کد خبر: 1052100
تاریخ انتشار: ۲۶ خرداد ۱۴۰۰ - ۰۸:۴۳
در حالی که سوء مدیریت دولت حسن روحانی در حوزه بازار سرمایه ده‌ها میلیون سهامدار را در سال‌۹۹ مالباخته کرد و ماه‌هاست که سهامداران مالباخته مقابل تالاربورس در سعادت آباد تجمع اعتراض‌آمیز دارند، روز گذشته آیت‌الله رئیسی در جمع مالباختگان بورسی حاضر شد
هادی غلامحسینی

در حالی که سوء مدیریت دولت حسن روحانی در حوزه بازار سرمایه ده‌ها میلیون سهامدار را در سال‌۹۹ مالباخته کرد و ماه‌هاست که سهامداران مالباخته مقابل تالاربورس در سعادت آباد تجمع اعتراض‌آمیز دارند، روز گذشته آیت‌الله رئیسی در جمع مالباختگان بورسی حاضر شد و پس از شنیدن درد دل برخی از سهامداران در واکنش به گلایه‌های مالباختگان بورسی در مورد اجرا نشدن مصوبه شورای هماهنگی اقتصادی سران قوا برای تزریق ۲۰۰‌میلیون دلاری به بازار بورس قول داد این موضوع را با جدیت پیگیری کند و گفت: بازار سرمایه هم همانند بازار بانک محل تأمین مالی اقتصاد است، منتهای مراتب نباید با هدف تأمین مالی دولت، روند طبیعی بازار سهام را تخریب و دستکاری کرد. ناکارآمدی سیاست‌های پولی و مالی دولت حسن روحانی در هشت‌سال گذشته بخش مالی اقتصاد ایران را بسیار تضعیف کرد و در عین حال زمینه‌ای ایجاد کرد که خود دولت در دو مقطع مجبور به اعمال سیاست‌هایی شود که امروز آن سیاست‌ها با نقد جدی روبه‌رو است.
به‌طور نمونه در اثر پرداخت سود‌های محقق نشده بانکی در دولت یازدهم و افزایش تورم، شبه پول زیادی در سال‌۹۷ به پول تبدیل و روانه اقتصاد شد، به‌طوری که دولت ذخایر ارز و طلا را در بازار با قیمت پایین عرضه کرد و در نهایت به‌رغم عرضه دارایی‌های خارجی بانک مرکزی در کف بازار نرخ ارز از محدوده ۳‌هزار تومان به محدوده ۱۲ هزار‌تومان رسید و نرخ طلا و سکه نیز در همان سال چند برابر شد و از سوی دیگر در سال‌های بعد از سال ۹۷ نیز دولت به دلیل احیای مجدد تحریم‌های ظالمانه به دلیل آنکه هزینه‌های جاری بودجه را بالا برده‌بود با کسری قابل ملاحظه بودجه مواجه شد و استقراض از بانک مرکزی را کلید زد، همین سیاست به‌طور مجدد نقدینگی زیادی را روانه اقتصاد کرد، بانک مرکزی در دوران همتی برای اینکه نقدینگی به سمت بازار ارز سر ریز نشود و این بازار را با جهش قابل ملاحظه مواجه نکند، با سرکوب قیمت ارز و طلا عملاً زمینه ورود نقدینگی به بازار سهام را فراهم آورد. رئیس سازمان بورس اوراق بهادار که دید در عرض مدت کوتاهی ارزش بازار بورس به یکباره در اثر ورود نقدینگی از محدوده ۷۰۰‌هزار میلیارد تومان به محدوده ۳ هزار‌هزار‌میلیارد تومان نزدیک شده‌است، خواست با محدود‌سازی دامنه نوسان جلوی حبابی شدن بازار را بگیرد که عبدالناصر همتی با هماهنگی وزیر اقتصاد مانع این کار شد به همین دلیل با کناره‌گیری شاپور محمدی از ریاست سازمان بورس، روند رشد بازار سهام ادامه پیدا کرد، به‌طوری که ارزش بازار سهام در تیر و مردادماه سال گذشته رکورد ۷ هزار هزار میلیارد تومان را زد و بعد از این تاریخ نزول آغاز شد، به‌طوری که هم اکنون ارزش بازار بورس تهران تنها ۴ هزارو ۵۰۰‌هزار میلیارد تومان است و میلیون‌ها مالباخته بورسی در کشور وجود دارد.
سپر بورس مقابل دلار ۵۰‌هزار تومانی گرفته شد
برخی از کارشناسان اقتصادی بر این باورند که سوء مدیریت دولت در بخش مالی و پولی در سال‌های اخیر نقدینگی را در اقتصاد بالا برد و برای اینکه این نقدینگی در سال‌های‌۹۸ و‌۹۹ به بازار ارز ورود نکند، دولت با رکودی کردن همه بازار‌های رقیب بورس عملاً نقدینگی را به بازار سهام هدایت کرد. در این میان در شرایطی که مدیریت دولت روحانی در حوزه بازار سرمایه با نقد‌های جدی روبه رو است، روز گذشته آیت‌الله رئیسی، نامزد انتخابات ریاست جمهوری از ساختمان بورس بازدید کرد. در پی حضور سرزده صبح دیروز سید ابراهیم رئیسی در تالار بورس اوراق بهادار سعادت‌آباد تهران، جمع زیادی از مالباختگان بازار سرمایه با این نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری بی‌واسطه درددل کردند. رئیسی پس از شنیدن حرف‌های مالباختگان بورس تصریح کرد: متأسفانه کار اشکالاتی داشت که سهامداران به ویژه سهامداران خرد را نگران کرده است.
وی افزود: نباید مشکلات را پشت گوش انداخت بلکه باید در دل مشکلات رفت، راه‌حل‌ها را پیدا کرد و با کمک همه کسانی که می‌توانند نقش‌آفرین باشند، وضعیت را به سرعت اصلاح کرد.
رئیسی متذکر شد: بازار بورس و مسائل آن مثل نرخ‌گذاری و دامنه نوسان را نمی‌توان دستوری اداره کرد، بلکه باید سازوکار‌هایی برای آن ایجاد شود. نامزد انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه تمام دنیا بورس دارد و مردم با بورس کار می‌کنند، مهم‌ترین عامل اعتماد مردم به بازار بورس را ثبات این بازار عنوان کرد. رئیسی افزود: الان در کشور ما وضعیت بازار، تولید، خرید و فروش قابل پیش‌بینی نیست و حتی یک جنس معمولی را هم می‌خواهند بفروشند، می‌گویند بگذارید ببینیم هفته بعد چه می‌شود؟!
وی با انتقاد از تغییرات مکرر قوانین و مقررات، تأکید کرد: ثبات در مقررات از شرایط مهم بازار سرمایه است تا سهامدار بتواند وضع بازار را پیش‌بینی کند. نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری با بیان اینکه هر کاری نیازمند پشتوانه علمی است تا سلیقه‌ای عمل نشود، گفت: باید تمام وضعیت اقتصادی را برای همه قابل پیش‌بینی کنیم تا مردم بتوانند برای زندگی و کسب و کارشان تصمیم بگیرند.
رئیسی در واکنش به گلایه‌های چند تن از مالباختگان بورس از عدم اجرای مصوبه شورای هماهنگی اقتصادی سران قوا برای تزریق ۲۰۰‌میلیون دلاری به بازار بورس قول داد این موضوع را با جدیت پیگیری کند.
وی در واکنش به سخن یکی از سهامداران که گفت با توجه به رقابت انتخاباتی شما و آقای همتی تردید کردم از حرف‌هایم درباره عدم تزریق پول به بورس توسط بانک مرکزی برداشت سیاسی شود، گفت: «نه والله، رقیب من ناکارآمدی است.»
رئیسی در ادامه تصریح کرد: مبلغ مصوب در جلسه سران قوا باید زودتر به بازار سرمایه تزریق شود تا وضعیت بورس هر چه سریع‌تر سامان یابد. یکی از مالباختگان بورس در گفتگو با رئیسی اعلام کرد: «بعد از خدا امید ما به شماست.» که وی پاسخ داد: «امیدتان به خدا باشد و بنده هم ان‌شاءالله به عنوان خدمتگزار شما تلاشم را خواهم کرد.»
در این دیدار مالباختگان بورس که کاسه صبرشان از وعده‌ها و مواضع مسئولان دولتی درباره رسیدگی به وضعیت بازار سرمایه لبریز شده بود، از وضعیت ناگوار زندگی خود و بر باد رفتن سرمایه‌های‌شان به علت سوءمدیریت این بازار از سوی دولت سخن گفتند.
رئیسی با تأکید بر پیگیری جدی حل مشکلات بورس گفت: همه تلاش ما این است که مشکلات مردم حل شود و امید و اعتماد به جامعه برگردد و این هم با حرف نمی‌شود؛ باید سازوکارها را دنبال کنیم. نامزد انتخابات ریاست جمهوری همچنین پس از شنیدن گزارش‌های کارگزاران تالار بورس سعادت‌آباد درباره وضعیت و مشکلات بازار سرمایه، عدم آگاهی بخشی و مدیریت درست را از عوامل نابسامانی در بازار بورس دانست.
رئیسی افزود: مشکل بورس علل و عوامل مختلفی دارد که راهکار‌های آن‌ها را با کارشناسان بررسی کرده‌ایم، اما اگر درست مدیریت می‌شد مشکل به وجود نمی‌آمد. وی افزود: یکی از مسائل مهم این است که وضعیت بازار بورس باعث خدشه‌دار شدن اعتماد مردم شده که اگر این اعتماد بازیابی نشود، کار سخت خواهد شد.
اعتماد را به بورس باز می‌گردانم
این نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری سیزدهم گفت: مسئله بورس یکی از دغدغه‌های جدی ماست و معتقدم باید تمام راهکار‌های حل مسئله به اعتماد افزایی سهامداران و مردم منجر شود تا کاملاً به بازار سرمایه اعتماد داشته باشند.
رئیسی خاطر نشان کرد: بورس هم باید مانند بانک‌ها تأمین کننده نیاز مالی تولید باشد، اما آنچه در عمل اتفاق افتاده، غیر از این بوده است.
وی بر همین اساس تأکید کرد: نباید بورس با نادیده گرفتن روند طبیعی بازار سهام، به محل رفع مشکلات بودجه‌ای کشور و جبران کسری بودجه دولت‌ها تبدیل شود، آن هم بدون مدیریت لازم.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار