کد خبر: 1063148
تاریخ انتشار: ۳۱ شهريور ۱۴۰۰ - ۲۲:۰۰
سخنگوی قوه قضائیه خبر داد
سخنگوی دستگاه قضا از تشکیل پرونده‌ای برای افشای سؤالات آزمون کانون وکلا از سوی حفاظت اطلاعات قوه قضائیه خبر داد و عنوان کرد که این پرونده به دادسرای عمومی و انقلاب تهران ارجاع شده‌است. وی همچنین از وضعیت زندان مفسدین معروف اقتصادی، آخرین وضعیت پرونده مفتاح خودرو، دارایی مسئولان دولت سابق و پرونده معروف به «کریپتولند» خبر داد.
علیرضا سزاوار

سخنگوی دستگاه قضا از تشکیل پرونده‌ای برای افشای سؤالات آزمون کانون وکلا از سوی حفاظت اطلاعات قوه قضائیه خبر داد و عنوان کرد که این پرونده به دادسرای عمومی و انقلاب تهران ارجاع شده‌است. وی همچنین از وضعیت زندان مفسدین معروف اقتصادی، آخرین وضعیت پرونده مفتاح خودرو، دارایی مسئولان دولت سابق و پرونده معروف به «کریپتولند» خبر داد.

دومین نشست خبری سخنگوی جدید قوه قضائیه روز گذشته برگزار شد. سخنگو ضمن تسلیت ایام اربعین و گرامیداشت هفته دفاع مقدس در خصوص راه‌های ارتباط مردمی با مسئولان قوه قضائیه گفت: چنانچه شهروندی از قضات و سایر مسئولان قضایی گلایه و شکایتی داشته باشد می‌تواند از طرق مختلف این موضوع را منتقل کند. شماره ۱۲۹ شماره مرکز ارتباطات مردمی قوه قضائیه است که شهروندان می‌توانند مسائل و موضوعات خود را با تماس با این شماره مطرح کنند و پس از آن موضوعات مطرح شده پیگیری خواهد شد. همچنین شماره ۱۳۶ نیز مخصوص سازمان بازرسی کل کشور است و چنانچه شهروندی از مسئولی یا فردی در درون دستگاه قضایی گلایه داشته باشد می‌تواند با این شماره تماس موضوع خود را مطرح کند. همچنین شماره ۱۵۸۰ نیز شماره حفاظت و اطلاعات قوه قضائیه است.
در حال شناسایی تمامی متهمان آزمون
ذبیح‌الله خداییان در پاسخ به سؤال خبرنگاری در رابطه با افشای سؤالات آزمون کانون وکلا در سال ۹۹ و اقدامات صورت گرفته در رابطه با این موضوع گفت: آزمونی تحت عنوان آزمون وکالت با کمک سازمان سنجش و کانون وکلا برگزار شد و حفاظت و اطلاعات قوه قضائیه در این خصوص پرونده‌ای تشکیل داد. ظاهراً تخلفاتی در جریان برگزاری این آزمون صورت گرفته‌بود. این پرونده به دادسرای عمومی و انقلاب تهران ارجاع شده‌است و در حال رسیدگی است و به محض اینکه تمام متهمان شناسایی شوند، متعاقباً گزارش آن اطلاع‌رسانی خواهد شد.
گفتنی است پیش از «جوان» در گزارشی مستند با تیتر «مردودی کانون در آزمون وکالت با سؤال‌های لو رفته!» برای اولین بار موضوع تقلب در آزمون وکالت کانون وکلا را رسانه‌ای کرده بود که پس از آن سایر رسانه‌ها نیز به این موضوع پرداختند.
فریدون و رفقا در زندان اند
سخنگوی قوه قضاییه در ادامه نشست با بیان اینکه مرخصی زندانیان اختصاص به گروه خاصی ندارد و اینطور نیست که افراد خاصی از مزایایی بیشتری استفاده کنند، گفت:
افرادی مانند فریدون، نعمت زاده، رضوی و هاشمی الان در زندان هستند. این افراد مرخصی رفته بودند و بازگشته‌اند و بقایی در مرخصی استعلاجی است و طبق گزارشات واصله در خارج از زندان تحت معالجه است. حدود ۲۶ هزار و ۷۰۰ نفر از زندانیان ما در مرخصی هستند که وابستگی به فرد و افراد خاصی ندارند و ۲۳ هزار و ۳۲۰ نفر از مرخصی پایان حبس استفاده کردند.
وی درباره وضعیت اسفندیار رحیم مشایی نیز اظهار کرد: آقای مشایی در مرخصی بودند و غیبت کردند و اگر کفیل ایشان در موعد مقرر نسبت به معرفی وی اقدام نکند از طریق ضابطین نسبت به جلب فرد اقدام می‌شود.
با فوت متهم، طلب طلبکاران ساقط نمی‌شود
سخنگوی قوه قضائیه در مورد آخرین وضعیت پرونده مفتاح خودرو و اینکه با فوت متهم ردیف اول استیفای حقوق شکات به چه صورت بوده است، گفت: این شخص به ۱۲ سال و شش ماه حبس محکوم شده بود و پرونده در دیوان عالی کشور مطرح است. پرونده حدود هزارو۷۰۰ شاکی دارد و متأسفانه متهم ردیف اول فوت شده است که با فوت آن مجازات صادر شده ساقط می‌شود. منتها در مورد طلب افراد اگر چنانچه شخصی مالی داشته باشد و اموال شناسایی شود، اموال پیدا شده بین طلبکاران توزیع خواهد شد و با فوت شخص، طلب طلبکاران ساقط نمی‌شود. تلاش بر این است با شناسایی اموال طلب طلبکاران پرداخت شود. تاکنون علت فوت را پزشکی قانون اعلام نکرده‌است و منتظر نظر پزشکی قانونی هستیم.
بی‌اعتنایی ۵ نفر از مسئولان به ثبت اموال
وی در ادامه در پاسخ به سؤالی پیرامون ثبت اموال مسئولان گفت: از ۳۱ نفر مسئول دولت سابق، ۲۶ نفر دارایی پایان مسئولیت خود را به قوه قضائیه اعلام کردند که به سایر افراد نیز اعلام شده دارایی‌های خود را اعلام کنند. در مورد مسئولان دولت فعلی نیز ابلاغ شده که هر چه سریع‌تر اموال و دارایی‌های خود را در بدو شروع خدمت به دستگاه قضا اعلام کنند. تعداد مسئولانی از قوه قضائیه که باید اموال خود را در سامانه ثبت کنند حدود ۱۲ هزار نفر است که اکثریت قریب به اتفاق این افراد دارایی خود را اعلام کرده‌اند. به آن دسته از مسئولان دستگاه‌های اجرایی سابق و فعلی که دارایی خود را در سامانه ثبت نکرده‌اند، اخطار لازم داده شده‌است.
شناسایی متهمان کریپتولندی‌ها توسط اطلاعات سپاه
وی در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه آیا قوه قضائیه رسیدگی به وضعیت متضررین رمز ارز‌ها را در دستور کار دارد یا خیر، گفت: مسئله رمز ارز‌ها موضوع بسیار مهمی در کشور ماست که تاکنون پرونده‌هایی در این خصوص در مراجع قضایی تشکیل شده که مهم‌ترین آن‌ها پرونده مربوط به «کریپتولند» است.
سخنگوی قوه قضائیه تأکید کرد: در این پرونده حدود هشت نفر بازداشت هستند و افراد زیادی در این پرونده متضرر شده‌اند. این شبکه حدود ۲۸۹ هزار نفر کاربر داشته‌است و میزان مطالبات آن‌ها بیش ۲۰۰ میلیارد تومان است.
خداییان تأکید کرد: با کمک سازمان اطلاعات سپاه و دادسرای تهران اقدامات خوبی در جهت شناسایی متهمان و اموال آن‌ها جهت توزیع بین مالباختگان صورت گرفته‌است. با تلاش‌های صورت گرفته حدود ۱۶۱ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان و همچنین ۷ میلیون دلار از این شبکه کشف و تاکنون ۱۳۰ میلیارد تومان بین متضررین توزیع شده‌است.
وی در نهایت با اشاره به طرح کاداستر (حدنگاری اموال غیرمنقول برای مقابله با زمین خواری و کلاهبرداری) هم گفت: بیشتر اراضی که به نام دولت یا مناطق آزاد یا سازمان جنگل‌ها و مراتع در جزایر است، سند کاداستری آن‌ها صادر شده‌است و مردم هم چنانچه ملکی دارند و برای صدور سند کاداستر آن‌مراجعه کرده‌اند، اقدام شده است. البته از دبیرخانه مناطق آزاد این درخواست را داریم که همکاری بیشتری داشته باشند تا در اسرع وقت بتوانیم طرح کاداستر را در تمام جزایر به اتمام برسانیم.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار