کد خبر: 1061705
تاریخ انتشار: ۲۰ شهريور ۱۴۰۰ - ۲۲:۰۰
رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور:

متأسفانه در کشور ما رصدخانه‌ای برای رصد و شناسایی فناوری‌هایی که به کشور وارد می‌شود، وجود ندارد و بر حسب ضرورت و برای رفع نیاز بدون توجه به تهدیدات، انواع و اقسام فناوری به کشور وارد می‌شود و مورد استفاده قرار می‌گیرد.
به گزارش دفاع‌پرس، سردار جلالی، رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور در آیین افتتاح مجتمع آموزشی پدافند غیرعامل کشور تهدیدات را به دو دسته انسان‌ساخت و طبیعی تقسیم کرد و گفت: تهدیدات طبیعی منشأ طبیعی دارند، از قبیل سیل و زلزله که ماهیت آن‌ها در طول زمان تغییر نمی‌کند. در این تهدیدات خصومت و دشمنی وجود ندارد و دانش بشری به دلیل ثابت بودن این بلایا می‌تواند برای کاهش اثرات آن راهکار‌هایی را پیش‌بینی کند. برای مثال با رعایت اصول مهندسی می‌توان آسیب‌های زلزله و سیل را تا حدودی کنترل کرد و پیامد‌های آن را کاهش داد. سردار جلالی دسته دوم تهدیدات را تهدیدات انسان‌ساخت دانست و گفت: منشأ تهدیدات انسان‌ساخت، تفکر، اندیشه و خصومت است، چرا که از دکترین و استراتژی خاصی برخوردار هستند، دانش و تکنولوژی تهدیدات انسان را ایجاد می‌کنند و تفکر و استراتژی بر نوع تهدید تأثیرگذار است. وی افزود: در پدافند غیرعامل تلاش داریم تا تأثیر و پیامد‌های تهدیدات انسان‌ساخت را بر زیرساخت‌ها و منابع انسانی کشور کاهش دهیم به همین دلیل باید به مؤلفه‌های انسانی یعنی استراتژی‌های دشمن و به دانش و تکنولوژی مورد استفاده دشمنان توجه داشت. تهدیدات انسان‌ساخت، پویا و متغیر هستند، یعنی همواره در حال تغییر و پیشرفت هستند و با استفاده از تکنولوژی‌های جدید، تهدیدات نیز تغییر کرده ویژگی‌های جدیدی را پیدا می‌کند.
رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور توضیح داد: تهدیدات انسان‌ساخت با رشد تکنولوژی تغییر می‌کند به همین دلیل تهدیداتی که در چند سال گذشته شاید متوجه کشور نبود، امروز می‌تواند کشور را تهدید کند، به عنوان مثال شاید چند سال پیش تهدیدات سایبری چندان متوجه کشور نبود، اما امروز سایبر و فضای سایبر عرصه جدیدی برای تهدیدات از سوی دشمنان گشوده است.
وی لازمه آمادگی در برابر این نوع از تهدیدات را رصد و پایش مداوم فناوری و به‌روزرسانی راه‌های مقابله با آن دانست و تصریح کرد: متأسفانه در کشور ما رصدخانه‌ای برای رصد و شناسایی فناوری‌هایی که به کشور وارد می‌شود وجود ندارد و بر حسب ضرورت و برای رفع نیاز بدون توجه به تهدیدات، انواع و اقسام فناوری به کشور وارد و از سوی دستگاه‌های مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد.
جلالی با بیان اینکه یکی از ویژگی‌های فناوری نوین است که می‌توان تهدید را در ذات آن پنهان کرد، توضیح داد: وقتی ما با یک فناوری جدید روبه‌رو می‌شویم، باید بتوانیم آن را بشناسیم، تفکیک کنیم و طوری از این فناوری استفاده کنیم که از فرصت‌ها بهره‌برداری، آسیب‌ها برطرف و با تهدید مقابله شود. وی با تأکید بر اینکه عقل سلیم نمی‌پذیرد که یک فناوری بیاید و بر ما مسلط شود و همه امور را تحت کنترل بگیرد، چون این رویکرد می‌تواند برای کشور تهدید تلقی شود، ادامه داد: درون رگلاتور بودن، کنترل‌گریزی و دولت‌گریزی از دیگر ویژگی‌های فناوری‌های نوین است که سبب اشراف اطلاعاتی، تولید قدرت و به دنبال آن امکان اعمال قدرت و کنترل از سوی دیگران را میسر می‌کند. وی با بیان اینکه استفاده هوشمندانه از فناوری نیازمند دانش است، توضیح داد: این دانش یعنی، شناخت تهدید، شناخت آسیب و استفاده از همه قابلیت‌های یک فناوری و مقابله با همه قابلیت‌های تهدید‌کننده مانند، اشراف، تسلط و کنترل.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار