کد خبر: 1056285
تاریخ انتشار: ۲۸ تير ۱۴۰۰ - ۲۱:۲۱
بازگشت به اول دعوای کرونا با ۶ روز تعطیلی
«اوضاع خراب است» این توصیف مینو محرز، پزشک متخصص بیماری‌های عفونی از وضعیت کشور در موج پنجم کروناست، آن هم در شرایطی که جهان در حال بازگشت به شرایط عادی است. بحرانی‌شدن وضعیت کرونا، تهران و البرز را برای شش روز تعطیل کرد، اما برای پیشگیری از دل به دریا زدن و راهی جاده‌ها شدن، در تعطیلات اضطراری کرونایی، محدودیت‌های تردد از ساعت ۱۸ روز دوشنبه (روز گذشته) تا ساعت ۷ صبح روز دوشنبه ۴ / ۵ / ۱۴۰۰ اعمال خواهد شد
زهرا چیذری

«اوضاع خراب است» این توصیف مینو محرز، پزشک متخصص بیماری‌های عفونی از وضعیت کشور در موج پنجم کروناست، آن هم در شرایطی که جهان در حال بازگشت به شرایط عادی است. بحرانی‌شدن وضعیت کرونا، تهران و البرز را برای شش روز تعطیل کرد، اما برای پیشگیری از دل به دریا زدن و راهی جاده‌ها شدن، در تعطیلات اضطراری کرونایی، محدودیت‌های تردد از ساعت ۱۸ روز دوشنبه (روز گذشته) تا ساعت ۷ صبح روز دوشنبه ۴ / ۵ / ۱۴۰۰ اعمال خواهد شد. بر این اساس خروج خودرو‌های شخصی با پلاک استان‌های تهران و البرز و ورود خودرو‌های شخصی پلاک‌های دیگرشهر‌ها به تهران و البرز ممنوع است. همچنین سفر از/ به کلیه شهر‌های دارای وضعیت قرمز کرونایی سراسرکشور، مطلقاً ممنوع است. نیروی انتظامی بر این ممنوعیت‌ها نظارت خواهد داشت و خودرو‌های شخصی دارای پلاک تهران و البرز چنانچه برای خروج مراجعه نمودند، عودت و در صورت عدم تمکین، علاوه بر اعمال قانون، عودت می‌شوند. این تعطیلی شش روزه شامل تعطیلی بانک‌ها و بازار تهران هم خواهد بود. با تمام این تدابیر، اما کم نیستند خانواده‌هایی که با تعطیلات کرونایی به دنبال راهکاری برای دل زدن به جاده یا برنامه‌ریزی برای دور‌همی‌های خانوادگی در تعطیلات پیش‌رو هستند! این در حالی است که ابتلا به کرونا ممکن است به مرگ ختم شود و آمار ۸۷ هزار فوتی از ابتدای این همه‌گیری سندی واضح از خطرات این بیماری است.
با ثبت ۲۱۳ مرگ کرونایی در ۲۴ ساعت پیش‌بینی‌ها از افزایش موارد فوتی محقق شد. در ۲۴ ساعت منتهی به روز دوشنبه ۲۸ تیرماه ۱۴۰۰ و بر اساس معیار‌های قطعی تشخیصی، ۲۵ هزار و ۴۴۱ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که ۲ هزار و ۷۴۰ نفر از آن‌ها بستری شدند. مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به ۳ میلیون و ۵۴۸ هزار و ۷۰۴ نفر رسید. در همین زمان، ۲۱۳ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جانباختگان این بیماری به ۸۷ هزار و ۳۷۴ نفر رسید. در حال حاضر ۱۶۹ شهر کشور در وضعیت قرمز، ۱۶۶ شهر در وضعیت نارنجی، ۱۱۳ شهر در وضعیت زرد قرار دارند. همه این شرایط و به خصوص اوضاع بحرانی تهران و البرز ستاد ملی مقابله با کرونا را مجاب کرد تا این دو استان را به مدت شش روز تعطیل و برای پیشگیری از مسافرت‌های تابستانی محدودیت‌هایی را برای عبور و مرور خودرو‌های پلاک تهران و البرز اعمال کند.
محرز: وضع خراب است
مینو محرز متخصص بیماری‌های عفونی وضعیت شیوع کرونا در کشور را اینگونه توصیف می‌کند: «اکنون وضع خراب است، کرونای نوع دلتا فوق‌العاده مسری است و در صورت ابتلا همه خانواده با هم به مراکز درمانی مراجعه می‌کنند و از بچه‌های کوچک تا پدربزرگ و مادربزرگ همه مبتلا شده و حالت شدیدتری از بیماری را تجربه می‌کنند. به شخصه به لحاظ روحی از دیدن این همه زجر تنفسی خسته شدم و اگر روند به همین منوال باشد روز‌های سخت‌تری در انتظارمان خواهد بود.»
این متخصص بیماری‌های عفونی با تأکید بر اینکه جهش هندی (دلتا) بدتر از سایر جهش‌ها است، می‌افزاید: «در مورد ویروس دلتا انواع واکسن‌ها بر آن اثر کامل ندارد و آمار نشان می‌دهد واکسن‌های MRNA حدود ۶۰ درصد در مقابل این ویروس اثر دارد. بنابراین خواهش می‌کنم هموطنان حتی در صورت تزریق واکسن همچنان از ماسک استفاده کنند و فاصله‌گذاری اجتماعی، شست‌وشوی دست‌ها و عدم شرکت در تجمعات را رعایت کنند. هرگونه تجمع در شرایط وجود این واریانت جدید، اشتباه است؛ زیرا قدرت سرایت ویروس را افزایش می‌دهد.» محرز با تأکید بر لزوم تسریع در روند واکسیناسیون می‌گوید: «واکسن به خوبی جلوی مرگ و میر و بیماری شدید را در برابر واریانت‌های جدید می‌گیرد.»
به گفته وی کرونا فعلاً مهمان ما است و باید برنامه‌ریزی به گونه‌ای باشد که حرف شنوی از حرف‌های ستاد کرونا وجود داشته باشد. متأسفانه پروتکل‌هایی در این مدت ابلاغ شد، اما در اجرای آن کسی کنترل نداشت.
بستری یک سوم مراجعان به بیمارستان‌ها
طبق اعلام مسئولان بیمارستان امام خمینی (ره) به عنوان بزرگ‌ترین مرکز درمانی کشور هر شب دو بخش به تعداد بخش‌های کرونایی افزوده می‌شود تا بتوانند پاسخگوی مراجعان کرونایی باشند.
معاون درمان مجتمع بیمارستانی امام خمینی (ره) سید علی دهقان منشادی، ضمن ابراز نگرانی از افزایش چشمگیر مراجعان سرپایی کرونا در روز‌های اخیر می‌گوید: «در این پیک شاهد افزایش چشمگیر بار مراجعات سرپایی نسبت به پیک‌های قبلی به دلیل سویه دلتا هستیم که هم سرعت گسترش بالاتری دارد و هم بیماران را بدحال‌تر و به علاوه افراد سنین پایین را گرفتار می‌کند. از سوی دیگر کاهش حساسیت مردم به رعایت پروتکل‌های بهداشتی و فاصله‌گذاری‌های اجتماعی و نظارت بر آن‌ها از سوی مسئولان است به حدی که احتمال افزایش موارد سرپایی در روز‌ها و هفته‌های آتی می‌رود.»
به گفته دهقان تقریباً تا یک سوم بیمارانی که مراجعه می‌کنند، بستری می‌شوند. این متخصص تأکید می‌کند: «قطعاً مراجعات در روز‌های آتی بیشتر خواهد شد، چون هیچ‌گونه نظارتی بر اجرای پروتکل‌هایی که باید بر اساس سطح‌بندی و رنگ‌بندی شهر‌ها انجام شود، وجود ندارد و تقریباً تمامی مشاغل فعال هستند و مردم هم به مسائل بهداشتی و فاصله‌گذاری‌ها بی‌توجه شده‌اند. اگر این روند ادامه یابد متأسفانه باید بگویم تعداد فوتی‌ها افزایش خواهد یافت.» دهقان از مردم خواست بیماری کرونا را جدی بگیرند و از تجمعات و سفر‌های غیرضروری و دورهمی‌های خانوادگی، جداً خودداری کنند و خود را به رعایت پروتکل‌های بهداشتی ملزم بدانند در غیر این صورت روز‌های بسیار سختی پیش روی ما خواهد بود.
جزئیات محدودیت‌ها
اعمال محدودویت‌های گسترده و تعطیلی یکی از راهکار‌های کنترل شیوع بیشتر بیماری است و حالا با تصمیم ستاد ملی مقابله با کرونا تهران و البرز از امروز به مدت شش روز تعطیل شد. تعطیلاتی که شامل بانک‌ها و بازار هم می‌شود و با محدودیت‌های عبور و مرور همراه است.
بر این اساس وزارت کشوراعلام کرد طبق درخواست وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، مبنی بر «تعطیلی همزمان دواستان تهران والبرز» تعطیلی یکپارچه تمامی دستگاه‌های دولتی، بانک‌ها و گروه‌های پر خطر اصناف و مشاغل در استان‌های تهران و البرز اعمال می‌شود.
اعمال محدودیت‌ها از ساعت ۱۸:۰۰ روز دوشنبه مورخ ۲۸/ ۴/ ۱۴۰۰ شروع شد و تا ساعت ۷ صبح روز دوشنبه ۴/۵‌/ ۱۴۰۰ ادامه خواهد داشت. خروج خودرو‌های شخصی با پلاک استان‌های تهران و البرز و ورود خودرو‌های شخصی با پلاک‌های دیگر شهر‌ها به تهران و البرز و سفر از/ به کلیه شهر‌های دارای وضعیت قرمز کرونایی سراسرکشور، مطلقاً ممنوع است.
عوامل نیروی انتظامی و پلیس راهنمایی رانندگی به منظور جلوگیری از تردد خودرو‌ها به صورت محسوس و نامحسوس، نسبت به تشدید کنترل‌ها در مبادی اصلی وفرعی ورودی وخروجی به مقاصد دو استان اقدامات لازم را معمول می‌نمایند و خودرو‌های شخصی دارای پلاک این دو استان، چنانچه برای خروج مراجعه نمودند، عودت و در صورت عدم تمکین، علاوه بر اعمال قانون، عودت داده می‌شوند. همچنین بناست نیروی انتظامی و فرمانداری‌ها در فاصله زمانی یاد شده از صدور مجوز تردد غیراضطراری تعریف شده قبلی، مطلقاً خودداری کند و تمامی مجوز‌های صادره قبل از این مصوبه، غیرقابل استفاده و باطل اعلام شده‌است. این تعطیلی شامل تعطیلی بانک‌ها در استان‌های البرز و تهران هم هست و به تناسب تعطیلی بانک‌ها، بازار هم در شش روز پیش رو تعطیل خواهد بود. طبق مصوبات قبلی محدودیت‌ها و تعطیلی مشاغل جز مشاغل گروه یک در تمامی شهر‌های قرمز برقرار است.
اعمال محدودیت‌ها و تعطیلی زمانی می‌تواند در روند شیوع کرونا مؤثر باشد که با نظارت برای اجرا و در کنار آن تسریع در روند واکسیناسیون همراه باشد.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار