کد خبر: 1057883
تاریخ انتشار: ۱۳ مرداد ۱۴۰۰ - ۲۲:۱۶
هشدار درباره فتنه سعودی- امریکایی- صهیونیستی
پس از شهادت یکی از اعضای جنبش حزب‌الله لبنان و تیراندازی در مراسم تشییع وی در جنوب بیروت، یک پایگاه خبری لبنانی از نقش امریکا و سعودی‌ها با هماهنگی موساد در این مورد پرده برداشت. دبیرکل حزب‌الله نیز در سخنانی ضمن تأکید بر اینکه خون نیرو‌های حزب‌الله پایمال نمی‌شود، در عین حال تأکید کرد که این جنبش به تله جنگ داخلی کشیده نخواهد شد.

پس از شهادت یکی از اعضای جنبش حزب‌الله لبنان و تیراندازی در مراسم تشییع وی در جنوب بیروت، یک پایگاه خبری لبنانی از نقش امریکا و سعودی‌ها با هماهنگی موساد در این مورد پرده برداشت. دبیرکل حزب‌الله نیز در سخنانی ضمن تأکید بر اینکه خون نیرو‌های حزب‌الله پایمال نمی‌شود، در عین حال تأکید کرد که این جنبش به تله جنگ داخلی کشیده نخواهد شد.
علی شبلی الجیه شنبه هفته جاری در یک مراسم عروسی هدف تیراندازی قرار گرفت و به شهادت رسید. تیراندازی در مراسم تشییع پیکر وی در خلده واقع در جنوب بیروت، چهار کشته و حدود ۱۰ نفر زخمی بر جای گذاشت. سیدحسن نصرالله، دبیرکل جنبش حزب‌الله لبنان در دیدار اخیر با مداحان حسینی به طور ویژه این واقعه و اهداف شرورانه در پس آن را مورد توجه قرار داد. بنابر گزارش روزنامه الاخبار، نصرالله از سه محور تخریب وجهه حزب‌الله، هدف قرار دادن الگو و کشاندن حزب‌الله به جنگ داخلی، تحولات اخیر را تحلیل کرد. دبیرکل جنبش حزب‌الله لبنان در خصوص مورد دوم گفت که این مورد مبتنی بر داده‌هایی است که از زمان حبس سعد حریری آغاز شد تا لبنان را درگیر جنگ داخلی کند، اما موضع گروه‌های سیاسی لبنانی-از جمله حز‌ب‌الله- عربستان سعودی را غافلگیر کرد و باعث شد ریاض، موضع خود را تغییر دهد. وی در مورد شهادت شبلی هم گفت: «ما خونی نداریم که پایمال شود، اما به آنجایی که دشمن می‌خواهد نیز نمی‌رویم. زیرا به میدان آمدن حزب‌الله به معنای تصمیم به جنگ داخلی بود. افرادی وجود دارند که سعی دارند برای جنگ با ما تسلیحات بیاورند. حزب‌الله به جنگ داخلی کشیده نخواهد شد و ما می‌دانیم که چه باید بکنیم.»‌دبیرکل حزب‌الله محور سوم را جنگ اقتصادی عنوان کرد و گفت: «این جنگ صدقه نیست و ما باید صبور و در کار جدی باشیم.»‌سیدحسن نصرالله در ادامه اظهاراتش در خصوص نوع واکنش مردم به اقدامات اخیر «آگاهی حامیان مقاومت در حوادث اخیر» را ستود.
هوشیاری درباره اهداف مخرب
رسانه‌های لبنانی عامل تیراندازی به شبلی را فردی به نام احمد زاهر غصن از عشایر عرب منطقه خلده معرفی کرده بودند. الاخبار نوشته بود که عشایر، علی شبلی را متهم می‌کنند که او حدود یک سال پیش و در پی اختلاف پیش‌آمده به خاطر بنر‌های عاشورایی، برادر احمد زاهر غصن را کشته است. رسانه‌های لبنانی دو نوع موضع‌گیری داشتند؛ برخی آن را انتقام‌گیری و تعدادی دیگر نیز از ترور شبلی با عنوان فتنه‌ای از پیش‌طراحی شده یاد کردند. رضوان مرتضی یکی از خبرنگاران لبنانی با اعلام اینکه اگر این وقایع انتقام‌گیری بود، عشایر طبق عرف خود به کشتن علی شبلی اکتفا می‌کردند، حوادث اخیر را هشداری درباره سناریو‌های غیرقابل پیش‌بینی در لبنان ارزیابی کرده است.
جنبش امل به ریاست نبیه بری اعلام کرده بود: «این یک فتنه است و به همه درباره آن هشدار می‌دهیم.» این جنبش در ادامه خواستار اقدام قاطع ارتش و نیرو‌های امنیتی برای بازگرداندن وضعیت طبیعی در بیروت شده بود. همچنین، سید هاشم صفی‌الدین، رئیس شورای اجرایی حزب‌الله لبنان با تأکید بر لزوم تکمیل روند تحقیقات درباره رخداد‌های اخیر منطقه خلده، از ارتش لبنان خواست به موضوع بستن جاده ساحلی در منطقه خلده پایان دهد. صفی‌الدین خاطرنشان کرد: «اکنون ما منتظر نتیجه نهایی تحقیقاتی ارتش لبنان هستیم و پس از آن می‌توانیم درباره مسائل با جزئیات بیشتری صحبت کنیم، اما آنچه مسلم بوده و هرگز نمی‌توانیم درباره آن تردید کنیم این است که عزت مردم بالاتر از هر چیز دیگری است.» رئیس شورای اجرایی حزب‌الله لبنان ادامه داد: «اعضای مقاومت همیشه استوار‌ترین و قوی‌ترین افراد بوده‌اند و در مواضع نزاع و لغزش به سمت اهداف مخرب، همیشه اهل صبر و فداکاری بوده‌اند.»
فعالیت‌های پوششی موساد
حسن علیق، تحلیلگر مسائل سیاسی و خبرنگار روزنامه الاخبار معتقد است که ریاض و واشنگتن در پس این تحولات قرار دارند. پایگاه لبنانی النشره دیروز نقش مثلت واشنگتن- ریاض- موساد را تأیید کرد و نوشت، اطلاعاتی به دست آورده است که نشان می‌دهد، کمین خلده با دستور عملیاتی امریکایی- سعودی و با هماهنگی سطح بالا با سازمان جاسوسی رژیم صهیونیستی (موساد) انجام شد. روزنامه الجمهوریه پارسال در گزارشی به موضوع نزدیک شدن یک قایق نظامی پیشرفته رژیم صهیونیستی به سواحل لبنان و پیاده شدن تعدادی کماندو در منطقه «الجیه» از توابع استان «جبل لبنان» پرداخت و نوشت که این منطقه به دلیل آنکه منطقه‌ای دورافتاده و شاهد تحرکات کمتری است، انتخاب شده است. کماندو‌های صهیونیست مدتی را در ساحل منطقه الجیه می‌مانند و سپس برمی‌گردند. مشخص است که این گروه در مأموریتی شناسایی برای هدفی خاص بوده‌اند. النشره با استناد به این اطلاعات، نقش رژیم صهیونیستی در وقایع خلده را مهم ارزیابی کرد و نوشت که دستگاه‌های امنیتی لبنان در سال‌های اخیر تعدادی از شبکه‌های مرتبط با موساد را شناسایی کرده‌اند، به عنوان مثال یکی از آن‌ها شبکه‌ای بوده که تحت پوشش جمعیت خیریه کار می‌کرده است. النشره افزود: اکنون تمام نگاه‌ها به سمت حزب الله به عنوان طرف اصلی که در کمین خلده هدف گرفته شده، دوخته شده است. حزب‌اللهی در تله انتقام‌گیری در پاسخ به شهادت تعدادی از نیروهایش در خلده نیفتاد و همه را غافلگیر کرد.
نقش واشنگتن در سرپوش گذاشتن بر حقایق بندر بیروت
در حالی تلاش می‌شود که بحران به ورطه بحرانی جدید کشیده شود که این کشور هنوز از پیامد‌های انفجار بندر بیروت کمر راست نکرده است. علاوه بر تداوم انتقاد‌ها از ادامه وضعیت وخیم اقتصاد و اعتراض‌ها به فساد، این کشور همچنان در چرخه بی‌دولتی گرفتار است. وئام وهاب، رئیس حزب «التوحید العربی» لبنان به شبکه خبری المیادین گفت که اگر نجیب میقاتی، مأمور تشکیل کابینه لبنان از مأموریت خود انصراف دهد، وضعیت این کشور بسیار خطرناک خواهد شد. به تازگی خبرگزاری آناتولی نیز اعلام کرده بود که عربستان سعودی مانع تشکیل کابینه در لبنان است و ریاض در این زمینه، پشت حریری را خالی کرد. بخش دیگری از سخنان وی به نقش امریکا در سرپوش گذاشتن بر افشای حقایق بندر بیروت اشاره دارد. وهاب معتقد است که امریکا و کشور‌های غربی تصمیم گرفته‌اند، نگذارند هویت کسانی فاش شود که صاحبان نیترات آمونیوم در بندر بیروت بوده‌اند. وی همچنین خبر داد که برخی سفارتخانه‌ها در لبنان، تمام توجه خود را روی حزب‌الله و سلاح این جنبش متمرکز کرده‌اند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار