کد خبر: 1064517
تاریخ انتشار: ۱۶ مهر ۱۴۰۰ - ۲۱:۰۰
وزیر جهاد کشاورزی بعد از یک ماه حضور در این وزارتخانه و وعده وعید‌های فراوان توانست سه نوع محصول لبنی را ۱۰ درصد ارزان کند. محصولاتی که از آذر سال گذشته تاکنون از سوی سازمان حمایت قیمت مصوبش اعلام نشده و صنایع لبنی همزمان با سایر محصولاتشان قیمت این سه نوع لبنیات را سه تا چهار برابر قیمت دولتی گران کرده‌اند. اکنون صنایع لبنی و وزارت جهاد با اجرای شوی تبلیغاتی از کاهش قیمت سخن می‌گویند.
بهناز قاسمی

سرویس اقتصادی جوان آنلاین: وزیر جهاد کشاورزی بعد از یک ماه حضور در این وزارتخانه و وعده وعید‌های فراوان توانست سه نوع محصول لبنی را ۱۰ درصد ارزان کند. محصولاتی که از آذر سال گذشته تاکنون از سوی سازمان حمایت قیمت مصوبش اعلام نشده و صنایع لبنی همزمان با سایر محصولاتشان قیمت این سه نوع لبنیات را سه تا چهار برابر قیمت دولتی گران کرده‌اند. اکنون صنایع لبنی و وزارت جهاد با اجرای شوی تبلیغاتی از کاهش قیمت سخن می‌گویند.

از بازدید سرزده معاون اول رئیس‌جمهور از میادین عرضه‌کننده مرغ و لبنیات یک ماه می‌گذرد. در بازدید مخبر، مردم و فروشگاه‌های عرضه‌کننده لبنیات از گرانی سرسام‌آور این محصولات گله کردند و وی به مردم نیز قول داد تا موضوع گرانی شیر و لبنیات را بررسی کند. بعد از این بازدید مخبر به کارخانه پگاه رفت تا دلایل گرانی‌ها را از زبان تولیدکنندگان بشنود. در این مدت نه تنها قیمتی تغییر نکرد، بلکه وزیر جهادکشاورزی نیز حتی یک جلسه با فعالان حوزه شیر و لبنیات برگزار نکرد. ساداتی‌نژاد که گفته می‌شود ادامه‌دهنده راه وزرای سابق در این وزارتخانه است، هنوز نتوانسته تصمیمات جدید و عاجلی برای تنظیم بازار مرغ، تخم‌مرغ و لبنیات اتخاذ کند و صرفاً به سفر‌های استانی که همراه رئیس‌جمهور رفته، بسنده
کرده است.
در پی اتفاقاتی که در یک سال و نیم اخیر برای شیر خام و قیمت محصولات لبنی افتاد، قیمت‌ها سه تا چهار برابر افزایش یافت.
به عبارت دبگر از زمانی که قیمت شیرخام را در حمایت از دامداران در دولت قبل از ۴ هزار و ۵۰۰ تومان به ۶ هزار و ۴۰۰ تومان افزایش دادند، شیر و لبنیات نیز گران شدند. به عنوان مثال شیر ۵/۱ درصد چربی پاکتی لیتری از ۶ هزار تومان به ۱۳ هزار تومان. ماست یک لیتری از ۷ هزار تومان به بیش از ۴۰ هزارتومان و پنیر نیز به همین نسبت گران
شده است.
خامه، بستنی و سایر لبنیات پرچرب نیز با کاهش وزن و کیفیت روبه‌رو شده و به شدت گران شدند و ماه‌هاست که از سبدهزینه خانواده‌های متوسط و ضعیف حذف شده است.

کاهش مبهم قیمت‌ها
در شرایطی که گرانی قیمت شیر و لبنیات موجب کاهش تقاضا و کسادی بازار شده و صنایع لبنی به دنبال بازکردن راه‌های صادراتی برای جبران ضرر و زیان هستند، وزیر جهاد کشاورزی در اظهاراتی مبهم از کاهش ۱۰ درصدی قیمت سه نوع محصول لبنی شیر، ماست و پنیر ۴۰۰ uf گرمی که ارزا‌ن‌ترین نوع محصولات لبنی هستند، خبر داد.
رئیس هیئت‌مدیره اتحادیه تعاونی‌های فرآورده‌های لبنی در خصوص کاهش قیمت برخی محصولات لبنی در گفتگو با «جوان» می‌گوید: در راستای دستورات معاون اول رئیس‌جمهور و فشاری که بر وزیر جهاد مبنی بر تنظیم بازار محصولات لبنی وارد شده، این تصمیم گرفته شد که قراراست صنایع لبنی و فروشگاه‌های توزیعی ۵ درصد از سودشان را کاهش دهند تا این سه محصول با ۱۰ درصد کاهش قیمت به مصرف‌کننده
عرضه شود.
علی احسان ظفری این تصمیم را شوی تبلیغاتی دانست و می‌افزاید: «وقتی وزیر جهاد از کاهش ۱۰ درصدی سخن می‌گوید باید شفاف‌سازی کند که از چه قیمت به چه قیمتی کاهش می‌یابد. از آذر سال گذشته این سه قلم کالا (شیر نایلونی ۹۰۰ گرمی، ماست دبه‌ای ۵/۲ کیلویی کم چرب و پنیر ۴۰۰ گرمی uf (از سوی سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان تعیین قیمت نشده است و همگام با افزایش قیمت شیر، قیمت این محصولات از سوی صنایع لبنی گران شده است. اکنون مشخص نیست، کاهش ۱۰ درصدی نسبت به افزایش قیمت شیر و قیمت عادلانه این محصولات است یا نسبت به قیمت‌های خودسرانه کارخانجات.»
وی می‌افزاید: «آذر ۹۹، سازمان حمایت برای سومین بار قیمت ۱۰ قلم محصول لبنی را تغییر داد که قیمت این کالا‌های مذکور در آن زمان به شرح زیر می‌باشد؛ شیر خام ۴ هزار و ۵۰۰ تومانی در دامداری، شیر نایلونی کم‌چرب با ۵/۱ درصد چربی ۴ هزار و ۵۰۰ تومان، پنیر ۴۰۰ گرمی uf کم‌چرب ۱۴ هزار و ۵۰۰ تومان و ماست ۵/۲ کیلویی دبه‌ای کم چرب ۲۱ هزار تومان تعیین قیمت شد.
در مدت ۹ ماه گذشته شیرخام به ۶ هزار و ۴۰۰ تومان افزایش یافته و صنایع قیمت تمامی محصولات لبنی را به دلخواه خود افزایش دادند و در این مدت از قیمت مصوب سازمان حمایت هم هیچ خبری نبود.»
ظفری می‌گوید: «روز چهارشنبه بخشنامه اتحادیه صنایع لبنی صادر و قیمت این محصولات را نیز اعلام کردند که با مقایسه قیمت‌ها باز هم به نسبت قیمت شیر خام، قیمتشان گران است.»
وی با اشاره به افزایش ۲ تا ۲ هزار و ۳۰۰ تومانی قیمت شیرخام در ۹ ماه گذشته می‌گوید: «شیر نایلونی قرار است ۷ هزار و ۴۰۰ تومان، ماست دبه‌ای ۳۰ هزارو ۶۰۰ تومان و پنیر uf ۲۰ هزار تومان به مصرف‌کنندگان فرخته شود، همچنین در پایان این بخشنامه اعلام شده این قیمت‌ها دستوری نیست. اگر وزیر جهاد در این مدتی که به وزارتخانه آمده جلسه‌ای با فعالان حوزه شیر خام و لبنیات برگزار می‌کرد، قطعاً تصمیم بهتری در راستای افزایش مصرف لبنیات و تنظیم بازار آن اتخاذ می‌شد، وگر نه مشورت با چند فعال بزرگ دامداری و صنعتی که نمی‌تواند گره‌ای از این صنعت باز کند.»

کاهش به شرط ثبات
سخنگوی صنایع لبنی در گفتگو با ایسنا با بیان اینکه تلاش کردیم در این محصولات کاهش قیمت ۱۵درصدی داشته باشیم، ولی این امر محقق نشد، افزود: «صنایع لبنی از سود مشروع و قانونی خودشان ۵درصد به مصرف‌کننده تخفیف داده‌اند. همچنین شبکه توزیع و فروشگاهی نیز با کاهش ۵درصدی سودشان موافقت کردند که در نهایت به ۱۰درصد کاهش قیمت رسیدیم. البته ۵درصد هم قرار بود توسط دامداران تخفیف داده شود، ولی آن‌ها موافقت نکردند، زیرا هنوز نتوانسته‌اند نهاده‌های دامی مورد نیاز خود را با قیمت مصوب از وزارت جهاد کشاورزی دریافت کنند.»
محمدرضا بنی‌طبا می‌گوید: «شرط تداوم کاهش قیمت این است که قیمت شیرخام و سایر مؤلفه‌های تولید مانند قیمت پتروشیمی (بسته‌بندی)، هزینه‌های سربار، حقوق و دستمزد افزایش نیابد. یعنی اگر قرار باشد قیمت شیر خام مجدداً افزایش یابد و از قیمت مصوب ۶ هزار و ۴۰۰ تومان که در حال حاضر هم به کارخانه‌ها با قیمت ۶ هزار و ۶۰۰ تومان می‌رسد، بیشتر شود یا سایر مؤلفه‌های تولید تغییر قیمتی داشته باشند طبیعتاً اعمال تخفیف برای کارخانه‌ها و شبکه توزیع مقدور نخواهد بود.»
بنی‌طبا می‌افزاید: «اعمال سراسری این قیمت‌ها در بازار حدود یک هفته تا ۱۰ روز طول خواهد کشید؛ یعنی از امروز کارخانه‌ها قیمت روی این محصولات را تغییر می‌دهند، ولی نکته مهم این است که هنوز اقلام قبلی تولید شده در بازار هستند و اگر مصرف‌کنندگان بلافاصله کاهش قیمت را در بازار احساس نکردند، بدانند که چند روزی طول خواهد کشید.»
وی با بیان اینکه البته این تدابیر در کشوری با تورم بیش از ۴۰درصدی تدابیر موقتی است، اظهار کرد: «راه‌حل اساسی در حمایت از مصرف‌کنندگان دهک‌های محروم، حذف ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی و اختصاص آن به دهک‌های محروم است. امیدواریم در دولت جدید با همت وزارت جهاد و آموزش پرورش، شاهد احیای طرح شیر مدرسه هم باشیم.»
بنی‌طبا می‌افزاید: «اگر مسئولان وزارت جهاد کشاورزی به تشکل‌های بخش خصوصی اعتماد کنند و به جای دخالت در بازار بر آن نظارت داشته باشند، می‌توان شاهد گشایش‌های بهتری در حمایت از مصرف کنندگان بود.»

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار