کد خبر: 1051294
تاریخ انتشار: ۱۹ خرداد ۱۴۰۰ - ۲۰:۱۵
سازمان سینمایی جزئیات تفاهمنامه همکاری سینمایی بین ایران و چین را منتشر کرد
رئیس کارگروه مبادلات و همکاری‌های سینمایی با کشور چین از تهیه و امضای تفاهمنامه سینمایی بین سازمان امور سینمایی وزارت ارشاد و دفتر ملی فیلم جمهوری خلق چین خبر داد. تفاهمنامه‌ای که در صورت نگارش، تدوین و اجرای بدون اشکال باید از آن به فضای تازه و جدیدی برای حرکت رو به جلوی سینمای کشورمان در عرصه‌های بین‌المللی و نیز اقدامی برای پایان دادن به یکه‌تازی هالیوود در سینمای جهان تعبیر کرد.
مصطفی شاه‌کرمی

سرویس فرهنگ و هنر جوان آنلاین: رئیس کارگروه مبادلات و همکاری‌های سینمایی با کشور چین از تهیه و امضای تفاهمنامه سینمایی بین سازمان امور سینمایی وزارت ارشاد و دفتر ملی فیلم جمهوری خلق چین خبر داد. تفاهمنامه‌ای که در صورت نگارش، تدوین و اجرای بدون اشکال باید از آن به فضای تازه و جدیدی برای حرکت رو به جلوی سینمای کشورمان در عرصه‌های بین‌المللی و نیز اقدامی برای پایان دادن به یکه‌تازی هالیوود در سینمای جهان تعبیر کرد.

روح‏‌الله حسینی، مدیرکل دفتر جشنواره‌ها و همکاری‌های بین‌الملل سازمان سینمایی درباره اهمیت و دلایل انعقاد این تفاهمنامه می‌گوید: این تفاهمنامه با توجه به علاقه و تمایل هر دو طرف و بر مبنای برابری، احترام، عمل و منافع متقابل با توجه به قوانین نافذ در هر یک از دو کشور ایران و چین منعقد شده و نخستین تفاهمنامه‌ای است که میان دو کشور منحصراً در موضوع سینما امضا می‌شود.
رئیس کارگروه مبادلات و همکاری‌های سینمایی با کشور چین با اشاره به مفاد این تفاهمنامه اظهار می‌دارد: چند بند کلی، اما بسیار مهم زمینه‌های این تفاهمنامه را تشکیل می‏‌دهند، از جمله مهم‌ترین آن‌ها که از بعد اقتصادی برای سینمای ایران مهم و راهگشاست، باز شدن بازار سینمای چین به روی محصولات سینمایی ایران است که با توجه به وجود هزاران سالن سینما و صد‌ها میلیون مخاطب بالقوه در این کشور، اتفاق بسیار مهمی محسوب می‌شود. بر اساس تفاهمنامه موجود، طرفین متعهد شده‌اند که امکان نمایش و عرضه تجاری آثار سینمایی یکدیگر با توجه به ظرفیت‌های موجود و قوانین و مقررات کشور‌های متبوع را فراهم کنند. یکی دیگر از مفاد مهم تفاهمنامه، اقداماتی است که از این پس دو کشور نسبت به تسهیل ارتباط، تبادل و مشارکت نیرو‌های تخصصی دو کشور در پروژه‌های سینمایی صورت خواهند داد.
حسینی در این زمینه خاطرنشان می‌کند: بر این اساس، نیروی کار متخصص سینمای ایران می‌تواند این امیدواری را داشته باشد که در پروژه‌های سینمایی کشور چین، در حوزه‌هایی که مزیت سینمای ایران محسوب می‌شوند، از جمله کارگردانی یا فیلمنامه‏‌نویسی مشارکت داشته باشد و در مقابل، تهیه‏‌کنندگان ایرانی هم این امکان را خواهند داشت که به‌ویژه در حوزه‌های فنی و تکنولوژیک، یعنی آنجایی که قوت و قدرت سینمای چین محسوب می‌شود از چینی‏‌ها کمک بگیرند.
مدیرکل همکاری‌های بین‌الملل سازمان سینمایی می‌افزاید: تولید مشترک مستلزم اقداماتی قانونی و حقوقی از جمله انعقاد موافقتنامه میان دولت‌هاست که این تفاهمنامه زمینه را برای دستیابی بدان فراهم می‏‌کند. در نتیجه از این پس تعداد بیشتر و متنوع‏‌تری از سینماگران ایرانی امکان بهره‌مندی از این بازار عظیم را خواهند داشت.
گام‌های اولیه تفاهم‌نامه سینمایی
شاید بتوان گفت که سنگ‌بنای این تفاهمنامه تقریباً سه سال پیش همزمان با سفر‌های متعدد مجید مجیدی، فیلمساز شناخته شده کشورمان به چین گذاشته شد. مجیدی چند بار با دعوت مقامات چینی به این کشور سفر کرد و علاوه بر سخنرانی برای فیلمسازان چینی و برگزاری کارگاه آموزشی نیز برای آنان عنوان پروفسوری افتخاری «آکادمی فیلم پکن»، بزرگ‌ترین آکادمی فیلم آسیا را نیز دریافت کرد. در جریان همان سفرها، چینی‌ها با این کارگردان صاحب‌سبک ایرانی یک تفاهمنامه همکاری امضا کردند تا با همکاری مجیدی فیلم بسازند و تولیدات خود را جهانی کنند.
این فیلمساز شناخته شده کشورمان در مورد همکاری چین و ایران در حوزه سینما معتقد است که ورود سینمای ایران به چین هم به جهت اقتصادی و هم از لحاظ فرهنگی بازار بسیار خوبی را برای سینمای ایران فراهم خواهد کرد. نخستین قدم‌های ارتباط میان سینمای دو کشور و همچنین ورود سینمای ایران به چین با امضای این تفاهمنامه همکاری فراهم شده است.
واقعیت این است که سینمای امریکا (هالیوود) در سال ۲۰۲۰ برای نخستین بار رقابت را به رقبای چینی باخت و عنوان بزرگ‌ترین بازار سینمایی جهان را تقدیم حریف آسیایی کرد. وجود ده‌ها هزار سالن سینما در کنار قریب به یک و نیم میلیارد نفر جمعیت کشور چین، فضای بسیار مغتنمی برای سینما و سینماگران کشورمان محسوب می‌شود که با انعقاد تفاهمنامه‌ها و قرارداد‌های همکاری ضمن انتقال تجارب و توانمندی‌ها هر دو طرف، گام بسیار بلند و جدی برای پایان دادن به سیطره هالیوود بر سینمای جهان خواهد بود.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار