کد خبر: 1056373
تاریخ انتشار: ۳۱ تير ۱۴۰۰ - ۱۰:۳۰
معاون مطالعات جامع منابع آب سازمان آب و برق خوزستان گفت:با توجه به اینکه تامین منابع آب شرب ما وابسته به سد کرخه است خروجی این سد به هیچ عنوان صفر نمی‌شود و مدام در حال کنترل است.

سرویس اجتماعی جوان آنلاین: علی شهبازی معاون مطالعات جامع منابع آب سازمان آب و برق خوزستان صبح امروز اظهار کرد: با توجه به اینکه تامین منابع آب شرب ما وابسته به سد کرخه است خروجی این سد به هیچ عنوان صفر نمی‌شود و مدام در حال کنترل است.

وی افزود: اکنون در بازده کوتاهی دبی رودخانه را روی ۱۶۰ مترمکعب نگه می‌داریم که انتظار می‌رود با مدیریت مصرف و همکاری مردم بتوانم ذخایر بیشتری را برای پاییز نگه‌داریم.

معاون مطالعات جامع منابع آب سازمان آب و برق خوزستان گفت: حجم محیط سد کرخه در بالای فراز نیروگاه ۷۶۰ میلیون متر مکعب است در حالی که در پایین نیروگاه نیز قابل بهره‌برداری است، اما توصیه نمی‌شود از آن استفاده کنیم.

شهبازی با تاکید بر اولویت تامین آب شرب افزود: هر چه بیشتر از ذخایر پشت سد استفاده کنیم هم اثرات خشکسالی بیشتر می‌شود و هم بازگشت ما به شرایط نرمال زمان بیشتری را خواهد برد.

۷۰ درصد حجم مخزن سد کرخه خالی است

وی با بیان اینکه آورد سد کرخه نسبت به سال گذشته ۴۷ درصد کاهش پیدا کرده است، عنوان کرد: اکنون حدود ۷۰ درصد حجم مخزن به دلیل خشکسالی خالی است و این واقعیت منابع آبی سد کرخه است.

شهبازی با رد اجرای طرح‌های انتقال آب و تاثیر آن بر ذخایر آبی استان، بیان کرد:کاهش منابع آبی استان به دلیل طرح‌های انتقال آب صحیح نیست و مبنای علمی و مستند اجرایی ندارد و برخی‌ها با این اظهارات اطلاعات غلط به مردم می‌دهند.

وی در پاسخ به این سوال مبنی براینکه پس از سیل سال گذشته ظرفیت آبی پشت سد کرخه به حدی بود که همه نگران ترک برداشتن سد بودند، اما اکنون سازمان آب و برق مدعی کاهش منابع آبی در پشت سد است، گفت: قبل از سیل ظرفیت سد کرخه چیزی حدود چهار تا پنج میلیون متر مکعب بود و آورد سد کرخه در سال ۹۸ چیزی حدود ۱۵ میلیارد متر مکعب یعنی فراتر ظرفیت مخزن بود.

شهبازی افزود: همانطور که می‌دانیم در خروجی انتهای رودخانه کرخه به سمت تالاب هور العظیم است که حجم زیادی از این آب در هور تخلیه و بخشی دیگر در مسیر جریان رودخانه قرار گرفت.

وی بیان کرد: بعد از سال‌های ۹۸ و ۹۹ از آنجایی الگوی کشت تغییر کرد و به سمت کشت شلتوک به عنوان کشت پرمصرف رفت که تاثیر زیادی در کاهش منابع آبی گذاشت.

تغییر الگوی کشت تابستانه

شهبازی عنوان کرد: در سال آبی گذشته (سال ۹۹) کشت پر مصرف متناسب با اهداف خروجی سد کرخه نبود بنابراین برای اینکه آب مورد نیاز کل مصارف تامین شود از ذخایر اضافی که در پشت سد وجود استفاده کردیم که اکنون ذخیر به انتها رسیده و به تدریج بر شرایط طبیعی تاثیر می‌گذارد.

وی در پاسخ به سوالی دیگر مبنی بر اینکه طبق مصوبه ستاد مدیریت بحران سازمان آب و برق قرار بود آب ۸۸ هزار هکتار کشت تابستانه در استان را تامین کند، اما به بهانه شلتوک کاری آب مورد نیاز آن را تامین نکرد، گفت: قرار بود آب مورد نیاز ۸۸ هزار و ۶۰۰ هکتار بر اساس الگوی تراز کشاورزی در استان انجام شود که این آمار را به صورت رسمی سازمان جهاد کشاورزی با معرفی ۱۰ محصول تابستانه در اختیار ما قرار داد.

شهبازی با تاکید بر اینکه طبق آماری که سازمان جهاد کشاورزی داده بود کشت شلتوک در تابستان امسال صفر عنوان شده بود، افزود:، اما آنچه عملاً اتفاق افتاد بالغ بر ۹۰ هزار هکتار کشت شلتوک در استان اتفاق افتاد و منابع آبی که برای الگوی کشت کم مصرف برنامه‌ریزی شد صرف الگوی کشت پرمصرف شد.

وی در پاسخ به پرسشی دیگر مبنی بر اینکه اگر پشت سد کرخه ذخیره آب داشتیم چرا سازمان آب و برق پس اتفاقاتی که در هور رخ داد اقدام به رها سازی آب کرد، عنوان کرد: آبی که رها سازی شد ذخیره استراتژی ما بود، این آب پس‌اندازی است که قرار بود برای کشت پاییزه از آن استفاده کنیم.

شهبازی افزود: رها سازی اخیر آب خارج از فرایند برنامه‌ریزی سازمان آب و برق است و گر مدیریت مصرف اتفاق نیفتد هیچ منابعی برای کشاورزی در پاییز امسال نخواهیم داشت.

منبع: فارس
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار