کد خبر: 1057436
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار: ۱۰ مرداد ۱۴۰۰ - ۲۰:۴۰
وزیر امور خارجه با بیان اینکه من شهادت می‌دهم که هیچ کدام از مذاکره‌کنندگان، هیچ‌گاه به امریکا اعتماد نکردند، گفت: نباید فکر کنیم امریکا هر چه اراده کند می‌شود، امریکا قدر قدرت نیست.

وزیر امور خارجه با بیان اینکه من شهادت می‌دهم که هیچ کدام از مذاکره‌کنندگان، هیچ‌گاه به امریکا اعتماد نکردند، گفت: نباید فکر کنیم امریکا هر چه اراده کند می‌شود، امریکا قدر قدرت نیست.
به گزارش فارس، محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه در حاشیه آخرین جلسه هیئت دولت دوازدهم در جمع خبرنگاران اظهار کرد: اینکه امریکا و اروپا کشور‌های بدعهدی هستند و نتوانستند به عهد خودشان وفا کنند نشان‌دهنده این نیست که ما به آن‌ها اعتماد کردیم، نشانه این نیست که ما بد مذاکره کردیم بلکه نشان‌دهنده این است که یک رشته از کشور‌ها در دنیا هستند که به مقررات بین‌المللی متعهد نیستند.
ظریف گفت: ما به عنوان جمهوری اسلامی موظف هستیم ضمن اینکه با دنیا تعامل می‌کنیم، با چشم باز تعامل کنیم، ما به هیچ‌کسی نباید اعتماد کنیم. روابط بین‌الملل محل اعتماد کردن نیست. به نزدیک‌ترین همسایه، دوست و متحد هم نمی‌شود اعتماد کرد، البته ما متحد نداریم.
وی افزود: من شهادت می‌دهم که هیچ کدام از مذاکره‌کنندگان، هیچ گاه به امریکا اعتماد نکردند. اگر ما می‌خواستیم اعتماد کنیم، نتیجه کار ما همان سند دو صفحه‌ای می‌شد که ترامپ با برخی امضا کرد. اگر می‌بینید ما ۱۶۰صفحه سند به نتیجه رساندیم، به خاطر بی‌اعتمادی بود. برای این بود که می‌خواستیم همه زوایا را بیان کنیم.
وزیر امور خارجه تأکید کرد: مردم بدانند، همانطور که رهبر انقلاب فرمودند، هیچ گاه نباید به خارجی‌ها اعتماد کرد، هیچ گاه نباید بر اساس اعتماد به خارج برنامه‌ریزی کرد و همیشه باید بر اساس اعتماد به مردم خودمان برنامه‌ریزی کنیم.
ظریف تأکید کرد: باید مردم و توان ملی را باور داشته باشیم و نباید فکر کنیم امریکا هر چه اراده کند می‌شود، امریکا قدر قدرت نیست.
برجام را امریکا به ما تحمیل نکرد
وی افزود: برجام را امریکا به ما تحمیل نکرد، اگر تحمیل کرده بود، امروز دنبال اضافه کردن موضوعاتی به برجام نبود. این را بپذیریم که می‌توانیم با سربلندی تعامل کنیم.
توصیه به وزیر خارجه دولت رئیسی
وزیر امور خارجه گفت: توصیه من به وزیر خارجه آینده این است که همیشه دقیق نگاه کند، دقیق گزارش دهد، دقیق دیدگاه‌های خود را بیان کند ولی در مقام عمل از سیاست کشور دفاع و آن را دنبال کند. وزیر خارجه یک وظیفه مشاور و یک وظیفه مدافع دارد. وظیفه مشاورت و دفاع را نباید باهم مخلوط کرد.
وزیر امور خارجه با بیان اینکه رفع تحریم‌ها یکی از نیاز‌های کشور بود، گفت: بدون اینکه کشور بخواهد چشمش به خارج باشد، وظیفه داریم به عنوان دستگاه سیاست خارجی، بار را از دوش اقتصاد کشور برداریم. تلاش کردیم و در این زمینه موفقیت‌هایی هم در دو سال اول بود. نتیجه آن هم رشد بی‌سابقه اقتصاد کشور بود.
ظریف گفت: من طی نامه‌ای که دو هفته قبل به دبیرکل سازمان ملل نوشتم، تاریخچه این بدعهدی‌ها را تقریباً از شهریور سال ۹۵ ثبت کردم. این به صورت یک کتاب طی امروز و فردا منتشر خواهد شد. این نشان‌دهنده این است که ما تلاش خودمان را کردیم.
وی گفت: عوامل بیرون دولت و کشور مانع از این شد که ما به نتیجه‌ای که می‌خواهیم برسیم. ما باید در دوران کرونا برای مردم واکسن تهیه می‌کردیم. در واکسن باید به تولید داخل توجه می‌کردیم، اما ما به عنوان وزارت خارجه باید برای دسترسی به واکسن خارجی کمک می‌کردیم.
وی ادامه داد: ما امریکایی‌ها را در برجام شکست دادیم. وقتی خواستند از برجام خارج شوند، به رغم اینکه قدرت اقتصادی امریکا توانست فشار‌هایی را بر مردم وارد کند، اما سه بار طی دو ماه، امریکایی‌ها در سازمان ملل شکست خوردند، این بی‌سابقه است. مردم ما به دنیا ثابت کردند آن کسی که باید رفتارش را تغییر دهد، امریکاست. وزیر امور خارجه در پاسخ به این سؤال که آیا برای عضویت در کابینه جدید دعوت شده‌اید؟ گفت: ما دعوت شده‌ایم برای کابینه جدید دعا کنیم.
ظریف در پاسخ به سؤال دیگری مبنی بر اینکه بعد از وزارت امور خارجه کجا می‌روید؟ گفت: دانشگاه. کجا بهتر از دانشگاه است؟
دلم می‌خواست، بتوانیم سرمایه بیشتری وارد کشور کنیم
وی در پاسخ به این سؤال که در دوران وزارت خود چه کاری را می‌خواستید انجام دهید و نشد؟ گفت: دلم می‌خواست بتوانیم سرمایه بیشتری را وارد کشور کنیم. ۸۵ میلیارد دلار پیشنهاد سرمایه‌گذاری بود. اگر فرصت می‌کردیم که این سرمایه‌ها را جذب کنیم، قطعاً تحریم ایران دشوارتر می‌شد.
ظریف گفت: ما به هیچ بیگانه‌ای اعتماد نداریم، نه اینکه به غرب اعتماد نداریم، ما به غیر از خدا و مردم به هیچ کسی اعتماد نداریم. راه زندگی در دنیا این است، اما اعتماد نداشتن به معنی تعامل نکردن نیست. وی در پاسخ به این سؤال که آیا ممکن است دولت رئیسی تصمیم بگیرد که مذاکرات احیای برجام را ادامه ندهد، افزود: صلاح مملکت خویش خسروان دانند. حضرت آقای رئیسی هر چه تصمیم بگیرند، منتخب مردم هستند و روی چشم ما جا دارند.
وزیر امور خارجه گفت: ایران کشوری است که چندین هزاره باقی مانده و بالنده بوده است و در آینده نیز همین بالندگی را تا ظهور حضرت بقیه الله (عج) ادامه خواهد داد.
ظریف تأکید کرد: برجام یک تحول موقتی برای خارج کردن ایران از فصل هفتم منشور ملل متحد بود. اگر برجام به نفع ما نبود، امروز آن‌ها برای ادامه برجام شرط و شروط نمی‌گذاشتند. آن‌ها احساس می‌کنند که در برجام مغموم شده‌اند، آن‌ها احساس می‌کنند که باید مسائل منطقه‌ای و موشکی را به برجام اضافه کنند.
وی ادامه داد: ما می‌گوییم برجام بدون یک حرف کم و زیاد باید ادامه داشته باشد. امریکا و اروپا می‌گویند باید مسائل دیگر را به برجام اضافه کنید.

غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۳
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۱۰ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۰
0
0
ظریف : نباید فکر کنیم امریکا هر چه اراده کند می‌شود، امریکا قدر قدرت نیست.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۰
0
0
متاسفم
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۲۱ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۰
0
0
نه بابا
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار