کد خبر: 1057550
تاریخ انتشار: ۱۱ مرداد ۱۴۰۰ - ۲۱:۰۰
افشاگری پیرامون یک نرم‌افزار جاسوسی، نام عربستان سعودی و اسرائیل را در کنار هم قرار داد و از این مشارکت، به قتل «جمال خاشقچی» روزنامه‌نگار عربستانی رسید که در سفارت عربستان در ترکیه توسط عوامل دولت سعودی کشته و تکه‌تکه شد.

سرویس سیاسی جوان آنلاین: افشاگری پیرامون یک نرم‌افزار جاسوسی، نام عربستان سعودی و اسرائیل را در کنار هم قرار داد و از این مشارکت، به قتل «جمال خاشقچی» روزنامه‌نگار عربستانی رسید که در سفارت عربستان در ترکیه توسط عوامل دولت سعودی کشته و تکه‌تکه شد.

پس از افشاگری روزنامه گاردین و ۱۶ رسانه دیگر درباره استفاده از یک بدافزار تجاری توسط رژیم‌های اقتدارگرا برای هدف قرار دادن فعالان سیاسی، سیاستمداران و روزنامه‌نگاران، بار دیگر جاسوسی سایبری توسط دولت‌ها به سرخط خبر‌ها رسیده است. این بدافزار تجاری قدرتمند پگاسوس نام دارد و توسط یک شرکت اسرائیلی به نام NSO Group به میلیون‌ها دلار فروخته می‌شود. پگاسوس که پیچیده‌ترین بدافزار کشف شده محسوب می‌شود، قابلیت‌هایی مانند ضبط تماس‌های تلفنی، کپی پیام‌ها و فیلم گرفتن مخفیانه از صاحب گجت و اطرافیان او را امکانپذیر می‌کند.
پگاسوس یک نرم‌افزار یا به عبارتی یک بدافزار پیشرفته جاسوسی است و برخلاف بدافزار‌هایی که برخی مجرمان برای سرقت‌های اینترنتی استفاده می‌کنند، صرفاً برای جاسوسی ساخته شده است. این بدافزار می‌تواند همه محتوای متنی، صوتی و تصویری و در کل همه محتوای دستگاه تلفن همراه را در اختیار جاسوس قرار دهد و نسخه‌ای از آن‌ها را برای او کپی کند. همچنین به طور مخفیانه می‌تواند میکروفن و دوربین گوشی را هم روشن کند.
سابقه استفاده از اولین نسخه‌های پگاسوس به سال ۲۰۱۶ برمی‌گردد و بنابراین این یک ابزار کاملاً جدید به حساب نمی‌آید. با این حال، قابلیت‌ها و پیچیدگی‌های آن از روز‌های اولیه تا حد قابل توجهی افزایش یافته است. اما هرکسی به‌راحتی نمی‌تواند این ابزار را خریداری کند و شرکت اسرائیلی NSO Group در ازای دریافت میلیون‌ها دلار آن را در اختیار دولت‌ها قرار می‌دهد. برخی دولت‌ها از پگاسوس برای هدف قرار دادن روزنامه‌نگاران، مدیران کسب‌وکارها، رهبران مذهبی و مقام‌های اتحادیه‌ها استفاده می‌کنند. از بین این کشور‌ها می‌توانیم به مجارستان، مکزیک، عربستان سعودی، هند و امارات متحده عربی اشاره کنیم.
ترس از جاسوسی
هفته پیش بود که سازمان «عفو بین‌الملل» و سازمان غیردولتی «فوربیدن استوریز» در گزارشی از فروش بدافزار جاسوسی پگاسوس متعلق به شرکت اسرائیلی «NSO» به برخی کشور‌ها برای استفاده علیه فعالان حقوق بشر، روزنامه‌نگاران و حتی مقامات دولتی خبر دادند. در این گزارش آمده بود که در کنار ۱۸۹ روزنامه‌نگار و بیش از ۶۰۰ مقام سیاسی در جهان که طعمه این بدافزار بوده‌اند، رژیم سعودی از آن برای جاسوسی دو زن از نزدیکان جمال خاشقجی نیز استفاده کرده است. تلاش دربار سعودی برای رفع اتهام از خود در این خصوص در حالی است که بنا بر گزارش گاردین، تل‌آویو در سال ۲۰۱۷ صراحتاً به شرکت «NSO» برای فروش تجهیزات این بدافزار جاسوسی به ریاض مجوز داده و در همان سال نمایندگانی از این شرکت با مقامات بلندپایه اطلاعاتی سعودی در وین، قبرس و ریاض دیدار کرده بودند.
از سویی مقامات سیاسی دیگر کشور‌ها هم احساس خطر کرده‌اند که تحت جاسوسی این بدافزار باشند. به نوشته گاردین به دنبال افشای این پرونده جدید، رئیس‌جمهور فرانسه گوشی موبایل خود و شماره تلفن همراهش را تغییر و دستور بازبینی در روند‌های امنیتی دولت را داده است. چندین سال است که بدافزار جاسوسی پگاسوس که ساخته شرکت اسرائیلی ان‌اس‌او است، فعال است. این شرکت روابط بسیار نزدیکی با سازمان‌های امنیتی رژیم صهیونیستی دارد و رد پای جاسوس‌افزارش در پرونده قتل جمال خاشقچی، روزنامه‌نگار منتقد حکومت عربستان دیده شده بود.
بر اساس آخرین تحقیقات، به وسیله این بدافزار تا کنون به صورت تخمینی ۶۰۰ سیاستمدار و مقام دولتی، ۱۸۹ روزنامه‌نگار، ۶۴ مدیر ارشد شرکت‌های مهم خصوصی و ۸۵ فعال حقوق بشر هدف جاسوسی قرار گرفته‌اند. بیشتر از ۵ هزار شماره تلفن در فهرست جاسوسی پگاسوس بوده‌اند؛ در حالی که شرکت سازنده این بدافزار یعنی ان‌اس‌او مشخص است، اما هنوز کسی کاری با این شرکت اسرائیلی نداشته است.
راز‌هایی که افشا می‌شوند؟
سردبیر روزنامه «رأی‌الیوم» طی یادداشتی در خصوص رسوایی مربوط به استفاده برخی کشور‌های عربی از جاسوس‌افزار اسرائیلی «پگاسوس» نوشت، باوجود انکار‌ها و محکومیت‌ها تل‌آویو به زودی اسرار بسیاری را از دوستان خود برملا خواهد کرد. عبدالبارئ عطوان نوشته است: روز‌ها و هفته‌های آینده اسرار بسیاری افشا خواهد شد، نه تنها در مورد برخی از جنبه‌های زندگی شخصی و سیاسی مخالفان سیاسی، اصحاب رسانه و سیاستمداران مورد هدف، بلکه همچنین در مورد برخی از حاکمان عرب و خانواده‌های آنها. ما باید همیشه به یاد داشته باشیم که «متحد» اسرائیلی راز نگه نمی‌دارد و اولین کسی است که اسرار دوستان خود را فاش می‌کند. ما فقط باید صبر کنیم. آشپز، زهر را خواهد چشید.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار