کد خبر: 1051945
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۲۴ خرداد ۱۴۰۰ - ۲۱:۰۲
نشانه‌های امیدوار‌کننده از حضور در انتخابات آشکار شده است
مشارکت در انتخابات مطابق سه مرکز نظرسنجی سنتی که بیشترین اعتماد به آن‌ها بوده، یعنی ایسپا، دانشگاه تهران و صداوسیما نسبت به هفته گذشته رشد کرده است و پیش‌بینی می‌شود با به میدان آمدن برخی از مردد‌ها و منتظران به میدان از این هم بیشتر شود

سرویس سیاسی جوان آنلاین: مشارکت در انتخابات مطابق سه مرکز نظرسنجی سنتی که بیشترین اعتماد به آن‌ها بوده، یعنی ایسپا، دانشگاه تهران و صداوسیما نسبت به هفته گذشته رشد کرده است و پیش‌بینی می‌شود با به میدان آمدن برخی از مردد‌ها و منتظران به میدان از این هم بیشتر شود. البته مردم حق دارند که از وضع موجود برنجند و نتیجه مشارکت هرچه شد، اول از همه بر گردن مسئولان است تا مردم. اگر جزم‌اندیشی و تعصب کورکورانه جناحی را کنار بگذاریم، روح و باطن مشارکت پایین در انتخابات ۹۸ که بیم آن می‌رفت-و می‌رود- که در ۱۴۰۰ هم تکرار شود، از گور ناکارآمدی مسئولان اجرایی و حل نشدن مشکلات معیشتی مردم برمی‌خیزد و نسبت دادن آن به حضور یا غیبت برخی افراد در میان نامزد‌ها یا مسائل جزئی‌تر دیگر ناشی از همان تعصب کورکورانه و دنبال کردن منافع شخصی و قبیله‌ای در انتخابات است. در همه انتخابات‌ها این روشنفکران هستند که تریبون‌ها را به دست می‌گیرند و نقش بازی می‌کنند و نقشه می‌کشند و نقاشی می‌کنند، اما این مردم هستند که رأی می‌دهند و چه بسا خلاف آن همه نقشه و نقاشی عمل می‌کنند. باز بعد از انتخابات‌ها این تریبون‌داران خودشیفته هستند که رأی مردم را تفسیر می‌کنند و معمولاً حرکت مردم به یک‌سو را که ممکن است دلایل خود را داشته باشد، به نفع آن نقشه‌کشی‌های خود و در جهت آن تفسیر و تأویل می‌کنند. در واقع آنچه اتفاق افتاده حرکتی از سوی مردم در جهت منافع دین و دنیای خودشان و سربلندی وطن است، اما تریبون‌داران همه را در جهت اشخاص و منافع گروه‌های سیاسی تفسیر می‌کنند. به نظر می‌رسد این‌بار نیز غافلگیری همه مؤسسات نظرسنجی و جناح‌های سیاسی از بالا رفتن مشارکت به بالای ۵۰ درصد محتمل باشد. سرزمین ایران هیچ‌گاه سرزمین کفتار‌هایی که از دستگاه روباه تغذیه می‌کنند، نبوده و سرزمین یلان و شیرانی بوده است که از شکار خود تغذیه می‌کرده‌اند. همچو شیری صید خود را خویش کن/ ترک عشوه اجنبی و خویش کن!

نشانه‌های امیدوار کننده
با این حال همه شرایط برای برگزاری یک انتخابات پرشور، آبرومند در درجه نخست و جبران ناکارآمدی و ضعف‌های مدیریتی با یک انتخاب درست در مرحله بعدی مهیاست. انتخاباتی که اگرچه متأثر از برخی نارضایتی‌ها از عملکرد دولت و همچنین فضایی کرونایی حاکم بر کشور، کم رمق آغاز شد، اما هرچه زمان به جلو پیش رفته، شیب تحرک و ترغیب مردم برای حضور در انتخابات ریاست جمهوری افزایش معنا داری پیدا کرده؛ به گونه‌ای که بر اساس نظرسنجی‌ها مراکز معتبر افکار سنجی دانشگاهی میزان مشارکت ۳۷ درصدی پیش از برگزاری مناظره‌ها، اکنون از ۴۸ درصد فراتر رفته و این امیدواری را ایجاد کرده که تا پایان هفته جاری، بخش عمده‌ای از کسانی که هنوز در تردید به سر می‌برند، با حضور خود، میزان مشارکت در انتخابات ۲۸ خرداد را از ۵۰ درصد و بلکه فراتر از آن ثبت کنند.
این درحالی است که فعالان سیاسی دو جریان عمده کشور در مواضعی آشکار ضمن دعوت از مردم برای شرکت در این انتخابات سرنوشت ساز، تنها مسیر تغییر در روش حکمرانی را مراجعه به صندوق رأی می‌دانند و معتقدند قهر با صندوق رأی علاوه بر اینکه هیچ سیاستمداری را به اهداف سیاسی خود نمی‌رساند، پایه‌های قدرت را به خارج از کشور منتقل می‌کند که البته این روند دور از عقلانیت سیاسی است. اکنون جز یک جریان افراطی معدود در درون کشور که از فعالان فتنه ۸۸ به شمار می‌آیند، هیچ جریان دیگری در درون نظام، از قهر با صندوق‌های رأی حمایت نمی‌کند. جریانی که همسو با اپوزیسیون خارجی، سلطنت طلب‌ها و منافقین بر طبل تحریم انتخابات می‌کوبد. اما شواهد نشان می‌دهد که این افراطیون همچون گذشته راه به جایی نخواهند برد و بار دیگر از قافله مردم سالاری دینی عقب خواهند ماند.

۵۹ میلیون واجد شرایط رأی
دیروز معاون سیاسی وزیر کشور ضمن اعلام این خبر که همه شرایط برای برگزاری انتخاباتی امن فراهم شده است و با تأیید نشانه‌های افزایش مشارکت مردمی گفت: در حوزه ریاست جمهوری بیش از ۶۷ هزار و در شورا‌ها ۷۵ هزار صندوق رأی استفاده خواهیم کرد، که ۵۹ میلیون و ۳۱۰ هزار و ۳۰۷ نفر واجدین شرایط رأی هستند. او اضافه کرد از این تعداد، رأی اولی‌ها ۱ میلیون و ۳۹۲ هزار و ۱۴۸ نفر هستند.
جمال عرف ادامه داد: تمام اقلام انتخاباتی به شعب ارسال شده است. دستورالعمل‌های بهداشتی و دستورالعمل‌های تبلیغاتی به ستاد‌ها اعلام شده است. در خارج کشور ۴۵۰ صندوق خواهیم داشت. معاون سیاسی وزیر خاطرنشان کرد: ۲۷ خرداد تبلیغات انتخاباتی به پایان می‌رسد. وی درباره تأمین امنیت انتخابات گفت: ستاد امنیت انتخابات کار خود را انجام داده و جلسات مستمر داشته‌اند. با اعضای شورای امنیت کشور جلسه داشته‌اند و پیش‌بینی‌های لازم را انجام داده‌اند. تاکنون مسئله مهم امنیتی گزارش نشده است و در امنیت کامل انتخابات را برگزار می‌کنیم.
عرف درباره میزان مشارکت در انتخابات تصریح کرد: بخشی از نظرسنجی‌ها در فضای مجازی در اختیار همه است و البته فاصله ۱۰ درصدی در نظرسنجی‌ها وجود دارد و اختلافی بین ۳۷ تا۴۷ درصدی وجود دارد. از دستگاه‌های نظرسنجی دعوت و درباره این اختلاف سؤال کرده ایم. باز هم با آن‌ها جلسه داریم تا ستاد انتخابات به عدد دقیق تری از میزان مشارکت برسد. رئیس ستاد انتخابات کشور درباره رعایت پروتکل‌های بهداشتی در روز اخذ رأی گفت: زمان اخذ رأی را افزایش داده ایم و یک ساعت زودتر انتخابات آغاز می‌شود و دو ساعت پس از ساعت ۲۴ اگر لازم شد انتخابات ادامه می‌یابد. شعب افزایش یافته است. نرم افزار شعبه در اختیار همه مردم قرار دارد. شعب ضدعفونی می‌شود. همه از ماسک استفاده خواهند کرد. فاصله اجتماعی رعایت می‌شود. اگر در شعبی پروتکل‌ها رعایت نشد، رئیس شعبه باید تذکر دهد. هلال احمر پذیرفته ناظر بهداشتی در همه شعب داشته باشد. یک شعبه سیار برای بیماران کرونایی خواهیم داشت که با همکاری هلال احمر انجام می‌شود. آمار بیماران را از وزارت بهداشت می‌گیریم و اگر بیماری مایل به رأی دادن بود، شعبه به بیمار مراجعه می‌کند.

ضرورت تعادل بین کرونا و انتخابات
عرف با بیان اینکه ایجاد تعادل بین کرونا و انتخابات که در تناقض هستند مهم است، گفت: باید مشارکت داشته باشیم، اما این مشارکت نباید به افزایش بیماری منجر شود، پس باید پروتکل‌های بهداشتی رعایت شود. در این پروتکل‌ها شرایط برگزاری تجمعات آمده است مثلاً ۳۰ درصد ظرفیت اماکن سر باز استفاده شود و همه از ماسک استفاده کنند. می‌شود این تعادل را برقرار کرد و تجمعی در ورزشگاهی با ۳۰ درصد ظرفیت برگزار شود. ستاد‌های نامزد‌ها و ناظران می‌توانند این پروتکل‌ها را رعایت کنند. اگر پروتکل‌ها رعایت نشد، گزارش آن به مراجع ذی‌صلاح ارجاع داده می‌شود. معتقدم نباید این برنامه‌ها تعطیل شود البته باید پروتکل‌ها رعایت شود.

غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
مهرنگار
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۵
0
0
دینم، کشورم، سرزمینم، ناموسم، خاکم، خون دوستان و هم کلاسی های شهیدم که برای حفظ وجب به وجب سرزمینم ریخته شده ، چیزهایی نیستند که از آنها دست بکشم
هرگز آب در آسیاب دشمن خارجی و ... نخواهم ریخت.
با افتخار در پای صندوق رای حاضر خواهم شد.
به قول شهید همت: هرگاه راه را گم کردید ببینید آتش دشمن کدام سمت را می کوبد،
همانجا جبهه خودی است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار