کد خبر: 1062161
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار: ۲۳ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۹:۵۹
دکتر رضا کوثری

با انتخاب وزیران دولت سیزدهم اکنون نوبت انتصاب مدیران میانی و اجرایی در سراسر کشور است تا روح تازه در کالبد جامعه و شریان مدیریتی کشور دمیده شود. این مدیران چه ویژگی‌هایی باید داشته باشند موضوع این یادداشت است.
«مدیریت خوب» از مؤلفه‌های نوظهور در بیان مقام معظم رهبری است که به عنوان یک شاه‌کلید می‌تواند تمامی اهداف نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران را محقق نماید، چراکه تحقق واژه‌هایی مانند: وجدان کاری و انضباط، کار سازنده، صرفه‌جویی، اقتدار ملی و اشتغال‌آفرینی، خدمتگزاری، پاسخگویی، همبستگی و مشارکت، اتحاد و انسجام، نوآوری و شکوفایی، اصلاح الگوی مصرف، همت مضاعف و کار مضاعف، جهاد اقتصادی، تولید ملی، حمایت از کار و سرمایه ایرانی، حماسه سیاسی و اقتصادی، اقتصاد و فرهنگ، عزم ملی و مدیریت جهادی، همدلی و همزبانی دولت و ملت، کارآمدی و... با مدیریت خوب یا خوب مدیریت کردن امکانپذیر است که مسلماً همه این‌ها پیش از هر چیز نیازمند مدیر خوب است.
خداوند در جمله کوتاهی در زمینه مدیریت می‌فرماید: «قالت إحداهما یأبت استأجره إن خیر من استأجرت القوی الأمین؛ یکی از آن دو (دختر) گفت: پدرم! او را استخدام کن، چراکه بهترین کسی را که استخدام می‌توانی کنی آن کس است که قوی و امین باشد» (قصص/ ۲۶).
این جمله که از زبان دختر شعیب در مورد استخدام موسی آمده است مهم‌ترین و اصولی‌ترین شرایط مدیریت به صورت کلی و فشرده را بیان نموده است؛ قدرت و امانت. بدیهی است منظور از قدرت تنها قدرت جسمانی نیست، بلکه مراد قدرت و قوت بر انجام مسئولیت است.
برای ورود به نظام ارزشی افراد باید دارای دو ویژگی اعتقاد قلبی و فکری و اعتقاد عملی باشند. هدف این نظام پیاده کردن ارزش‌هاست و با توجه به اینکه بین مردم و نظام اداری تفکیک نیست، بزرگ‌ترین قدرت را در درون خود دارد. از مجموع نامه‌های امام علی (ع) استنباط می‌شود که مدیر باید بر مدیران تحت نظر خود نظارت داشته باشد و آن‌ها را کنترل و مراقبت و به محض مشاهده خطا، آن را گوشزد و اشتباهات را تصحیح کند.
با توجه به همه این نکات مشخصات مدیران (خوب) در تراز جمهوری اسلامی عبارت است از:
۱- ایمان و توکل بر قدرت لایزال الهی در همه زمینه‌ها
۲- ولایتمداری و اعتقاد به ولایت فقیه به عنوان سکاندار انقلاب اسلامی
۳- داشتن غیرت دینی، اعتقادی و انقلابی مقابل دشمنان
۴- امیدواری نسبت به آینده و پرهیز از یأس و ناامیدی
۵- خودباوری در عرصه‌های مختلف اقتصادی و علمی
۶- توجه به ظرفیت‌ها و توانمندی‌های داخلی و استفاده بهینه از آن‌ها
۷- استفاده از نظرات کارشناسان و به کارگیری روش‌های علمی در همه امور
۸- پرکاری و تلاش خستگی‌ناپذیر
۹- داشتن شجاعت و جسارت برای تصمیم‌گیری‌های بزرگ
۱۰- دارا بودن روحیه مردمی، سعه صدر و تواضع
۱۱- قانون‌گرایی و حرکت بر اساس برنامه‌های مصوب
۱۲- انتقادپذیری و استقبال از نقد‌های منصفانه و سازنده
۱۳- نوآوری، خلاقیت و انعطاف‌پذیری در امور محوله
۱۴- پویایی و بالندگی
۱۵- مسئولیت‌پذیری همراه با اعتقاد به کار گروهی
۱۶- قناعت و ساده‌زیستی
۱۷- رعایت شایسته‌سالاری در همه مناصب و مسئولیت‌ها
اگر در دولت سیزدهم در انتصاب مدیران و کارگزاران نظام در سطوح مختلف این نکات مورد توجه قرار گیرد، شاهد مدیریت خوب کشور خواهیم بود که می‌تواند در حل مشکلات معجزه کند.

غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۳
علی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۱:۲۱ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۴
0
1
سلام از نگاره بسیار ممنون
موافقم
امیداوارم دولت انقلابی با الگوی عملی خود قرار دهد
نذیر
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۶:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۴
0
1
با تشکر از نگارنده این مقاله بنظر می رسد ازجمع بندی هفده گانه ایشان می توان برای ارزیابی مدیران ومسئولین نیز استفاده گردد وانشاء الله مورد بهره برداری وتوجه واقع شود.ضمنا از روزنامه جوان برای نشر باید تشکر کرد که اینگونه مقالات وزین وبدون حاشیه، گوشه وکنایه، مفید برای امروز جامعه ما می باشد
علی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۳:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۰
0
0
نگارنده از روی دلسوزی وتجربه ور وحیه انقلابی مطالب را مطرح نمودا امیدوارم دولت الگو قرار بده واز شر رابطه بازی ورانت خلاص بشویم‌ البته من چشمم اب نمی خوره
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار