کد خبر: 1056282
تاریخ انتشار: ۲۸ تير ۱۴۰۰ - ۲۱:۰۳
در نشست هم‌اندیشی با رئیس قوه قضائیه تأکید شد
در نخستین نشست هم اندیشی رئیس قوه قضائیه با اصحاب رسانه، ضمن تأکید بر ادامه مسیر تحول قضایی، مبارزه بی امان با مفسدان و بستر‌های ایجاد فساد یکی از راه‌های مؤثر برای احیای سرمایه اجتماعی نظام عنوان شد.

در نخستین نشست هم اندیشی رئیس قوه قضائیه با اصحاب رسانه، ضمن تأکید بر ادامه مسیر تحول قضایی، مبارزه بی امان با مفسدان و بستر‌های ایجاد فساد یکی از راه‌های مؤثر برای احیای سرمایه اجتماعی نظام عنوان شد.
به گزارش اداره کل روابط عمومی قوه قضائیه، حجت‌الاسلام محسنی اژه‌ای که نخستین نشست هم‌اندیشی خود با نخبگان را به همفکری با اصحاب رسانه اختصاص داده بود، با تأکید بر فهم درست از حق و اجرای آن و همچنین استقامت در راه حق، نقش رسانه در تحقق عدالت، هموار کردن مسیر عدالت و ارتقابخشی به آگاهی مردم به حقوق خودشان و جامعه را بسیار مهم دانست. او گفت:اگر بخواهیم برای مسائل در اتاق‌های دربسته تصمیم‌گیری و دستورالعمل صادر کنیم اثری نخواهد داشت.
مرز نقد و توهین باید شفاف شود
اژه‌ای همچنین با اشاره به موضوع رسانه آزاد و آزادی رسانه گفت: نقد در قانون مطبوعات تعریف شده، اما برخی موارد که مطرح می‌شود مصداق تخریب و حتی توهین است که باید با یک مرزبندی دقیق و شفاف، حساب آن‌ها را از نقد سازنده جدا کنیم. رئیس قوه قضائیه تشکیل «شورای حل اختلاف رسانه‌ها» با حضور افراد آشنا به مسائل رسانه و مسائل حقوقی و مصالح کشور را تدبیری خوب برای رسیدگی به برخی دعاوی علیه رسانه‌ها دانست و تأکید کرد در صورت نیاز و برای تسریع و تسهیل رسیدگی‌ها می‌توان این شورا را با تشکیل شعب دیگری توسعه داد.
مدیران رسانه‌های کشور چه گفتند
در ابتدای این نشست، متقیان، مدیرعامل خبرگزاری ایسنا با بیان اینکه خوشحالیم که در اتاق رئیس قوه قضائیه به روی اهالی رسانه باز است، گفت: امیدواریم دستگاه قضایی در دوره تحول و تعالی کار‌هایی را که انجام داده است برای مردم بازگو کند و به دادن وعده برای کار‌هایی که می‌خواهد انجام دهد، اکتفا نکند.
مظفری، مدیرمسئول روزنامه آفتاب یزد با بیان اینکه انتخاب آقای اژه‌ای به عنوان رئیس قوه قضائیه لرزه بر دل مفسدان انداخته است، گفت: امروز خواست مردم این است که مبارزه با فساد به صورت شعاری نباشد.
تیرانداز، مدیرعامل خبرگزاری فارس طی سخنانی با بیان اینکه امروز تمرکز دشمن بر بی‌تدبیر نشان دادن نظام و مسئولان نظام و در نهایت حمله به اساس حکومت دینی است، گفت: در راستای افزایش سرمایه اجتماعی نظام، لازم است که مبنای تصمیم‌گیری‌های مهم در خصوص برخی پرونده‌ها برای مردم تبیین شود. شفیعیان، مدیرمسئول پایگاه خبری انصاف‌نیوز با بیان اینکه مواضع حجت‌الاسلام اژه‌ای در حوزه‌های مختلف «امیدوارکننده» است، گفت: همه ما در یک کشتی قرار داریم و ناگزیر هستیم با اصلاحاتی که انجام می‌دهیم وضعیت کشور را از شرایط فعلی خارج کنیم.
قوه قضائیه اورژانس قضایی ایجاد کند
عبدالله گنجی، مدیرمسئول روزنامه جوان هم در سخنان خود ایجاد اورژانس قضایی در کشور را امری ضروری دانست و گفت: باید شرایط به نحوی باشد که مردم هر لحظه‌ای که اراده کنند بتوانند به اورژانس قضایی دسترسی داشته باشند. پیشنهاد من این است که دستگاه قضایی کشور، عکس قاضی فاسد را به رسانه‌ها بدهد و ما هم قول می‌دهیم که عکس او را با عنوان «قاضی فاسد و متخلف» در صفحه نخست روزنامه و خبرگزاری خود منتشر کنیم. مدیرمسئول روزنامه جوان همچنین خواستار استمرار حضور حجت‌الاسلام اژه‌ای در محافل علمی و دانشگاهی شد.
مدیر پایگاه خبری عصرایران هم بر ضرورت معرفی برخی قضات فاسد از سوی رسانه‌ها تأکید کرد و این اقدام را دارای آثار مثبت و بازدارنده فراوانی دانست.
نباید اجازه داد کشور جولانگاه رسانه‌های بیگانه شود
ایمانجانی، مدیرمسئول روزنامه فرهیختگان هم در سخنانی بر ضرورت پیگیری مسیر طی شده در قوه قضائیه طی دو سال گذشته تأکید کرد و گفت: ادامه مسیر تحول قضایی، سرمایه اجتماعی نظام را افزایش می‌دهد. شیخ الاسلامی، مدیرمسئول سایت پارسینه نیز در این جلسه خواستار راه‌اندازی سامانه‌ای برای نشان دادن هویت مجرمان به صورت آنلاین شد.
بهزادی، مدیر مسئول روزنامه اعتماد هم با اشاره به بحرانی که مطبوعات کشور به آن دچار شده‌اند، گفت: باید به مطبوعات آزادی داد و در مقابل از آن‌ها پاسخ خواست. نباید وضعیت به گونه‌ای پیش برود که رسانه‌ها و مطبوعات داخلی مرجعیت خود را از دست بدهند و از این طریق فضا برای جولان دادن رسانه‌های بیگانه در کشورمان فراهم شود.
قوچانی، مدیر مسئول روزنامه سازندگی نیز با اشاره به کاهش ملموس توقیف مطبوعات در دوره ریاست آیت‌الله رئیسی بر قوه قضائیه، بر ضرورت نوسازی رسانه‌ای در کشور تأکید کرد و افزود: نوسازی رسانه‌ای باعث شکست هجمه‌های رسانه‌ای علیه جمهوری اسلامی ایران خواهد شد.
ضرورت مبارزه با مفاسد، جدی‌تر از گذشته
قلی زاده، مدیرعامل خبرگزاری تسنیم در این نشست با بیان اینکه احیای سرمایه اجتماعی نظام یکی از خواسته‌های امروز اصحاب رسانه از مسئولان است، تصریح کرد: در دوره جدید قوه قضائیه، برخورد با مفاسد باید به صورت بسیار جدی‌تر از گذشته ادامه پیدا کند تا مردم ببینند از عزم دستگاه قضا برای مقابله با مفسدان کاسته نشده است. احدیان، مدیرمسئول روزنامه خراسان نیز در این نشست مبارزه با فساد را مهم‌ترین محور در اقدامات دستگاه قضایی دانست و خواستار اعلام موضع قاطعانه قوه قضائیه در خصوص مسائل مهم مطرح شده از سوی رسانه‌ها که در جامعه ایجاد حساسیت کرده‌اند، شد. وکیلی، مدیرمسئول روزنامه ابتکار هم پیشنهاد کرد در دوره مدیریتی جدید قوه قضائیه، گفتمان مبارزه با فساد جایگزین گفتمان مبارزه با فاسد شود.
عابدینی، قائم مقام خبرگزاری صداوسیما در این جلسه با بیان اینکه بسیاری از بحران‌هایی که در کشور ایجاد شده ناشی از ترک فعل‌های مسئولان گذشته و حال است، بر ضرورت رسیدگی دستگاه قضایی به این ترک فعل‌های زیان‌بار تأکید کرد.
حجت‌الاسلام دعایی، مدیرمسئول روزنامه اطلاعات، رئیس قوه قضائیه را دارای صفاتی همچون قاطعیت، صراحت و رأفت دانست و گفت: آقایان رئیسی و اژه‌ای، جلوه‌هایی از معرفت موجود در شهیدان بهشتی و قدوسی هستند. مدیرمسئول روزنامه اطلاعات رسانه‌ها را بازوی توانمند قوه قضائیه دانست و گفت: این رسانه‌ها هستند که با اخبار و اطلاعات دقیق خود می‌توانند زوایای تاریک هر موضوع و ماجرایی را برای قوه قضائیه روشن سازند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار