کد خبر: 1057711
تاریخ انتشار: ۱۲ مرداد ۱۴۰۰ - ۲۱:۰۰
مسئول بسیج سازندگی چهارمحال و بختیاری در گفتگو با «جوان» عنوان کرد
چهارمحال و بختیاری اگرچه استانی با ظرفیت‌های بی‌بدیل در حوزه‌های مختلف از جمله کشاورزی و گردشگری است، اما بی‌توجهی به این ظرفیت‌ها و عدم استفاده از این توانمندی‌ها در طول سال‌های گذشته باعث شده تا بسیاری از جوامع روستایی در مناطق کمتربرخوردار استان همچنان با محرومیت دست‌و پنجه نرم کنند.
حمیرا رحیمی

سرویس ایران جوان آنلاین: چهارمحال و بختیاری اگرچه استانی با ظرفیت‌های بی‌بدیل در حوزه‌های مختلف از جمله کشاورزی و گردشگری است، اما بی‌توجهی به این ظرفیت‌ها و عدم استفاده از این توانمندی‌ها در طول سال‌های گذشته باعث شده تا بسیاری از جوامع روستایی در مناطق کمتربرخوردار استان همچنان با محرومیت دست‌و پنجه نرم کنند. با این حال چند سالی است که بسیج سازندگی با همت والا و برنامه‌های ابتکاری مشغول توانمند کردن روستانشینان و محرومیت‌زدایی از این مناطق است. حرکتی که باعث شده بخشی از جمعیت روستایی استان به اشتغال و خودکفایی برسد و حالا بتوانند با درآمد پایدار افق‌های روشنی برای آینده خود ترسیم کنند. به همین بهانه به سراغ سرهنگ پاسدار هوشنگ فولادی مسئول بسیج سازندگی سپاه حضرت قمربنی هاشم (ع) چهارمحال وبختیاری رفتیم تا در گفت‌وگویی از برنامه‌های آن‌ها و عملکردشان بیشتر آگاه شویم.

رویکرد برنامه‌های بسیج سازندگی چهارمحال و بختیاری برای سال ۱۴۰۰ چیست؟
بیشترین تمرکز ما بر تقویت محرومیت‎زدایی از مناطقی است که طی سال‌های گذشته کمتر مورد توجه قرار گرفته‌اند که در همین خصوص روستا‌ها و مناطق حاشیه‌ای شهر‌ها شناسایی شده است و امید می‌رود در سال‌جاری بتوان با اجرای برنامه‌های پیش‌بینی شده از این مناطق رفع محرومیت کرد. راه‌اندازی و توسعه صندوق‌های قرض‌الحسنه از دیگر برنامه‌های مهم و اولویت‌دار این نهاد است به طوریکه تاکنون ۵۵۰ صندوق قرض‌الحسنه مردم‌محور در استان فعال شده و مقرر شده است تا این صندوق‌ها توسعه یابد و به سمت تعاونی‌های اشتغالزا هدایت شود تا بتوان از این طریق تسهیلات بانکی بیشتری در اختیار صندوق‌ها قرار داده شود. تخصصی کردن و کیفی‌سازی فعالیت گروه‌های جهادی فعال نیز از دیگر برنامه‌ها سال‌جاری به شمار می‌رود به این ترتیب که با تخصصی کردن فعالیت‌ها بتوان با انسجام بیشتر خدمات بهتر و باکیفیت‌تری به مردم مناطق محروم ارائه داد. مستندسازی فعالیت‌های بسیج سازندگی، بسیج و سپاه و اطلاع‌رسانی آن به مردم برای آشنایی بیشتر با این خدمات از دیگر برنامه‌هایی است که در برنامه‌های سال‌جاری قرار دارد. موضوع مهم دیگری که امید می‌رود به‌زودی به تصویب مجلس برسد این است که دستگاه‌های اجرایی پروژه‌های عمرانی خود در مناطق محروم و روستایی را به بسیج سازندگی محول کنند تا هم هزینه ادارات در خصوص انجام این طرح‌ها کاهش یابد و هم از سوی دیگر با فعالیت گروه‌های جهادی بتوان خدمات باکیفیت‌تر ارائه داد و شغل‌های بیشتری در این مناطق ایجاد کرد.
طی ۴ ماه اخیر چه اقداماتی داشته‌اید؟
اعطای ۲ هزار و ۲۰۰ فقره جهیزیه از جمله اقداماتی است که در سال‌جاری انجام شده و امید می‌رود در ادامه بتوان تعداد بیشتری لوازم مورد نیاز زندگی به زوج‌های جوان در مناطق محروم کشور اهدا شود.
امسال ۴۰ میلیارد تومان کمک‌های مؤمنانه در استان جذب شده که از این میزان ۲۵ میلیارد تومان مربوط به کمک‌های سپاه و بسیج بود و در اختیار نیازمندان قرار داده شد. جذب خیرین کشوری از دیگر اقدامات شاخص بسیج سازندگی استان است که تاکنون چندین جلسه در این راستا برگزار شده است. طبخ ۷ هزار پرس غذا در ماه مبارک رمضان و ۶ هزار پرس در عید غدیر از دیگر برنامه‌هایی است که انجام شده و برنامه‌ریزی شده تا این فعالیت در ماه محرم و صفر نیز تداوم یابد. یکی دیگر از برنامه‌هایی که در دستور کار قرار دارد اعزام گروه‌های فرهنگی به روستاهاست که در ماه محرم از نمود بیشتری برخوردار می‌شود.
در مسیر انجام فعالیت‌های خود با چه چالش‌ها و مشکلاتی مواجه هستید؟
مهم‌ترین مانع و چالش نوسانات اقتصادی کشور است و این موضوع در حوزه مسکن بیش از سایر موارد چالش‌آفرین است و فعالیت گروه‌های جهادی را با مانع روبه‌رو کرده. این اتفاق محدودیت‌هایی ایجاد کرده که در بحث مسکن بسیار جدی است.
همکاری و تعامل دستگاه‌های اجرایی استان با بسیج سازندگی را چگونه ارزیابی می‌کنید؟
همکاری و تعامل ادارت استان خوب است به طوریکه با دستگاه‌هایی نظیر کمیته امداد و بهزیستی در خصوص تأمین مسکن محرومین تفاهمنامه‌هایی منعقد شده است. همچنین دستگاه‌هایی نظیر منابع‌طبیعی، دامپزشکی، جهاد کشاورزی، فنی و حرفه‌ای، تعاون روستایی و امور عشایر نیز در قالب تفاهمنامه با بسیج سازندگی استان تعامل و همکاری دارند.
در زمینه عمرانی برای سال‌جاری چه برنامه‌هایی را در دستور کار دارید؟
اجرای پروژه‌های آبرسانی شرب در قالب ۹۷۵ طرح، اجرای پروژه‌های آبرسانی کشاورزی در قالب ۲۵۷ طرح، اجرای طرح‌های مراکز بهداشتی در قالب ۱۸ طرح، اجرای طرح‌های تکمیل و تعمیر مدارس در قالب ۳۵ طرح، اجرای سایر طرح‌ها شامل ساخت و تکمیل خانه محرومین، ساخت و تکمیل مسجد در قالب ۳۷۸ طرح و برگزاری جلسات روشنگری از جمله برنامه‌هایی است که برای آن فکر شده است.
بسیج سازندگی استان در سال گذشته چه اقداماتی داشته و چه خدماتی به مردم مناطق محروم استان ارائه کرد؟
اعزام ۲۵ هزار و ۴۰۰ نفر به اردو‌های جهادی مناطق محروم، اعزام ۲۱ هزار نفر به اردو‌های جهادی تخصصی شامل گروه‌های جهادی پزشکی، دندانپزشکی، کشاورزی، دامپزشکی، حقوقدانان و سایر اقشار، اعزام گروه‌های جهادی به فرماندهی سردار فرمانده سپاه استان و معاونین و فرماندهان نواحی به روستای موگویی کوهرنگ و اوره و بارز لردگان، همچنین اجرای ۲ هزار و ۸۶۶ پروژه فنی و عمرانی و محرومیت‌زدایی از قبیل ساخت خانه محروم، تعمیر مسکن نیازمندان، احداث خانه عالم و دارالقرآن، مدرسه‌سازی، ساخت و بازسازی مسجد، غسالخانه، آبرسانی کشاورزی و روستایی و جاده‌سازی بخشی از عملکرد بسیج سازندگی در سال ۹۹ بود. البته ایجاد ۲۴۱ مورد میز خدمت، برپایی ۸۳ کارگاه اقتصاد مقاومتی در حوزه صنایع تولیدی و تبدیلی، تشکیل ۵۰۵ صندوق قرض‌الحسنه اشتغالزایی مردم محور، راه‌اندازی تعاونی و ایجاد اشتغال در قالب ۴۷ تعاونی، تشکیل ۲۶ جلسه کارگروه اقتصاد مقاومتی و تنظیم سه سند راهبردی مهار آب‌ها هم انجام شده که مردم از خدمات آن‌ها بهره بردند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار