کد خبر: 1062022
تاریخ انتشار: ۲۲ شهريور ۱۴۰۰ - ۲۲:۰۰
نادر طالب‌زاده عنوان کرد

سینمای ما دچار نوعی سردرگمی و تحیر شده که یکی از علت‌های آن وضعیت نامعلوم اقتصادی ماست. مسئولان فرهنگی ما در این شرایط نمی‌توانند برای هنر سیاستگذاری کنند، مگر آنکه با جشنواره‌ها تا حدی در این امر موفق شوند.
نادر طالب‌زاده، فیلمساز و فعال فرهنگی کشورمان با بیان این مطلب درباره سیر سینمای ایران پس از انقلاب اسلامی و نسبت آن با سینمای ملی به تسنیم می‌گوید: ما بعد از انقلاب و هشت سال جنگ دچار نوعی دوگانگی شده‌ایم. جناحی از مسئولان سیاسی ما بدون اینکه اظهار کنند به سمت غرب رفتند و در واقع وادادگی را ترویج کردند. این مسیر باز هم ادامه پیدا کرد و باعث شد در مسائل اقتصادی آنقدر دچار مشکل شویم که در نهایت به وضعیت نامساعد امروز رسیده‌ایم. در حقیقت این غرب‌زدگی منافقانه را باید یکی از ریشه‌های آن دانست.
وی می‌افزاید: سینما نیز دچار تغییراتی مانند وضعیت اقتصادی و اجتماعی ما شده است و در حال حاضر نمی‌توان گفت که ما یک سینمای یکدست و ملی داریم، چون این دو دستگی پیش آمده است، البته باید جانب انصاف را رعایت کرد. سینمای ما در این سال‌های اخیر در سطح جهانی سروصدایی هم داشت و توانست جوایزی را کسب کند. این نوع از سینمای جشنواره‌پسند را «سینماتک» می‌نامند. سینمایی که بنیاد فارابی متولی آن بود و آن را سیاستگذاری کرده بود توانست فیلم‌هایی را به جشنواره‌ها بفرستد و موفق شوند.
این برنامه‌ساز تلویزیونی با بیان اینکه در مجموع امروز چیزی به نام سینمای ملی در دست نداریم، اظهار می‌دارد: مقصر این جریان فیلمسازان هم نیستند، آنان دچار نوعی سرگشتگی و ابهام شده‌اند. دوگانگی‌هایی که وجود دارد باعث شده است آنان نیز ندانند چه باید بکنند. باید از این شرایط عبور کنیم تا بتوانیم به یک سینمای یکدست و ملی برسیم که بتوان در آن بازنمایی «کشور» را پیدا کرد و دید. طالب‌زاده در پاسخ به این سؤال که آیا سیاستگذاران در این زمینه مقصرند، می‌گوید: سیاستگذاران هم نمی‌توانند برای سینما سیاست تبیین کنند، آنان باید کار‌های حمایتی را انجام دهند. آن کار را خود هنرمندان انجام می‌دهند. در نهایت مدیران در جشنواره‌ها هستند که می‌توانند به سینما از نظر فکری و سیاست کمک کنند، به عنوان مثال در چندین جشنواره فیلم فجر ما بخشی را به عنوان سینمای دینی و معناگرا داشتیم، همین امر باعث شد تعداد زیادی از فیلم‌هایی با مضمون دینی و معناگرا ساخته شود، حتی تلویزیون هم برنامه‌ای با عنوان سینمای معناگرا داشت که من نیز در چند جلسه آن شرکت کردم و درباره فیلم ماتریکس صحبت کردیم.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار