کد خبر: 1054784
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: ۱۶ تير ۱۴۰۰ - ۲۱:۰۹
ارجاع حل مشکلات برق به دولت آینده توسط روحانی
رئیس‌جمهور روز گذشته و در جلسه هیئت دولت باز هم در مورد برق صحبت کرد؛ در مورد قطعی آن. روز سه‌شنبه هم او بابت این قطعی‌های مکرر از مردم «عذرخواهی» کرد، اما در عین حال گفت که تقصیر وزارت نیرو نیست. روز چهارشنبه او گرچه ابراز تأسف کرد، اما همه چیز را تقصیر نبود سرمایه و پول و در نهایت به عادت این سال‌ها، تقصیر FATF انداخت و معلوم شد همه جهان مسئول برق ایران هستند

رئیس‌جمهور روز گذشته و در جلسه هیئت دولت باز هم در مورد برق صحبت کرد؛ در مورد قطعی آن. روز سه‌شنبه هم او بابت این قطعی‌های مکرر از مردم «عذرخواهی» کرد، اما در عین حال گفت که تقصیر وزارت نیرو نیست. روز چهارشنبه او گرچه ابراز تأسف کرد، اما همه چیز را تقصیر نبود سرمایه و پول و در نهایت به عادت این سال‌ها، تقصیر FATF انداخت و معلوم شد همه جهان مسئول برق ایران هستند جز دولت و وزارت نیرو! او در هفته‌های پایانی عمر دولتش و پس از هشت سال ریاست‌جمهوری، تازه ابراز امیدواری کرد مشکلات حل شود و با طعنه و کنایه حل مشکلات را به دولت بعدی ارجاع داد! روحانی البته نگفت در صورت حل مشکلات در دولت بعدی آیا ضرر و زیان‌های این هشت سال بی‌کفایتی دولت او هم جبران خواهد شد؟ هشت سالی که رفته و دیگر برنمی‌گردد.
رئیس‌جمهور با اشاره به قطعی برق در چند روز اخیر گفت: سخنم را با تأسف از مشکلاتی که مردم در این چند روز برای استفاده از برق مواجه شدند، آغاز می‌کنم و سپس تصمیمات اتخاذ شده توسط معاون اول رئیس‌جمهور در جلسه دیروز و همچنین مصوبات امروز (دیروز) در جلسه هیئت دولت را اعلام می‌کنم. همواره در جامعه بین واقعیت‌هایی که ما روزانه می‌بینیم با آنچه مطلوب ماست فاصله وجود دارد و همیشه نیز باید تلاش کنیم این فاصله را کم و اگر امکانپذیر است، برداریم. ممکن است حادثه یا مشکلی پیش بیاید و دستگاهی با معضلی مواجه شود که قابل پیش‌بینی نباشد.
نیاز به سرمایه داریم
رئیس‌جمهور پس از گذشت هشت سال از عمر دولت تصریح کرد: در مسائل مختلف مانند کمبود برق و امثال آن باید ریشه مشکلات را باید بررسی کنیم، در کشور باید سرمایه‌گذاری شود. اگر می‌خواهیم در یک حوزه کمبود نداشته باشیم باید در آن حوزه سرمایه‌گذاری کنیم و اگر تولید خاصی مدنظر ماست، باید در آن حوزه سرمایه‌گذاری انجام شود. سرمایه‌گذاری یکی از اصول اساسی است و بدون سرمایه‌گذاری و با دست خالی نمی‌شود کاری را انجام داد وگر نه آن موقع می‌شود شعار بی‌محتوا، شعار اگر می‌خواهد با محتوا شود باید بر اساس واقعیت باشد.
امیدواریم وضعیت بهتر شود!
روحانی تصریح کرد: در سرمایه‌گذاری در داخل برخی مشکلات وجود دارد که اگر باهم هماهنگ و همراه باشیم، می‌شود این مشکلات را حل کرد، یعنی اینکه سه قوه با هم هماهنگ باشند؛ قوه قضائیه، دستگاه اجرایی و قوه مقننه باهم باشند آن مشکلات حل می‌شود. امیدواریم از ۱۲مرداد به آن طرف یک هماهنگی کامل میان سه قوه به وجود بیاید، البته برخی از شغلشان می‌افتند و بیکار می‌شوند و انتقاد‌های عجیب و غریب و غیرمنصفانه تعطیل می‌شود، اما در عین حال یک هماهنگی به وجود می‌آید و همه دیگر از یک تفکر، یک جناح و یک فکر هستند، امیدواریم وضعیت از این بهتر شود؛ و باز هم FATF
وی برخی مشکلات سرمایه‌گذاری را مربوط به داخل دانست و تصریح کرد: اگر قوا باهم، هم‌فکر و هم‌نظر باشند مسائل حل می‌شود، اما اگر هم نظر نباشند، این مشکلات باقی می‌ماند. ما یک بحثی در خصوص FATF داشتیم، دولت در خصوص آن تصمیم گرفت و لوایح آن را تهیه و به مجلس ارسال کرد. مجلس نیز با آن همکاری و همراهی کرد. این لایحه تصویب شد، به شورای نگهبان رفت و شورای نگهبان نیز با دولت همراهی کرد، اما این طرح در یک جای دیگر که ما اصلاً فکر آن را نمی‌کردیم، گرفتارشد و هیچ نتیجه‌ای در خصوص FATF به دست نیامد.
رئیس‌جمهور با طرح این پرسش که نتیجه تصویب نشدن FATF چه می‌شود؟ گفت: این عدم تصویب موجب می‌شود روابط ما با بانک‌های دنیا با مشکل روبه‌رو شود و این مسئله حل نشود و روابط دچار مشکل شود، البته ممکن است نظر‌های مختلفی در این خصوص وجود داشته باشد و برخی بگویند بهتر که تصویب نشد، ما کاری به نظرات نداریم، اما این یک واقعیت است که اقتصاد کشور به این موضوع وابسته است. بیش از ۱۹۰کشور دنیا در چارچوب «ان‌پی‌تی» عمل عمل می‌کنند و تنها دو کشور خارج از این چارچوب است؛ نخست کره‌شمالی و دیگری ما. ما در دولت یازدهم به داخل برگشتیم، اما لوایح که دچار مشکل شد، ما دومرتبه در لیست سیاه قرار گرفتیم، لذا ریسک کشور بالا می‌رود، در آن صورت چه کسی می‌خواهد سرمایه‌گذاری کند.
وی افزود: برای سرمایه‌گذاری داخلی یا سرمایه‌گذار خارجی در نهایت بانک است که سرمایه‌گذاری می‌کند، کسی که می‌خواهد کار عظیم و بزرگ انجام دهد، در جیب خود پول ندارد مصرف کند.
پول نیست!
وی افزود: طرح‌هایی وجود دارد که صندوق هم تصویب کرده و آماده است، اما به خاطر اینکه پول نیست نمی‌توان آن‌ها را اجرا کرد. چه پول داخلی برای صندوق و بانک‌ها و چه پول خارجی برای بانک‌های خارجی در صورتی حاصل می‌شود که بتوانیم در جنگ اقتصادی پیروز شویم، تحریم را هم برداریم. بتوانیم FATF را هم نهایی کنیم. اگر همه دست به دست هم دهیم و کمک کنیم این موضوع سریع‌تر حل می‌شود. اینجا دیگر دست خود ماست. بانک خارجی در اختیار ما نیست، صندوق توسعه خالی است و نمی‌توانیم نفت بفروشیم و با بانک‌ها به خاطر FATF نمی‌توانیم رابطه خوب داشته باشیم. نتیجه آن این است که سرمایه نیست. وقتی سرمایه نیست، طرح‌های بزرگ را نمی‌شود اجرایی و عملیاتی کرد. طرح‌های ۱۵هزار مگاوات برق معطل فاینانس است و نیاز به پول دارد. پول و منابع ۱۶هزار مگاوات به طریقی تأمین شده و در دست اجراست و ۱۵هزار مگاوات دیگر آماده است.
دولت مرغ عزا و عروسی شده است!
روحانی ادامه داد: در همین طرح‌های آب و برق در سال‌های اخیر ۴/۵ میلیارد آماده سرمایه‌گذاری بود که تحریم ترامپ آمد و خروج ترامپ موجب قطع همه آن‌ها شد و ۴/۵ میلیارد در طرح‌های آب و برق عقب افتادیم. مردم عزیز ما این نکته را به طور اساسی مطلع باشند، زیرا هر حادثه‌ای که رخ می‌دهد، مرغی که در عروسی و عزا سر بریده می‌شود، دولت است و می‌گویند دولت خوب کار نکرد و مدیریت ضعیف بود و کارآمدی پایین بود. هیچ‌کس نمی‌آید توضیح بدهد که ریشه این مشکلات کجاست.
وی گفت: به اعتقاد من FATF دست خودمان و مربوط به داخل کشور است. ما می‌توانیم همین فردا FATF را حل کنیم تا روابط ما با بانک‌ها تغییر کند. ما در جنگ اقتصادی پیروز شدیم و مسئله تحریم باقی مانده که دست خودمان است، البته بخشی هم دست دیگران است، اما اصل، ما هستیم. می‌توانیم همین هفته تصمیم بگیریم تمام کنیم و می‌تواند ماه‌ها ادامه پیدا کند که بحث دیگری است.
نمی‌خواهم بگویم ما هیچ مسئولیتی نداریم
رئیس‌جمهور با تأکید بر اینکه نباید مسائل اساسی را از یاد نبریم و فراموش نکنیم و به فرعیات بچسبیم، گفت: نمی‌خواهم بگویم اگر اکنون وارد مشکلی به نام برق شدیم، بگوییم مشکل برق مربوط به FATF و جنگ اقتصادی است و ما هیچ مسئولیتی نداریم. اگر ما سال‌های قبل را نگاه کنیم، در دولت‌های یازدهم و دوازدهم به اندازه معمول دولت‌های گذشته و کمی بیشتر، هر سال هزار و ۷۷۵ مگاوات برق تولید و ظرفیت آن اضافه می‌شده است. اکنون این رقم ۲ هزارو ۵۰۰ مگاوات است، یعنی به طور معمول در این هشت سال به رغم تحریم، کرونا و ظرفیت بیش از معمول دولت‌های گذشته سرمایه‌گذاری صورت گرفته است.
وی گفت: بعضی از کشور‌های دیگر هم در همین ایام دچار مشکلاتی شبیه مشکل ما شدند، مثلاً چین الان در برق دچار مشکلاتی شده که در ۱۰ سال اخیر بی‌سابقه بوده، امریکا دچار مشکلات در برق شده در بسیاری از ایالت‌های آن که بی‌سابقه بوده و دیدید در خبر‌ها اعلام شده است.

غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۵:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۷
0
0
خخخخخ
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۷
0
0
فقط سکووووت
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار