کد خبر: 1055533
تاریخ انتشار: ۲۲ تير ۱۴۰۰ - ۱۸:۱۵
«سیستان و بلوچستان» واژه‌ای که معنای آن با بی‌آبی، بیکاری، خشکسالی، محرومیت و حالا هم ویروس دلتا گره خورده است. اگر برای از بین بردن کرونا می‌گفتند دست‌ها را به مدت ۲۰ ثانیه بشویید، مردم صبور سیستان و بلوچستان اصلاً آبی ندارند که بخواهند آن را برای شست‌وشو هدر دهند. مردمان این منطقه سال‌هاست برای حل مشکلاتشان چشم به راه نشسته‌اند تا خیری، داوطلبی یا دلسوزی از راه برسد و در شرایط کنونی که کرونا تمام این استان را فرا گرفته، امدادرسانی و رسیدگی به امورات بهداشتی و درمانی اولویت اول است.

«سیستان و بلوچستان» واژه‌ای که معنای آن با بی‌آبی، بیکاری، خشکسالی، محرومیت و حالا هم ویروس دلتا گره خورده است. اگر برای از بین بردن کرونا می‌گفتند دست‌ها را به مدت ۲۰ ثانیه بشویید، مردم صبور سیستان و بلوچستان اصلاً آبی ندارند که بخواهند آن را برای شست‌وشو هدر دهند. مردمان این منطقه سال‌هاست برای حل مشکلاتشان چشم به راه نشسته‌اند تا خیری، داوطلبی یا دلسوزی از راه برسد و در شرایط کنونی که کرونا تمام این استان را فرا گرفته، امدادرسانی و رسیدگی به امورات بهداشتی و درمانی اولویت اول است. کاری که در هفته‌های اخیر، چند گروه جهادی انجام آن‌ها را بر عهده گرفته و در زمینه‌های کمک به کادر درمان در مراکز درمانی، ورود به غسالخانه‌ها و تغسیل اموات کرونایی، پخت و پز غذا برای ساکنان مناطق محروم و تأمین نیاز‌های بیماران وارد عمل شده‌اند.

جهادگرانی که این روز‌ها در استان سیستان‌وبلوچستان مشغول خدمت هستند، به نوعی زندگی خود را وقف مردم این منطقه کرده‌اند. برایشان فرقی نمی‌کند در چه مقطع مهمی از زندگی‌شان هستند. وضعیت بحرانی استان در شیوع کرونا شرایط اضطراری را در منطقه ایجاد کرده و جهادگران مانند دوران جنگ که دل از زندگی و خانواده می‌بریدند و در جبهه‌ها حاضر می‌شدند، حالا در جبهه مقابله با کرونا حاضر شده‌اند.
مهدی کوچک‌زاده، فرمانده حوزه بسیج طلاب و روحانیون ناحیه زاهدان همراه دیگر دوستان جهادگرش در بهشت‌زهرای زاهدان مشغول تغسیل و تدفین متوفیان کرونایی هستند.
این جهادگر با بیان اینکه این جهادگران در سخت‌ترین بخش مشغول کارند، می‌گوید: «همین چند روز پیش همسر باردار یکی از آن‌ها در حالی که دوقلو باردار بود، به علت ابتلا به کرونا فوت کرد. آن‌ها ١٧سال برای بچه‌دارشدن صبر کرده بودند. داغی که بر سینه این جهادگر مانده، سنگین است، اما سنگینی این غم مانع از این نشد که خدمت به مردم را بی‌خیال شود و بعد از خاکسپاری همسر و فرزندانش دوباره در محل کار حاضر شد و با قدرت در این جبهه مشغول است.»
تجربه روز‌های سخت و تلخ
فعالیت در سیستان و بلوچستان علاوه بر اینکه خیلی سخت است باید اذعان کرد تجربه روز‌های تلخ است.
چیزی که جهادگران این روز‌ها شاهد آن هستند، مشکلات نیست بلکه درد و رنج است.
به گفته فرمانده حوزه بسیج طلاب و روحانیون ناحیه زاهدان، فعالیت جهادگران در حوزه تغسیل متوفیان ضروری بود، چراکه در روز‌های ابتدایی شیوع کرونا که ترس و واهمه زیادی از ابتلا به این بیماری جامعه را فراگرفت، ١١ بیمار فوت‌شده بدون تغسیل در سیستان و بلوچستان به خاک سپرده شدند. روحانیون جهادگر وقتی این شرایط را دیدند، داوطلبانه به میدان آمدند تا مراحل تدفین متوفیان طبق شئونات اسلامی انجام شود و مردم دیگر دغدغه این بخش را نداشته باشند.
هم اکنون ٣٠ طلبه خواهر و برادر در قالب قرارگاه امام سجاد در آخرین ایستگاه زندگی بیماران کرونایی مشغول خدمت هستند. در ایام اخیر روزانه بالغ بر ٢١ متوفی کرونایی تغسیل و دفن می‌شوند. گاهی جهادگران از ٨ صبح تا ١٠ شب به صورت مدام مشغول کار هستند و شب‌ها برای مشارکت در امر ضدعفونی خیابان‌ها، محله‌ها و... به فعالیت می‌پردازند.
نکته حائز اهمیت کمک جهادگران اهل سنت در کنار داوطلبان شیعه است.
در همین رابطه، کوچک‌زاده می‌گوید: «در کنار جهادگران و داوطلبان تشیع، دو نفر از داوطلبان اهل سنت هم کار تدفین و تغسیل متوفیان کرونایی را انجام می‌دهند و این همگرایی و همدلی همان ماهیت کار جهادی است.»
جهادگرانی که در این بخش فعالیت دارند، از یک‌سال گذشته تا به امروز سخت پای کار بوده‌اند و خستگی سرشان نمی‌شود.
ارزش و اهمیت کار وقتی دو چندان می‌شود که بدانیم آن‌ها امکانات لازم برای فعالیت بی‌خطرتر در این بخش را در اختیار ندارند. به گفته یکی از جهادگران، ابتدا قرار بود لباس‌های این گروه توسط دانشگاه علوم‌پزشکی در بیمارستان بوعلی ضدعفونی شود، اما به علت از کارافتادن تجهیزات خشکشویی بیمارستان حالا مجبور به استفاده از گان‌های یک‌بار مصرف ضدآب هستیم. گان‌هایی که در اثر استفاده زیاد مستهلک شده‌اند و سلامتی جهادگران را تهدید می‌کند و از خیرین طلب یاری در این بخش را داریم.»
سیستان‌وبلوچستان از قرمز به سیاهی می‌رود
حامد مقدم یکی از جوانان جهادگر سیستان و بلوچستان است که با قاطعیت می‌گوید: «اگر لازم باشد برای سیستان و بلوچستان جانمان را هم می‌دهیم.»
مقدم مسئول قرارگاه خاتم‌الائمه است. کسی که تمام آرزویش حل مشکل شناسنامه برای ٨هزار نفر از اهالی بی‌شناسنامه سیستان و بلوچستان است و می‌گوید: «١٧٠٠ خانوار در سیستان فاقد شناسنامه است و سازوکار‌های لازم برای اخذ شناسنامه این افراد تعریف شده است. شیوع کرونا روند فعالیت‌های ما در این بخش را تحت‌تأثیر قرار داده است و امیدواریم با رفع این چالش دوباره اهدافمان در این بخش را دنبال کنیم.»
با ورود کرونا به کشور و به‌خصوص شیوع آن در سیستان و بلوچستان بخش عمده فعالیت‌های جهادگران قرارگاه خاتم‌الائمه به تولید ماسک و گان برای شهروندان و کادر درمان معطوف شد.
مقدم می‌گوید: «وضعیت بحرانی سیستان و بلوچستان با شیوع کرونا رو به سیاهی می‌رود و مردم منطقه به‌شدت نیازمند حضور داوطلبان و خیرین هستند. از یک طرف بی‌آبی و از سوی دیگر شیوع این بیماری عرصه زندگی را بر مردم منطقه تنگ کرده است.»
هم اکنون جهادگران قرارگاه خاتم‌الائمه در قالب گروه‌های مختلف فعالیت‌های امدادی خود را دنبال می‌کنند. تعدادی از بچه‌ها در بخش تولید آبمیوه طبیعی برای بیماران بستری در بیمارستان مشغولند، گروه دیگر در بخش تهیه و پخت غذای گرم برای اهالی ساکن در حاشیه شهر‌ها و مناطق دورافتاده کار می‌کنند و عده‌ای هم مشغول پخت و توزیع سوپ برای بیماران هستند. سیستان و بلوچستان این روز‌ها حال و روز خوبی ندارد؛ وضعیت منطقه از قرمز رو به سیاهی رفته و مردم بیش از هر زمان دیگری نیازمند کمک خیرین و حضور گروه‌های جهادی هستند، اما چالش بزرگی که همه را خسته کرده است، رعایت نکردن پروتکل‌های بهداشتی از سوی مردم است. به گفته جهادگران، این مسئله باعث شده است روند شیوع بیماری هر روز بیشتر از گذشته شود، مسئله‌ای که تمام توان جهادگران و داوطلبان را می‌گیرد.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار