کد خبر: 1057165
تاریخ انتشار: ۰۸ مرداد ۱۴۰۰ - ۲۱:۰۰
چقدر ساده انگاری، چقدر بی‌تفاوتی و چقدر راحت از کنار مرگ هموطنان گذشتن! این واقعیت امروز شهر‌های مختلف ایران است وقتی شهروندان پروتکل‌های بهداشتی را نادیده می‌گیرند و کرونا به تاخت و تازش ادامه می‌دهد. باز هم تعداد فوتی‌های ناشی از کرونا به ۳۰۰ نفر در روز رسید و این‌بار ویروسی وحشی که سرایت و درگیری‌هایش بیش از ویروس‌های قبلی است، این کار را می‌کند. در هفته‌ای که گذشت اردبیل با آمار روزی ۷۸ بستری و مرگ ۱۹ شهروندش روز‌های سختی داشت. ایلام با افزایش روستا‌های قرمزش، شهرستان دهلران را هم به لیست مناطق قرمز اضافه کرد و کرمان که ماه‌هاست با واژه بحران عجین شده است با بستری کردن ۲۲۹ نفر در بیمارستان‌هایش و مرگ ۲۰ نفر در عرض ۲۴ ساعت رکورد عجیبی زد!
سیداحمد هاشمی اشکا

سرویس ایران جوان آنلاین: چقدر ساده انگاری، چقدر بی‌تفاوتی و چقدر راحت از کنار مرگ هموطنان گذشتن! این واقعیت امروز شهر‌های مختلف ایران است وقتی شهروندان پروتکل‌های بهداشتی را نادیده می‌گیرند و کرونا به تاخت و تازش ادامه می‌دهد. باز هم تعداد فوتی‌های ناشی از کرونا به ۳۰۰ نفر در روز رسید و این‌بار ویروسی وحشی که سرایت و درگیری‌هایش بیش از ویروس‌های قبلی است، این کار را می‌کند. در هفته‌ای که گذشت اردبیل با آمار روزی ۷۸ بستری و مرگ ۱۹ شهروندش روز‌های سختی داشت. ایلام با افزایش روستا‌های قرمزش، شهرستان دهلران را هم به لیست مناطق قرمز اضافه کرد و کرمان که ماه‌هاست با واژه بحران عجین شده است با بستری کردن ۲۲۹ نفر در بیمارستان‌هایش و مرگ ۲۰ نفر در عرض ۲۴ ساعت رکورد عجیبی زد!


در هفته‌ای که گذشت بنابر اعلام دانشگاه علوم پزشکی ۱۹بیمار مبتلا به کرونا در استان اردبیل جان باخته و ۵۴۹ بیمار جدید نیز در بیمارستان‌ها بستری شدند. این اتفاق بسیار نگران کننده است زیرا اردبیلی که توانسته بود بعد از پیک چهارم به شرایط خوبی رسیده و اکثر شهر‌ها و روستاهایش از رنگ قرمز و نارنجی خارج شوند حالا باید به فکر کاهش مرگ و میرهایش باشد. در همین رابطه رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان اردبیل با بیان اینکه با وجود توصیه‌های مکرر بر رعایت پروتکل‌های بهداشتی در ایام تعطیلات برخی از شهروندان همچنان به برگزاری دورهمی‌ها و مهمانی‌های خانوادگی خود ادامه دادند، گفت: نتایج این بی‌توجهی به پروتکل‌ها با افزایش بستری بیماران بدحال در بیمارستان‌های استان نمایان می‌شود و متأسفانه در صورت ادامه این روند شاهد تکمیل ظرفیت بیمارستان‌ها خواهیم بود.
شهرام حبیب‌زاده شلوغی و تردد غیر ضرور در مراکز خرید و معابر اصلی شهر را از دیگر عوامل افزایش بستری‌های روزانه بیمارستان‌ها عنوان کرده و افزود: این روز‌ها شهروندان بدون در نظر گرفتن آمار ارائه شده توسط میزان شیوع بیماری و بیماران بدحال در حال تردد در معابر شهری هستند و این تردد غیر ضرور موجب عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی و فاصله‌گذاری‌های اجتماعی می‌گردد.
این مسئول به آخرین آمار تزریق واکسن کرونا در اردبیل نیز اشاره کرده و گفت: «بیش از ۱۱۹ هزار دز در مرحله اول، بیش از ۳۹ هزار دز در مرحله دوم و در مجموع بیش از ۱۵۸ هزار دز واکسن کرونا به گروه‌های هدف اعلام شده تزریق شده است.» به گفته حبیب‌زاده تعداد بستری‌های روزانه به طور متوسط از ۷۰ بیمار به ۸۷ بیمار رسیده و طی یک هفته گذشته ۵۴۹ بیمار جدید با تشخیص کادر درمان در بخش‌های مختلف کرونایی بیمارستان‌های اردبیل بستری شده‌اند.
وی ضمن ابراز همدردی و تسلیت به خانواده‌های داغدار اردبیل از فوت چهار بیمار جدید کرونایی در ۲۴ ساعت گذشته خبرداد و افزود: «نسبت به هفته‌های گذشته روند افزایشی ۲۰ درصدی مشاهده می‌شود و هم‌اکنون ۷۱ بیمار بدحال کرونایی در بخش مراقبت‌های ویژه بستری هستند که با توجه به وضعیت و شدت درگیری پیش‌بینی می‌شود متأسفانه شاهد فوت چندین بیمار در روز‌های آینده باشیم.»
رئیس دانشگاه علوم پزشکی اردبیل تأکید کرد: «هم‌اکنون شهر‌های اردبیل، خلخال و گرمی در وضعیت قرمز، شهرستان‌های پارس‌آباد و اصلاندوز در وضعیت نارنجی و شهرستان‌های بیله‌سوار، نمین، کوثر، نیر و سرعین در وضعیت زرد شیوع کرونا قرار دارند.»
افزایش بستری‌ها در ایلام
ایلام هم روز‌های خوبی را سپری نمی‌کند و افزایش تعداد بستری‌های کرونایی در شهر‌های مختلف آن باعث نگرانی شده است.
معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی این استان با بیان اینکه شهرستان دهلران هم به جمع شهر‌های قرمز کرونایی پیوست و علاوه بر این شهر‌های ایلام، مهران، آبدانان، چوار و دره شهر نیز در شرایط قرمز کرونایی قرار دارند، گفت: «شرایط و تعداد بستری‌های کرونا در مراکز درمانی استان فوق‌العاده زیاد و نگران کننده است.»
جمیل صادقی‌فر با اشاره به اینکه ویروس جدید درگیری ریه را بسیار بالا برده است، افزود: «در استان ایلام چند مورد مادران باردار بستری هستند و در کنار آن‌ها جوان‌تر‌ها با درگیری ۷۰ درصد ریه وارد بیمارستان می‌شوند. خواهش ما از مردم استان این است افرادی که علائم دارند، در زمینه درمان تعلل نکنند و حتماً به مراکز درمانی مراجعه کنند.» به گفته این مسئول، کسانی که جزو گروه هدف برای واکسیناسیون هستند، مخصوصاً افراد بالای ۵۸ سال اگر برای تزریق واکسن تعلل کنند ممکن است هزینه‌های سنگینی و شاید به قیمت از دست دادن زندگی برایشان تمام شود.
صادقی‌فر با بیان اینکه واکسیناسیون خبرنگاران، زندانیان، بانک‌ها، اساتید دانشگاه و حوزه، رانندگان حمل و نقل عمومی درون و برون شهری و فرودگاه در دستور کار قراردارد، افزود: به محض دریافت لیست هماهنگی از خانه مطبوعات ایلام در زمان و مکان مشخص تزریق واکسن خبرنگاران استان انجام می‌شود.
کرمان، بحران، تمام
کرمان که فقط چند ماه اول کرونا را با آرامش سرکرد، گویی با واژه بحران کنار آمده و در ادامه بحران کرونا در این استان طی ۲۴ ساعت ۲۲۹ نفر در بیمارستان‌هایش بستری شده و ۲۰ نفر هم جان باختند.
سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی کرمان با تأکید بر اینکه شیب صعودی ابتلا به کرونا در این استان ادامه دارد گفت: «مجموع بیماران کرونایی که در بیمارستان‌ها بستری هستند به هزار و ۹۹ نفر رسیده که تعدادی از این افراد در بخش آی. سی. یو بستری هستند و وضعیت مناسبی ندارند.» مهدی شفیعی ادامه داد: ۲۰ نفری که فوت کرده‌اند بین ۳۵ تا ۹۷ سال سن داشتند و مجموع جانباختگان کرونا در کرمان به ۳ هزار و ۵۱۲ نفر رسید. مرگ‌هایی که در پی‌عدم رعایت پروتکل‌ها و شیوع کرونا در بین آحاد مردم است. وی نوع غالب کرونا در کرمان را کرونای هندی اعلام کرد و افزود: این نوع ویروس به شدت مسری است به همین دلیل از مردم می‌خواهیم پروتکل‌ها را رعایت کنند.
از استان گیلان که همچنان در تعطیلات، مقصد بسیاری از شهروندان بی‌ملاحظه است هم همین بس که معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی این استان با اشاره به اینکه تنها ۳۵ درصد شهروندان از ماسک استفاده می‌کنند، گفته: «هم اکنون هزار و ۳۰۰ بیمار کرونایی در بیمارستان‌ها بستری هستند.»
آبتین حیدرزاده با بیان اینکه در یک شبانه‌روز ۳۰۰ بیمار جدید در مراکز درمانی بستری شده‌اند، افزود: «متأسفانه ۲۳۰ بیمار در شرایط بد قرار دارند و تعدادی از این بیماران نیز منتظر خالی شدن تخت‌های آی‌سی‌یو هستند.» وی با بیان اینکه یک سوم گیلانی‌ها ماسک را قبول داشته و از آن استفاده می‌کنند، تأکید کرد: عدم استفاده از ماسک سبب شده تا تعداد بیماران کرونایی افزایش یابد و طی ۲۴ ساعت حدود ۲ هزار بیمار سرپایی در استان خدمات دریافت کرده‌اند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار