کد خبر: 1057690
تاریخ انتشار: ۱۲ مرداد ۱۴۰۰ - ۲۱:۰۰
چند سالی است که بسیج مستضعفین کشور برای ساخت خانه محرومان و نیازمندان، ایجاد اشتغال و خدمات‌رسانی در حوزه‌های بهداشتی و فرهنگ و موضوعات دیگر اعلام آمادگی کرده است. حرکتی که بسیاری از خانواده‌های کم‌برخوردار را در مناطق محروم صاحب سرپناه کرده و با توانمندکردن آن‌ها توانسته است بخش زیادی از مشکلات این مناطق را مرتفع سازد.
محمد‌رضا هادیلو

چند سالی است که بسیج مستضعفین کشور برای ساخت خانه محرومان و نیازمندان، ایجاد اشتغال و خدمات‌رسانی در حوزه‌های بهداشتی و فرهنگ و موضوعات دیگر اعلام آمادگی کرده است. حرکتی که بسیاری از خانواده‌های کم‌برخوردار را در مناطق محروم صاحب سرپناه کرده و با توانمندکردن آن‌ها توانسته است بخش زیادی از مشکلات این مناطق را مرتفع سازد. برهمین اساس اواخر سال گذشته بود که سازمان بسیج و کمیته امداد امام‌خمینی (ره) با یکدیگر تفاهمنامه جامعی را به امضا رساندند که بر اساس آن، در حوزه‌های بهداشت و درمان، خدمت‌رسانی و کمک مؤمنانه، مسکن، اشتغال و حمایت از ایتام به همکاری بپردازند.

سازمان بسیج مستضعفین با تفاهمنامه‌هایی که با سازمان‌ها و نهاد‌های دیگر و به‌خصوص نهاد‌هایی که مسئولیت حمایت و خدمات‌رسانی به نیازمندان را دارد منعقد می‌کند توانسته است این کمک و یاری رسانی‌ها را تسریع کند.
بر همین اساس سازمان بسیج و کمیته امداد تصمیم گرفته‌اند با بهره‌مندی از ظرفیت‌ها و کمک یکدیگر اقدام به رفع مشکل بیکاری نیازمندان و مددجویان کنند.
تفاهمنامه سازمان بسیج مستضعفین و کمیته امداد به بهمن سال گذشته بازمی‌گردد که در راستای اجرایی شدن آن در حوزه اشتغال مددجویان و نیازمندان در ۹ استان به‌صورت آزمایشی اجرا شد.
ماحصل این اقدام با کمک و نقش‌آفرینی حدود یک‌هزار جهادگر کارآفرین بسیجی، ایجاد ۸ هزار و ۷۰۰ فرصت شغلی بود که با واگذاری ۳۰۰ میلیارد تومان تحصیلات کم‌بهره برای مددجویان کمیته امداد و نیازمندان صورت گرفته است.
در همین رابطه رئیس سازمان بسیج سازندگی کشور با بیان اینکه تفاهمنامه ما با کمیته امداد به اجرا درآمده، تاکنون جهادگران توانسته‌اند نزدیک به ۹ هزار فرصت شغلی ایجاد کنند، می‌گوید: «این تعداد شغل در ۹ استان به‌صورت آزمایشی در طرح قرار گرفته که با کمک یک هزار نفر از جهادگران ایجاد شده است.»
سردار محمد زهرایی، با بیان اینکه حضور رئیس کمیته امداد خمینی (ره)، رئیس سازمان بسیج مستضعفین و ارتباط تصویری با فرماندهان سپاه‌های استانی و مدیرکل‌های کمیته امداد امام خمینی (ره) در استان‌ها گام بلند ایجاد ۵۶ هزار فرصت شغلی با ۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان تسهیلات کم بهره و نقش‌آفرینی ۳ هزار و ۵۰۰ نفرجهادگر کارآفرین بین این دو سازمان و نهاد برداشته شده و تفاهمنامه مکملی به امضا رسیده، ادامه می‌دهد: «ان‌شاءالله در سال ۱۴۰۰ این اتفاق در سراسر کشور و همه استان‌ها اتفاق خواهد افتاد. این نوع همکاری یک نمونه موفق و آزموده شده از ظرفیت‌سازی و به هم‌رسانی توانمندی‌هاست و می‌تواند بین همه نهاد‌های انقلابی و دستگاه‌های اجرایی قابل تعمیم باشد که در کنار هم با یک هدف مشترک و مقدس قرار گیرند.»
هدف، ایجاد ۵۶ هزار فرصت شغلی
در تفاهمنامه جامع بین سازمان بسیج و کمیته امداد امام‌خمینی (ره) بحث حمایت از ایتام با عنوان ایران همدل و ایران مهربان اجرا می‌شود.
براساس این توافق، همه استان‌ها فعال می‌شوند و اشتغال، تولید مسکن، محرومیت‌زدایی، حاشیه‌نشینی و مسائل دیگر در دستور کار قرار می‌گیرد.
نکته مهم این است که به گفته مسئولان عالی رتبه سازمان بسیج مستضعفین، این نیروی مردمی با بهره‌مندی از تمام ظرفیت‌هایش، مأموریت‌ها را از هم‌اکنون تا هر زمان که لازم باشد به طور جدی و با محور قراردادن جوانان پیگیری می‌کند و همکاری با کمیته امداد در موضوعات توانمند‌سازی اقتصادی با رویکرد جهش تولید و اقتصاد مقاومتی، توانمندسازی اجتماعی و فرهنگی، نهضت کمک مؤمنانه، ترویج سنت‌های حسنه اسلامی، مشارکت‌های مردمی، بهداشت و درمان، حوادث و بحران‌ها و امور دانش بنیان همکاری مشترک در طرح «ایران همدل» و «ایران مهربان» ادامه دارد.
در همین مدت در طرح پویش «ایران مهربان» ۷ هزار و ۷۰۰ نفر حامی بسیجی و در طرح «ایران همدل» که به اطعام مهدوی معروف است نیز ۹۱۳ هزار بسته معیشتی تهیه و به همراه ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار پرس غذای گرم توزیع شد.
همه این کار‌ها در مجموع به ارزش حدود یک میلیارد و ۶۰۰ میلیارد تومان انجام شده است. همچنین شیوه‌نامه ایجاد اشتغال برای مددجویان کمیته امداد و محرومان در سال ۹۹ به‌صورت آزمایشی در ۱۷ استان اجرا شد که در راه‌اندازی طرح‌های اشتغالزا تعداد ۶ هزار طرح، ۷ هزار آموزش کسب و کار، ۵۸۹ کاریابی برای مددجویان مستعد، ۳۵ طرح دانش بنیان، ۳۱۳ طرح راهبری شغلی، ۱۴۶ طرح بازاریابی و فروش و ۴۱۴ طرح بهسازی فضای کسب و کار به نتیجه رسید. ضمن اینکه دو کانون خیرین، ۱۱۶ مرکز نیکوکاری با کمک ۸۴۶ جهادگر راه‌اندازی شد. حالا و در سال جاری در کل کشور و ۳۲ استان با اختصاص ۲۵ هزار میلیارد ریال، ایجاد ۵۶ هزار فرصت شغلی هدف قرار گرفته است که این مشاغل با ۱۰ عنوان برنامه در قالب الگوی امداد می‌باشد و براساس تفاهمنامه‌ای که بین سازمان بسیج مستضعفین و کمیته امداد امام خمینی (ره) به امضا رسیده، کار‌ها در جریان است.
طرحی که رئیس سازمان بسیج مستضعفین نیز با اشاره به اقدامات صورت‌گرفته برای کمک به نیازمندان، در مورد آن می‌گوید: «حضرت آقا فرمودند بسیج پاره تن مردم است و هیچ‌گاه مسائل مردم را فراموش نکنید. پایگاه‌های بسیج ورود پیدا کنند تا حامی‌یابی تکمیل شود. در بحث اشتغال که مسئله‌ای جدی است دولت به تنهایی نمی‌تواند آن را حل کند و بخشی از آن باید مردم پایه باشد و سایر نهاد‌ها هم مشارکت کنند.» وقتی رهبر معظم انقلاب برای انتخابات از مردم دعوت کردند و همچنین سایر نهاد‌ها این کار را انجام دادند، اتفاقات زیبایی رقم خورد، اما کار تمام نشده است و امور را باید ادامه دهیم. سردار غلامرضا سلیمانی با بیان اینکه با توافقنامه‌ای که امضا شده همه استان‌ها را فعال خواهیم کرد، تصریح کرد: «اشتغال، تولید مسکن، محرومیت‌زدایی، رفع مشکلات حاشیه‌نشینی و مسایل دیگری در برنامه قرار دارد و موضوعاتی هستند که برای آینده اهمیت دارند. بسیج ظرفیت‌های خوبی دارد. مأموریت‌ها را به طور جدی ادامه می‌دهیم و با محور قراردادن جوانان و جهادگران و بسیجیان کار‌ها را پیگیری می‌کنیم.»
رئیس کمیته امداد نیز با بیان اینکه خدماتی که عزیزان بسیجی، خیریه ها، گروه‌های جهادی و... در شرایط سختی که تکانه‌های اقتصادی، مشکلات بسیاری به‌وجود آورده بود انجام دادند، بسیار ارزشمند بود، گفت: «در طول ۴۲ سال انقلاب چنین مشکلاتی وجود نداشته است و این نشان می‌دهد با همکاری و همدلی می‌توانیم از سخت‌ترین شرایط عبور کنیم. تحریم‌های ظالمانه باعث شده است که ما امروز بتوانیم در سطح داخل و منطقه تصمیم‌سازی کنیم. جبهه مقاومت تصمیم‌سازی می‌کند و این به برکت استقامت مردم است.»
سیدمرتضی بختیاری تأکید کرد: «با هماهنگی با یکدیگر می‌توانیم گره‌هایی از مشکلات مردم باز کنیم. حرکت‌های خودجوش مردم و پایگاه‌های بسیج قدرت خاموشی است که امروز دارد خود را نشان می‌دهد.»

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار