کد خبر: 1051150
تاریخ انتشار: ۲۱ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۶:۲۳
مدیر ارشد خدمات فنی و پشتیبانی شرکت فولاد مبارکه :
جواد نیلی با بیان اینکه سهم برداشت کل صنعت از رودخانه زاینده رود بسیار ناچیز است، گفت: برداشت این شرکت از رودخانه زاینده رود همواره در کمترین مقدار ممکن قرار داشته است. همچنین این شرکت با تصفیه و انتقال پساب شهری ۹ شهر به فولاد مبارکه از آلودگی زیست محیطی منطقه جلوگیری کرد.

به گزارش خبرنگار جوان انلاین اصفهان،مدیر ارشد خدمات فنی و پشتیبانی شرکت فولاد مبارکه درگفت‌وگو با پایگاه خبری ایراسین درباره مصرف آب شرکت فولاد مبارکه اظهار کرد: شرکت فولاد مبارکه در راستای کاهش مصرف آب چندین استراتژی مختلف را دنبال کرده است.کاهش مصرف آب در فرایند تولید، تصفیه و بازچرخانی حداکثری آب در سایت فولاد مبارکه و کاهش وابستگی به رودخانه زاینده رود ۳ استراتژی مهم این شرکت در این راستا محسوب می‌شود.

وی افزود: شرکت فولاد مبارکه از اولین سال‌های خشک‌سالی در استان ( اواخر دهه ۷۰ ) تلاش کرد تا وابستگی خود به رودخانه زاینده رود را به حداقل برساند. اگرچه این شرکت از ابتدای شکل‌گیری وابستگی شدیدی به رودخانه زاینده رود داشته و این وابستگی کماکان نیز وجود دارد اما فرآیند کاهش وابستگی به این منبع از اوایل دهه۸۰ با ایجاد تصفیه‌خانه‌های پساب داخل شرکت آغاز شد. این مسئله مصرف پر تن فولاد مبارکه را به شدت کاهش داده و باعث شد مصرف مطلق (برداشت از رودخانه زاینده رود) این شرکت علی رغم تولید دو برابری، کمتر شود.

مدیر ارشد خدمات فنی و پشتیبانی شرکت فولاد مبارکه تصریح کرد: اگر مقایسه‌ای بین مصرف آب در دهه ۸۰ و سال‌های ۹۷ و ۹۸ داشته باشیم، خواهیم دید باوجود رشد ۱۰۰ درصدی تولید، مصرف مطلق آب این شرکت از ۲۸ میلیون متر مکعب به ۲۰ میلیون متر مکعب در سال کاهش یافته است.

نیلی افزود: باید توجه داشت که این مسئله به سادگی رخ نداده و در سالیان دراز طی یک فرآیند طولانی شکل گرفته است. احداث تصفیه‌خانه‌های سنگین در فولاد مبارکه، خرید پساب شهری و اخیرا پروژه انتقال آب از دریاهای آزاد به سمت فولاد مبارکه از جمله اقدامات این شرکت به منظور کاهش وابستگی به رودخانه زاینده رود بوده است. با اجرا و بهره‌برداری از پروژه انتقال آب از دریاهای آزاد به فولاد مبارکه، وابستگی این شرکت به زاینده رود به صورت کامل قطع خواهد شد.

جلوگیری از آلودگی‌های زیست محیطی با انتقال پساب شهری به فولاد مبارکه

وی افزود: پروژه خرید پساب‌های شهری از سال ۹۱ آغاز و سرمایه‌گذاری عظیمی (حدود ۶۵۰ میلیارد تومان و بر اساس مبالغ امروزی بیش از ۳ هزار میلیارد تومان) در این پروژه انجام شد. طی این پروژه تصفیه‌خانه‌هایی در شهرهایی مانند ورنامخواست ایجاد و تصفیه‌خانه‌های دو شهر مبارکه و زرین شهر تکمیل و پساب‌های ۹ شهر به وسیله ایجاد شبکه‌های داخلی خریداری گردید.

مدیر ارشد خدمات فنی و پشتیبانی شرکت فولاد مبارکه اظهار کرد: در نتیجه این اقدام پساب‌هایی که از این شهرها به صورت تصفیه شده و یا بدون تصفیه به رودخانه زاینده رود وارد و باعث آلودگی محیط زیست و کاهش سطح بهداشت در منطقه می‌شد، جمع آوری و مشکلات مذکور مرتفع شد. خروجی این تصفیه‌خانه‌ها نیز به صورت مستقیم و کامل به فولاد مبارکه منتقل و در فرآیند تولید فولاد مورد استفاده قرار می‌گیرد.

برداشت آبی صنایع از زاینده رود بسیار ناچیز است

نیلی خاطرنشان کرد: اگرچه سهم برداشت کل صنعت از رودخانه زاینده رود بر اساس آمار وزارت نیرو و آب منطقه‌ای استان اصفهان کمتر از ۱ درصد بوده و برداشت فولاد مبارکه از این منبع همواره در در کمترین مقدار ممکن قرار داشته است اما برای پایداری صنعت هم که شده این پروژه ارزشمند انجام خواهد. در نتیجه این اقدام، پایداری خط تولید این شرکت تثبیت شده و مصرف آب از زاینده رود به حداقل می‌رسد.

 

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر