کد خبر: 1055385
تاریخ انتشار: ۲۱ تير ۱۴۰۰ - ۲۱:۰۰
راست گفته‌اند که «سالی که نکوست از بهارش پیداست» از همان فروردین سال‌جاری هم معلوم بود آسمان با زمین سر ناسازگاری دارد و با کاهش نزولات ماه‌های سختی در پیش است. با گرم شدن هوا کم‌آبی‌ها رخ نمایان کرد و کشاورزان اولین گروه‌هایی بودند که بحران را لمس کردند
حوریه ملکی

سرویس ایران جوان آنلاین: راست گفته‌اند که «سالی که نکوست از بهارش پیداست» از همان فروردین سال‌جاری هم معلوم بود آسمان با زمین سر ناسازگاری دارد و با کاهش نزولات ماه‌های سختی در پیش است. با گرم شدن هوا کم‌آبی‌ها رخ نمایان کرد و کشاورزان اولین گروه‌هایی بودند که بحران را لمس کردند. کرمانشاه که روزی تمام سرسبزی و طراوتش را مدیون باران و برف فصول مختلفش بود، حالا لب‌های تشنه ۴۷۰ روستایش را می‌بیند و زمین‌های زراعی و محصولاتی که ذره ذره می‌سوزند و از بین می‌روند.


سال‌هاست که بحث خشکسالی با سوءمدیریت در حوزه آب کشور گره خورده است. با هر بارشی، متولیان امر نفس راحتی می‌کشند و با کاهش نزولات آسمانی و کمبود آب، مدیران، زحمت کشیده و فقط به ارائه آمار و ارقام می‌پردازند. این تمام ماجرای مدیریت در حوزه آب و حفظ منابع و ذخیره‌سازی آب‌های روان است. وقتی از ابتدای سال‌جاری میزان بارش‌ها کاهش یافت مشخص بود که استان‌ها با تنش آبی مواجه خواهند بود. در کرمانشاه از ماه دوم سال صدای کشاورزان درآمد و هنوز بهار به پایان نرسیده بود که اعلام شد ۴۶۰ روستای استان با حدود ۷۰ هزار نفر جمعیت با تنش آبی و کم آبی روبه‌رو است.
مسئولان که عادت کرده‌اند همه عملکردشان را به اعتبارات و تخصیص یافتن یا نیافتن آن ربط بدهند، باز هم به سراغ همین مورد رفتند و مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب استان کرمانشاه با بیان اینکه امسال با کمک نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی و استاندار اعتبارات حوزه آبرسانی به روستا‌ها ۲۰ برابر افزایش یافته است، گفت: «اعتبارات بخش آب روستایی امسال این شرکت حدود ۵۰۰ میلیارد تومان است، اما تاکنون هیچ مبلغی تخصیص نیافته است.» علیرضا کاکاوند با اشاره به اینکه در پنج سال گذشته در کل استان ۱۳ حلقه چاه برای آبرسانی به روستا‌ها حفر شده ادامه داد: «اما در طول یکسال گذشته ۲۸ حلقه چاه حفر و آب برای استفاده روستاییان وارد مدار شده و تا پایان سال‌جاری نیز ۷۰ حلقه چاه در مناطق روستایی حفر می‌شود که این امر یک جهش اساسی در راستای تأمین آب پایدار روستایی خواهد بود.» هر چند این مسئول حفر چاه‌ها را جهش اساسی برای تأمین آب روستایی عنوان کرده، اما به گفته کارشناسان، برداشت‌های بی‌رویه از منابع آب زیر زمینی تبعات جبران ناپذیری به همراه دارد که فرونشست‌ها یکی از ویرانگرترین آنهاست.
افت تولید در ۸۰ درصد اراضی دیم
مشکلات کم آبی کرمانشاه به آب روستایی ختم نمی‌شود و این زمین‌های زراعی و بخصوص زمین‌های دیمی هستند که از همین الان شاهد سوخته شدن ریشه گیاهانشان و از بین رفتن آن‌ها هستند.
اسلام‌آباد غرب به عنوان دومین شهرستان کشاورزی استان به شمار می‌آید. منطقه‌ای که میزان تولیدات کشاورزی آن سالانه حدود ۴۳۰ هزار تن است و از شواهد و قرائن چنین استنباط می‌شود به دلیل کم‌آبی‌ها امسال با افت میزان تولیدات مواجه خواهد شد.
روز گذشته بود که مدیر جهاد کشاورزی شهرستان اسلام‌آبادغرب از خسارت شدید به کشت‌های دیم در این شهرستان خبرداد. کامران کریمی با بیان اینکه بیشترین خسارت خشکسالی در شهرستان متوجه کشت‌های دیم است، گفت: «به دلیل اینکه در بهار امسال بارندگی آنچنانی نداشتیم، بیش از ۸۰ درصد اراضی دیم شهرستان دچار افت تولید شده است. امسال اراضی دیم شهرستان با تنش خشکی جدی مواجه بوده‌اند و همین مسئله عملکرد این مزارع را شدیداً دچار افت خواهد کرد.» وی با اشاره به اینکه امسال در شهرستان ۵۰ هزار هکتار گندم کشت شده، تصریح کرد: «از آنجایی که بخش اعظم کشت گندم شهرستان و در حدود ۴۷ هزار هکتار آن به کشت دیم اختصاص دارد، قطعاً افت چشمگیر تولیدات را خواهیم داشت.» به گفته این مسئول، همه زراعت شهرستان تحت تأثیر خشکسالی با افت تولید مواجه خواهد شد و اراضی آبی شهرستان هم وضعیت قابل قبولی ندارند و افت تولیدات این اراضی هم گریزناپذیر است. در ادامه مدیر جهاد کشاورزی شهرستان اسلام‌آبادغرب از دامداری به عنوان یکی دیگر از بخش‌های آسیب‌دیده از خشکسالی در شهرستان اسلام‌آبادغرب یاد کرد و افزود: «غنی نبودن مراتع شهرستان در سال‌جاری در اثر کم بودن میزان بارندگی‌ها، دامداران را برای تهیه علوفه مورد نیاز دام‌هایشان در تنگنا گذاشته و خیلی از دامداران مجبور به تغذیه دستی دام‌های خود شده‌اند که این موضوع هزینه زیادی را روی دست دامداران می‌گذارد.»

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار