کد خبر: 1063139
تاریخ انتشار: ۳۱ شهريور ۱۴۰۰ - ۲۲:۰۰
رئیس‌جمهور چین در سخنرانی مجمع عمومی سازمان ملل مطرح کرد
هفتاد‌و‌ششمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل امسال تحت‌الشعاع تنش‌های چین و امریکا قرار گرفته است و مقامات جهان تلاش می‌کنند از وقوع درگیری احتمالی بین دو کشور جلوگیری کنند. رئیس‌جمهور چین که کشورش در آستانه کشیده شدن به جنگ سرد با غرب قرار دارد، در جریان سخنرانی خود با بیان اینکه این کشور زورگو نبوده و به دنبال سیطره بر جهان نیست، بر لزوم همکاری‌های برد- برد بین کشور‌های جهان تأکید کرد.

هفتاد‌و‌ششمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل امسال تحت‌الشعاع تنش‌های چین و امریکا قرار گرفته است و مقامات جهان تلاش می‌کنند از وقوع درگیری احتمالی بین دو کشور جلوگیری کنند. رئیس‌جمهور چین که کشورش در آستانه کشیده شدن به جنگ سرد با غرب قرار دارد، در جریان سخنرانی خود با بیان اینکه این کشور زورگو نبوده و به دنبال سیطره بر جهان نیست، بر لزوم همکاری‌های برد- برد بین کشور‌های جهان تأکید کرد.
تنش‌های چین و امریکا که به بالاترین سطح خود در روابط دو کشور رسیده است، بر نشست‌های جهانی نیز سایه افکنده و نگرانی‌ها را نسبت به وقوع جنگ تمام‌عیار بین دو طرف افزایش داده است. هفتاد‌و‌ششمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل که از چند روز پیش شروع شده است، تحت تأثیر تنش‌های بین چین و امریکا قرار گرفته است. شی جین‌پینگ رئیس‌جمهور چین سه‌شنبه شب در سخنرانی از‌پیش‌ضبط‌شده خود در مجمع عمومی سازمان ملل گفت که پکن ساخت نیروگاه‌ها در خارج را که با زغال‌سنگ کار می‌کنند، متوقف خواهد کرد. وی در سخنانش گفت: «چین به هیچ کشوری حمله نکرده و نخواهد کرد، زورگویی نمی‌کند و به دنبال هژمونی نیست.» به گزارش روزنامه ساوت چاینا مورنینگ پست، شی جین‌پینگ بر ضرورت رشد فراگیر، همبستگی متقابل و حکومت جهانی بهتر بر اساس برابری و همچنین بر لزوم همکاری‌های برد- برد بین کشور‌های جهان تأکید کرد. وی سیاست چندجانبه‌گرایی کشورش را تکرار کرد و به رهبران جهان در سازمان ملل گفت که اختلافات بین کشور‌ها «باید از طریق گفتگو و همکاری حل و فصل شود.»
شی جین‌پینگ گفت: «موفقیت یک کشور لزوماً به معنای شکست یک کشور دیگر نیست. جهان به اندازه کافی بزرگ است که توسعه و پیشرفت مشترک همه کشور‌ها را در‌بر‌می‌گیرد.» وی بدون اشاره مستقیم به ایالات متحده گفت: مداخله نظامی از خارج و به اصطلاح تغییرات دموکراتیک چیزی جز ضرر ندارد. جهان آنقدر بزرگ است که توسعه و پیشرفت مشترک همه کشور‌ها را در خود جای می‌دهد. ما باید گفت‌وگوی فراگیر را به جای مقابله و محرومیت دنبال کنیم.» اظهارات شی جین‌پینگ ساعاتی پس از آن صورت گرفت که جو بایدن، رئیس‌جمهور امریکا گفت که وی قصد راه‌اندازی «جنگ سرد جدید» را ندارد. به گزارش خبرگزاری رویترز، آنتونیو گوترش، دبیر کل سازمان ملل نیز در سخنرانی افتتاحیه هفتاد‌و‌ششمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل درباره خطرات ناشی از رقابت قدرت بزرگ بین چین و امریکا هشدار داد و گفت که می‌ترسد جهان به سمت دو مجموعه مختلف قوانین اقتصادی، تجاری، مالی و تکنولوژیکی و دو رویکرد متفاوت در توسعه هوش مصنوعی حرکت کند و در نهایت خطر دو استراتژی نظامی و ژئوپلتیک متفاوت وجود دارد. دبیرکل سازمان ملل پیش‌تر هم در مصاحبه‌ای گفت: «باید به هر قیمتی از وقوع جنگ سرد میان چین و امریکا که می‌تواند از جنگ سرد قبلی خطرناک‌تر باشد، جلوگیری شود.» تنش‌های چین و امریکا در ماه‌های اخیر تشدید شده و امریکا با کمک متحدان خود درصدد است از طریق پیمان‌های نظامی دوجانبه و چندجانبه، عرصه را بر رقیب نوظهور خود تنگ کند. مقامات پکن نسبت به هر گونه اقدام تحریک‌آمیز امریکا در نزدیکی مرز‌های چین هشدار داده و گفته‌اند که پاسخ کوبنده‌ای به اقدام علیه امنیت این کشور می‌دهند.
حل معضلات جهانی در سازمان ملل
تعدادی از مقامات کشور‌ها نیز در سخنرانی‌های خود در مجمع عمومی سازمان ملل بر حل مشکلات جهانی تأکید کردند. به گزارش خبرگزاری آناتولی، رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه در سخنرانی خود در مجمع عمومی سازمان ملل به آسیب‌پذیری کشور‌های در حال توسعه و بخش‌های فقیرتر جامعه در مقابل پاندمی ویروس کرونا اشاره کرد و خواهان تقویت سازمان جهانی بهداشت شد. اردوغان «ناسیونالیسم واکسن» را محکوم کرد و گفت: «تن‌ها از طریق همکاری و همبستگی جهانی می‌توان با همه‌گیری ویروس کرونا مبارزه کرد. هیچ کشوری به تنهایی نمی‌تواند در این زمینه به موفقیت برسد.» به گزارش شبکه روسیا الیوم، عبدالفتاح السیسی، رئیس‌جمهور مصر نیز مسئله فلسطین را بزرگ‌ترین مسئله جهان عنوان کرد و گفت: «بدون دستیابی به راه‌حلی عادلانه و جامع برای مسئله فلسطین هیچ راهی برای ایجاد ثبات در خاورمیانه وجود ندارد و فلسطین «مسئله اصلی ملت عرب بوده و است.» به گزارش خبرگزاری یونهاپ، دمون جائه این رئیس‌جمهور کره‌جنوبی نیز طی سخنرانی در مجمع عمومی سازمان ملل ضمن مخاطب قرار دادن کره شمالی، امریکا و چین، خواستار پایان رسمی جنگ کره شد. رودریگو دوترته، رئیس‌جمهور فیلیپین هم در سخنرانی خود از همه کشور‌های عضو سازمان ملل خواست مسیر «نابرابری» را تغییر دهند و گفت این مسئله آینده بشریت را مشخص خواهد کرد.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار