کد خبر: 1057692
تاریخ انتشار: ۱۲ مرداد ۱۴۰۰ - ۲۱:۰۰
گفت‌وگوی «جوان» با رئیس بسیج سازندگی بوشهر
بسیج سازندگی سپاه امام‌صادق (ع) بوشهر این روز‌ها در تلاش است تا با بهره‌مندی از توانایی و تخصص هزار و ۱۷۲ گروه جهادی خودچهره فقر و محرومیت را از این استان بزداید، برهمین اساس پروژه‌های اقتصاد مقاومتی را در دستور کار خود قرار داده است. برای اطلاع از برنامه‌های این سازمان به سراغ سرهنگ ذوالفقار عباسی‌فر رئیس بسیج سازندگی استان رفتیم تا گفت‌وگویی با ایشان داشته باشیم.

بسیج سازندگی سپاه امام‌صادق (ع) بوشهر این روز‌ها در تلاش است تا با بهره‌مندی از توانایی و تخصص هزار و ۱۷۲ گروه جهادی خودچهره فقر و محرومیت را از این استان بزداید، برهمین اساس پروژه‌های اقتصاد مقاومتی را در دستور کار خود قرار داده است. برای اطلاع از برنامه‌های این سازمان به سراغ سرهنگ ذوالفقار عباسی‌فر رئیس بسیج سازندگی استان رفتیم تا گفت‌وگویی با ایشان داشته باشیم.

از ابتدای سال جاری سازمان بسیج سازندگی بوشهر چه اقداماتی داشته است؟
در همان ماه‌های اول سال ۱۲پروژه اقتصاد مقاومتی از سوی این سازمان انجام و ۲۱۵ پروژه که از قبل شروع شده بود را در کل استان به نتیجه رساندیم. بسیج سازندگی سپاه امام صادق (ع) بوشهر همراستا با بسیج سازندگی کشور تلاش گسترده‌ای را برای توسعه سازندگی، محرومیت‌زدایی و پیشبرد اهداف اقتصادی مقاومتی داشته است.
اگر قرار باشد به اقدامات سال گذشته خودگریزی بزنید، به چه کار‌ها یا پروژه‌هایی اشاره می‌کنید؟
سال ۹۹ سال سختی بود که امسال هم ادامه همان سال است، زیرا کرونا باعث شد تا برخی کار‌ها زمانبر شود، اما با این شرایط در سال گذشته ۵۵۶پروژه سازندگی شامل پروژه‌های کوچک و عمرانی و زودبازده، تکمیل مساجد، ساخت آب‌انبار، غسالخانه و… با اعتبار ۲۱ میلیارد و ۷۵۲ میلیون ریال در کل استان احداث و به بهره‌برداری رسید. از این طرح‌ها ۳۷۷ مورد مربوط به احداث مسکن مددجویی بود که با همکاری کمیته امداد ساخته شد و الباقی هم شامل طرح‌هایی همچون مخرن آب، پایگاه‌های اقتصاد مقاومتی، مسجد، آب‌انبار و کار‌های دیگر بود.
در حال حاضر چند گروه جهادی در استان بوشهر با مدیریت بسیج سازندگی در حال خدمات‌رسانی هستند؟
باید گفت تمام استان‌های ایران مدیون فعالیت و خدمات‌رسانی جهادگرانی هستند که بدون ادعا دست نیازمندان را گرفته و مشغول رفع مشکلات آن‌ها هستند. در بوشهر هم یک‌هزار و ۱۷۲گروه جهادی در زمینه‌های مختلف وجود دارد که طی سال گذشته تمرکز آن‌ها روی ارائه خدمات در زمینه مقابله با کرونا بوده و در ماه‌هایی که برخی خانواده‌ها از کرونا متضرر شده بودند، تهیه و توزیع وسایل بهداشتی و بسته‌های معیشتی را در دستور کار خود قرار دادند.
تاکنون برای اجرای پروژه‌ها با سازمان‌ها و نهاد‌های دیگر همکاری داشته‌اید؟
بله، در حال حاضر اجرای ۱۲پروژه اقتصاد مقاومتی، پشتیبانی و مانع‌زدایی را با همکاری سازمان برنامه و بودجه در دست داریم. از این تعداد ۱۰ مورد مربوط به احداث راه روستایی است که در چاه‌پیر، ریز، آباد، سعدآباد، فاریاب، انگالی، لاور، سنا، محمدی، بردخون و آبدان اجرا می‌شود. البته باید بگویم طرح‌های دیگری در رابطه با اشتغالزایی داریم که کارگاه عبابافی در روستای بحیری شهرستان دشتی و استخر آب در شهرستان گناوه از جمله آن‌ها در حوزه اقتصاد مقاومتی است.
شما در ابتدای سال با زلزله‌ای مواجه شدید، گروه‌های جهادی چه نقشی در کمک‌رسانی به زلزله زدگان داشتند؟
وقتی زلزله، گناوه را با خساراتی همراه کرد، گروه‌های جهادی این شهرستان از بدو حادثه در مناطق زلزله‌زده حضور پیدا کردند و در کنار دیگر نیرو‌های امدادی به خدمات‌رسانی پرداختند. با توجه به اینکه بیشترین خسارت را روستا‌ها متحمل شده بودند و میزان خسارت در ۱۲روستای شهرستان گناوه بالاتر بود، تعداد ۱۲گروه جهادی پایگاه مقاومت بسیج در این روستا‌ها در کنار مردم آسیب‌دیده ماندند و اقدام به خدمات‌رسانی کردند. با توجه به متوالی‌بودن پس‌لرزه‌های شدید، کمک برای تخلیه وسایل و امکانات مردم از داخل منازل آسیب‌دیده، شناسایی افراد نیازمند آسیب‌دیده که تحت پوشش هیچ نهادی نبودند و احصا مشکلات مردم آسیب‌دیده از مهم‌ترین فعالیت‌های گروه‌های جهادی بود.
در آن زمان سپاه امام صادق (ع) چه خدماتی به زلزله‌زدگان ارائه کرد؟
اعزام تیم‌های عمومی و تخصصی پزشکی بسیج جامعه پزشکی سپاه بوشهر به مناطق زلزله‌زده شهرستان گناوه از جمله خدماتی بود که سریع و به موقع انجام شد و به کمک هموطنان رفت. همچنین شرکت‌های زیرمجموعه سپاه و نمایندگان قرارگاه خاتم‌الانبیا برای احصا مشکلات مردم وارد مناطق و روستا‌های زلزله‌زده شدند و با ثبت میزان آسیب‌ها در کنار مردم بودند تا هر خدمتی که نیاز است به آن‌ها ارائه کنند.
در آن زمان تمامی گروه‌های جهادی بوشهر و کشور برای حضور در مناطق زلزله‌زده اعلام آمادگی کردند که با توجه به حجم تخریب‌ها از ظرفیت این گروه‌های جهادی استفاده شد.
در رزمایش کمک مؤمنانه چطور عمل کردید و میزان حمایت از خانواده‌ها و آسیب‌دیدگان از کرونا چطور بود؟
حالا که داریم به ماه محرم نزدیک می‌شویم، باید بگویم فقط در دهه اول ماه محرم سال گذشته ۱۶هزار بسته معیشتی در مناطق مختلف استان توزیع شد. بعد از دعوت رهبر معظم انقلاب اسلامی از قشر‌های مختلف مردم برای حضور در نهضت کمک مؤمنانه شاهد کمک‌های خوبی بودیم. پایگاه‌ها و حوزه‌های بسیج با بهره‌گیری از ظرفیت‌های نهاد‌های مختلف، چون ستاد اجرایی فرمان حضرت امام‌خمینی (ره)، کمیته امداد امام‌خمینی (ره)، بنیاد مستضعفان، خیرین و معتمدین در این عرصه فعال شدند و نسبت به جمع‌آوری کمک‌های مؤمنانه اقدام کردند.
در راستای کمک به خانواده‌های نیازمند استان بوشهر تلاش‌های خوبی صورت گرفت و توزیع بسته‌های معیشتی یکی از مهم‌ترین اقدامات در این زمینه بود. در سال جاری و طی چهار ماه اخیر بیش از ۴۷هزار و ۵۰۰ بسته معیشتی در بین نیازمندان استان توزیع شده است. همچنین ۵۷۳ هزار بسته لوازم‌التحریر به دانش‌آموزان نیازمند در کل استان هدیه داده شد. از دیگر بسته‌های توزیع شده می‌توان به ۱۰۰ هزار بسته موادبهداشتی، ۷۲۴ رأس دام قربانی، ۸۵ فقره جهیزیه و ۱۰۳هزار پرس غذای گرم اشاره کرد.
در دهه امامت و ولایت نیز ۴ هزار و ۱۸۵ بسته کمک معیشتی در میان نیازمندان استان توزیع شد که این کار در مناسبت‌های بعدی هم ادامه دارد، اما یکی از حرکت‌های ماندگار، شرکت پیشکسوتان بوشهر در رزمایش سراسری کمک‌های مؤمنانه و جمع‌آوری و توزیع بیش از ۲ میلیارد ریال بسته معیشتی و جهیزیه بین نیازمندان و آسیب‌دیدگان از ویروس کرونا بود.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار