کد خبر: 1057739
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: ۱۲ مرداد ۱۴۰۰ - ۲۱:۳۰
عبدالله گنجی

جناب مهدی نصیری که همانند سروش، کدیور و امثالهم هم می‌خواهد کنشگر سیاسی باشد و هم پوستین کار تئوریک و اندیشه بپوشد، آنقدر در فشار و ناراحتی درونی است که انسجام کلام و منطق خود را بعضاً از دست می‌دهد. هر روز مطلبی می‌نویسد که باید توسط سوپرمن‌های اصلاح‌طلب ویرایش شود. به بهانه انتشار مستند «عبرت آیندگان» مطلبی با عنوان «دستاورد‌های غرب‌ستیزی جمهوری اسلامی چه بوده است؟» نوشته است. قبلاً پرچمدار این خط و ظلم فاحش زیباکلام بود و گویی کهولت سن او، ایشان را جایگزین کرده است.

در این نوشته هیچ حجتی برای غرب‌ستیزی ایران نیاورده است، بلکه برعکس به مذاکرات ما با غرب در زمان احمدی‌نژاد، سعید جلیلی، نقش رهبری و مجلس در برجام و... اشاره شده است که همه این کد‌ها حاکی از تلاش ایران برای تعامل با غرب - حتی در مسئله‌ای که ربطی به غرب ندارد- است.

جناب آقای نصیری ما چه کرده‌ایم که شما غرب‌ستیزی می‌بینید. ایران کدام اقدام را علیه غرب انجام داده است؟ می‌توانید ردیف کنید؟ در نقطه مقابل شجاعت دارید ردیف کنید؟ متن جنابعالی صرفاً الزام جمهوری اسلامی برای پذیرش سیادت غرب را گوشزد می‌کند، ولاغیر. بفرمایید ما در این ۴۲ سال چه ظلمی به فرانسه، انگلیس، آلمان و امریکا کرده‌ایم؟ سلاح شیمیایی به صدام داده‌ایم؟ در ساحل آنان بوده‌ایم؟ شخصیت‌های‌شان را ترور کرده‌ایم؟ تحریم کرده‌ایم؟ قطعنامه علیه آنان صادر کرده‌ایم؟ به قوانین داخلی آنان اعتراض کرده‌ایم یا با آنان جنگیده‌ایم؟ چرا ناراحتی‌های خود از چند برخورد – حتی ناحق- با خود را در تبرئه غرب جست‌وجو می‌کنید؟ ما که هیچ چیز از غرب نمی‌خواهیم، آنان از ما مطالباتی دارند. به نظر شما مطالبات آنان -که باز هم هیچ ربطی به غرب ندارد- را اگر لبیک نگوییم، غرب‌ستیز هستیم؟ کدام دفعه غرب با ما محترمانه برخورد کرده است که ما بد عمل کرده‌ایم؟ مواجهه غرب با برجام رگ گردن شما را برجسته نمی‌کند؟ اگر منظور شما از غرب‌ستیزی نپذیرفتن سیادت غرب توسط جمهوری اسلامی است با شما موافقم و اگر اقدامات مخرب ما علیه کشور‌های غربی را ردیف کنید از شما عذرخواهی می‌کنم.


شما خود را فریب ندهید، مشکل غرب با ما بر سر ماهیت و وجود انقلاب اسلامی است نه چند مسئله یا شعار. آیا راهپیمایی مردم را که غرب در قالب آزادی بیان مدعی آن است، غرب‌ستیزی می‌دانید؟ غرب‌ستیزی شما در ادبیات امام «خروج ایران از سلطه جباران و جهانخواران است»، وگرنه ما به فرانسه چه ظلمی کرده ایم؟ جز تسخیر سفارت امریکا که بعداً از اسناد معلوم شد مهم‌تر از انقلاب اول است، چه کرده‌ایم؟ شما اقدامات غرب‌ستیزانه ایران علیه غرب را ردیف کنید و بنده هم اقدامات ایران‌ستیزانه غرب را ردیف می‌کنم. یک هیئت داوری بی‌طرف انتخاب می‌کنیم تا آن‌ها را از جهت کمی و کیفی بررسی کنند.

جناب آقای نصیری، جهانی‌سازی غرب یعنی پذیرش استاندارد‌های حیات سیاسی، اجتماعی و فرهنگی غرب به عنوان استاندارد‌های جهانشمول. مگر چالش غرب با ما این نیست که باید به استاندارد‌های آنان در عرصه سیاست، حقوق بشر، اجتماع و منطقه عمل کنیم؟ عوامانه به شرق اشاره می‌کنید، شرقی که از جهت ماهیت و ایدئولوژی وجود خارجی ندارد، اما شرق جغرافیایی را در مقابل غرب سلطه‌طلب، زیاده‌خواه، فضول و به تعبیر امام جهانخواران معادله‌سازی می‌کنید تا پذیرش سلطه غرب را تئوریزه کنید؟ شما کشوری را در جهان می‌شناسید که یا تحت سلطه و تسلیم امریکا نباشد یا با آن سرشاخ نباشد؟ کدام کشور را می‌شناسید که رفتار محترمانه دوطرفه و متعادل و مبنی بر حقوق برابر با امریکا داشته باشد؟


اسامی را ذکر کنید. کره، ژاپن، فرانسه و آلمان؟ ندیدید ترس از امریکا بعد از برجام با آنان چه کرد؟ ما شما را که مدعی تمسک به مهدویت هستید، عدالت‌خواه می‌پسندیم، ایران در بی‌عدالتی جهانی چه نقشی دارد؟


اینکه امریکا نباید در حاشیه مرز‌های ما پایگاه نظامی داشته باشد، غرب‌ستیزی است؟ اگر امروز تجدیدنظر‌طلب شده‌اید محترم، اما غرب و انقلاب اسلامی تغییر نکرده‌اند. امام نقطه مقابل مدعای شماست. امام رابطه ما با غرب را اینگونه عنوان می‌کند: «ما چه بخواهیم و چه نخواهیم استکبار و صهیونیست‌ها در تعقیب‌مان خواهند بود تا حیثیت مکتبی ما را لکه‌دار کنند»، یعنی دست ما نیست، در هر صورت ما مسئله آنان هستیم، چون منازعه، منازعه معرفتی است و آنان هژمون هستند و ما نمی‌توانیم از تجاوز به خود لذت ببریم.


ما که زمان امام موشک و هسته‌ای نداشتیم، آیا غرب ما را به رسمیت می‌شناخت؟
این عبارت امام را غرب‌ستیزانه یا دروغ می‌پندارید:«این ملت مظلوم ایران است که همواره مورد حمله جهانخواران بوده است و استکبار از همه کمینگاه‌های سیاسی، نظامی، فرهنگی و اقتصادی به آن حمله کرده است.»


لابد برای فریاد برائت در مکه نیز باید پاسخگوی غرب باشیم. امام ۳۳ سال پیش که چنین اتهامی به مخیله شما نمی‌رسید، پاسخ امروزتان را داده است. البته امیدوارم شما مصداق این عبارت امام نباشید: «بعضی مغرضین ما را به اعمال سیاست نفرت و کینه‌توزی در مجامع جهانی توصیف و مورد شماتت قرار می‌دهند و با دلسوزی‌های بی‌مورد و اعتراض‌های کودکانه می‌گویند جمهوری اسلامی سبب دشمنی‌ها شده است و از چشم غرب و شرق و ایادی‌شان افتاده است که چه خوب است [به]این سؤال پاسخ داده شود که ملت‌های جهان سوم و مسلمانان و خصوصاً ملت ایران در چه زمانی نزد غربی‌ها و شرقی‌ها احترام و اعتبار داشته‌اند که امروز بی‌اعتبار شده‌اند؟» و باز امام مشکل غرب با ما را اینگونه به ماهیت و هویت جمهوری اسلامی ارجاع می‌دهند: «همه توطئه‌های جهانخواران علیه ما (شما حتماً می‌گویید توطئه‌های ایران علیه جهانخواران) از جنگ تحمیلی گرفته تا حصر اقتصادی و غیر برای این بوده است که نگوییم اسلام جوابگوی جامعه است و حتماً در مسائل و اقدامات خود از آنان مجوز بگیریم».


البته ظاهراً شما از اسلام مدنظر امام عبور و عدول کرده‌اید و با خود بنده در رد «اسلام ناب محمدی» مدنظر امام سخن گفتید. غرب هسته‌ای و غرب موشکی دنبال ما راه افتاده‌اند و تحریم می‌کنند که شما نباید مثل ما باشید. آقای نصیری شما با آنان همراه هستید؟ چرا موشک و بمب هسته‌ای آنان به ما ربطی ندارد، اما موشک ما به آنان ربط دارد؟ شما انصاف دارید؟ با نظام مشکل دارید، در مسائل داخلی تخلیه کنید. اما ظلم نکنید.


ما به قول امام فقط از مظلومیت خویش در جهان دفاع کرده‌ایم. در اندیشه مهدوی لابد دفاع از ملت آواره فلسطین غرب‌ستیزی است؟ مبارزه با تروریسم آدمکش در غرب آسیا موجب اخم غرب و ناراحتی شما شده است؟ هر موقع ما در غرب ناو جنگی بردیم، پایگاه زدیم، ترور کردیم، تحریم کردیم، انفجار انجام دادیم، بهترین نخبگان آنان را ترور کردیم، شما رساله غرب‌ستیزی جمهوری اسلامی را منتشر نمایید. هیچ اشکالی ندارد. شما تجدیدنظرطلب باشید، هیچ اشکالی ندارد جمهوری اسلامی را نقد کنید، اما آزاده باشید، وارونه نکنید. لااقل بعد از نحوه مواجهه غربیان با امضا‌های خود در برجام قدری احتیاط کنید. مگر در همین نوشته‌تان به چند تلاش ایران در سال‌های گذشته برای شفاف‌سازی مسائلی که غرب مدعی است، اشاره نکرده‌اید. چرا بین تیتر و محتوای متن شما رابطه‌ای وجود ندارد؟ عاقبت به خیر باشید و باشیم ان‌شاءالله.

غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۶
انتشار یافته: ۲
قاسم
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۳
1
7
احسنت جناب گنجی، دقیقا همینگونه میباشد
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۳
3
5
برید سابقه این اقای نصیری رو کنکاش کنید احتمالا از وابستگان اقای نصیری رئیس ساواک طاغوت نبوده باشه!! مشکوک میزنه خیلی !!
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار