کد خبر: 1050348
تاریخ انتشار: ۱۱ خرداد ۱۴۰۰ - ۲۱:۰۰
بودجه ۸۰۰ میلیاردی نفت برای حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان چگونه هزینه می‌شود؟
در ماه‌های پایانی دولت دوازدهم، تعدادی از مدیران ارشد وزارت نفت از جمله وزیر نفت، دستیار ویژه وزیر، مدیرعامل شرکت نفت و مدیرعامل شرکت گاز به عنوان اعضای هیئت امنا اقدام به تأسیس مؤسسه‌ای با بودجه میلیاردی کرده‌اند.

در ماه‌های پایانی دولت دوازدهم، تعدادی از مدیران ارشد وزارت نفت از جمله وزیر نفت، دستیار ویژه وزیر، مدیرعامل شرکت نفت و مدیرعامل شرکت گاز به عنوان اعضای هیئت امنا اقدام به تأسیس مؤسسه‌ای با بودجه میلیاردی کرده‌اند.
به گزارش فارس، در روز‌های اخیر دو عکس از اسناد مربوط به ثبت یک شرکت و یک نامه رسمی در فضای مجازی دست به دست می‌چرخد. یکی از اسناد مربوط به آگهی تأسیس مؤسسه غیرتجاری پارک فناوری و نوآوری نفت و گاز است.
طبق آگهی تأسیس این شرکت، برخی اعضای اصلی هیئت مدیره این مؤسسه عبارتند از: آیدین ختلان رئیس و دبیر هیئت امنا، بیژن نامدار زنگنه رئیس هیئت امنا، مسعود کرباسیان (مدیرعامل شرکت ملی نفت) عضو هیئت امنا، حسن منتظرتربتی (مدیرعامل شرکت ملی گاز) عضو هیئت امنا و جعفر ربیعی (مدیرعامل هلدینگ خلیج فارس) عضو هیئت امنا.
نکته جالب توجه اینکه مؤسسه غیرتجاری پارک فناوری و نوآوری نفت و گاز در ماه‌های پایانی دولت و توسط افرادی تأسیس شده است که هم‌اکنون در وزارت نفت در سطوح بالای مدیریتی مسئولیت دارند. بازیگر اول تأسیس این مؤسسه، آیدین ختلان دستیار ویژه و مسئول دفتر بیژن زنگنه وزیر فعلی نفت است.
آیدین ختلان از جمله افرادی است که وزیر نفت به دلایل نامشخصی علاقه خاصی به وی دارد، به گونه‌ای که بیژن زنگنه تنها به واسطه روابط استاد و شاگردی با ختلان، وی را به یکی از صاحب نفوذ‌ترین افراد در وزارت نفت تبدیل کرده است. بیژن زنگنه وزیر نفت در مصاحبه‌ای به تبصره‌۱۸ قانون بودجه سال‌۱۴۰۰ اشاره می‌کند که این تبصره قانونی به شرکت‌های تابع وزارت نفت اجازه داده است ۸۰۰‌میلیارد تومان از محل منابع داخلی برای پشتیبانی از شرکت‌های دانش‌بنیان و استارتاپ هزینه کند که طبیعتاً مسیر تزریق این بودجه ۸۰۰‌میلیارد تومانی از طریق مؤسسه پارک فناوری و نوآوری نفت و گاز خواهد بود.
در این صورت چندین پرسش مطرح می‌شود، این بودجه ۸۰۰‌میلیارد تومانی از کانال مؤسسه پارک فناوری و نوآوری نفت و گاز به چه شرکت‌هایی تخصیص داده می‌شود؟ شیوه انتخاب شرکت‌های فناور که قرار است این مبلغ برای حمایت از آن‌ها اعطا شود، چگونه است؟ چه نهادی بر شیوه هزینه‌کرد این ۸۰۰‌میلیارد تومان نظارت می‌کند؟
در مجموع آنچه درباره مؤسسه پارک فناوری و نوآوری نفت و گاز روشن است آن است که تأسیس این موسسه پُر از ابهام و شائبه است و هیچ چیز درباره این مؤسسه واضح و شفاف نیست. اصلاً معلوم نیست چرا در ماه‌های پایانی دولت تمامی مدیران ارشد وزارت نفت از جمله شخص وزیر نفت، دستیار ویژه وزیر، مدیرعامل شرکت ملی نفت و مدیرعامل شرکت ملی گاز به عنوان اعضای هیئت امنا، اقدام به تأسیس چنین شرکتی کرده‌اند، آنهم در شرایطی که عضویت خود را به صورت نامحدود در این مؤسسه به ثبت رسانده‌اند.
همچنین مشخص نیست که چه رابطه مالی بین این مؤسسه و وزارت نفت وجود دارد و نحوه هزینه‌کرد بودجه‌های چند صد میلیاردی موسسه پارک فناوری و نوآوری نفت و گاز چگونه خواهد بود. با توجه به نزدیک بودن ایام انتخابات ریاست جمهوری ورود نهاد‌های نظارتی به پرونده تأسیس این شرکت و نحوه هزینه‌کرد مبالغ از اهمیت بالایی برخوردار بوده که می‌تواند شائبه‌ها پیرامون این موضوع را پاسخ بدهد.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار