قطری‌ها وارد میدان شدند و حالا سعودی‌ها نیز با تأخیر وارد گود شده‌اند تا از این طریق به اهداف غیرورزشی خود برسند.

وقتی سال ۲۰۰۸ اماراتی‌ها به هدف‌شان رسیدند و سند شش‌دانگ یک باشگاه انگلیسی را به نام خود ثبت کردند شاید خیلی‌ها تصور نمی‌کردند که این فتح بابی باشد برای دیگران تا بخشی از سرمایه‌شان را به سمت مستطیل سبز هدایت کنند. تاجری اماراتی به نام شیخ منصور بن زاید آل‌نهیان روی تیم منچسترسیتی دست گذاشت و آنقدر پیشنهادش وسوسه‌انگیز بود که دست رد به سینه او زده نشد. آبی‌های منچستر به قیمت ۲۱۰ میلیون پوند به این شیخ متمول فروخته شد تا سیتیزن‌ها در مسیر ریخت و پاش‌های نجومی قرار بگیرند. اگرچه مالک اماراتی در بخش‌های دیگر نیز سرمایه‌گذاری وسیع بین‌المللی انجام داده، ولی تا اسم شیخ منصور می‌آید همه یاد سیتی می‌افتند. از وقتی تیم دوم منچستر به دست مالکان عرب افتاد خرید‌های بزرگ نجومی زیادی به ثبت رسید و در حال حاضر نیز پپ گواردیولای مشهور هدایت این تیم را برعهده دارد. طی این سال‌ها ثروت بادآورده نفتی باعث شد بیش از ۱۵ جام ارزشمند به ویترین من‌سیتی اضافه شود.

قطری‌ها برای آنکه از رقیب خود عقب نمانند فرصت را از دست ندادند و در کورس خرید باشگاه‌های فوتبال، پاری‌سن‌ژرمن را هدف گرفتند. آن‌ها نیز برای خرید تیم فرانسوی خیلی به دردسر نیفتادند، چراکه پای سرمایه‌ای عظیم در میان بود و ثروت تمام نشدنی تضمین فوق‌العاده‌ای برای پی‌اس‌جی محسوب می‌شد. به این ترتیب ناصر الخلیفی این باشگاه را تحت عنوان سازمان سرمایه‌گذاری قطر در سال ۲۰۱۱ با هزینه‌ای بالغ بر ۲۲۰ میلیون پوند تصاحب کرد. خرید ستاره‌های بزرگ، رسیدن به افتخارات بین‌المللی و در یک کلمه طی کردن ره ۱۰۰ ساله در یک شب رؤیا‌های اصلی ناصر الخلیفی بوده و هست. او در این مدت بی‌حساب و کتاب خرج کرده و با پیشنهاد‌های هنگفت، ستاره‌های اول فوتبال دنیا را به پاریس کشانده است. تشکیل زوج نیمار، مسی و امباپه (MNM) جدیدترین موفقیت او در این زمینه بوده است. منتها قهرمانی در لیگ قهرمانان اروپا رؤیایی است که هنوز محقق نشده که برای رسیدن به آن همچنان پروژه ریخت و پاش‌های هنگفت ادامه دارد.

نیوکاسل تازه‌ترین مورد از عقده‌گشایی اعراب ثروتمندی است که برای کسب شهرت و محبوبیت ساختگی تلاش می‌کنند. این باشگاه قدیمی در یک دهه گذشته با مشکلات زیاد مدیریتی و مالی دست و پنجه نرم کرده و به خاطر همین مسائل سقوط به دسته پایین‌تر را نیز در کارنامه دارد. مایک اشلی همان کسی است که هواداران به خونش تشنه هستند. از همین‌رو پیشنهاد قابل توجه عربستان سعودی برای خرید باشگاه با موافقت اشلی همراه شد تا سرانجام تلاش دو ساله سعودی‌ها برای خرید یکی از باشگاه‌های لیگ برتر انگلیس به ثمر بنشیند. اینگونه که رسانه‌های جزیره گزارش داده‌اند کنسرسیوم عربستانی حاضر به پرداخت ۳۰۰ میلیون پوند شده است. البته فعلاً رقم اعلام شده جای بحث نیست و در عوض ماهیت مالکان جدید زیر سؤال است. صندوق سرمایه‌گذاری عمومی عربستان سعودی در حالی ۸۰ درصد سهام باشگاه را در اختیار گرفته که این صندوق زیر نظر بن‌سلمان اداره می‌شود. به همین خاطر است که انگلیسی‌ها و حتی اروپایی‌ها به ارتباط مستقیم ولیعهد عربستان با فوتبال اعتراض کرده‌اند. آن‌ها مدعی هستند بن‌سلمان در پشت پرده همه‌کاره نیوکاسل است و اگرچه ظاهراً مدیران باشگاه افراد دیگری هستند، اما بن‌سلمان معلوم‌الحال گرداننده اصلی ماجرا به حساب می‌آید.
افزایش حضور اعراب سرمایه‌دار در فوتبال اروپا به ویژه انگلیس در روز‌های گذشته بحث داغ رسانه‌های قاره سبز بوده است. ادعای مدیران فیفا و یوفا که در مصاحبه‌ها و سخنرانی‌های‌شان این رشته پرطرفدار را مستقل و به دور از هرگونه اهداف سیاسی معرفی می‌کنند، قطعاً با وضعیت حاکم بر فوتبال روز دنیا منافات دارد.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار