کد خبر: 1050034
تاریخ انتشار: ۱۰ خرداد ۱۴۰۰ - ۰۹:۵۶
رئیس پیشین پلیس فتا پایتخت گفت: اگر مرجع قضایی هر عمل یا رفتاری را جرم تشخیص دهد پلیس امکان برخورد را خواهد داشت و هیچ ارتباطی هم به تبعه ایرانی یا خارجی بودن فرد نخواهد داشت.
سرویس جامعه جوان آنلاین: تورج کاظمی رئیس پیشین پلیس فتا پایتخت درباره نحوه برخورد پلیس با مساله انتشار تصاویر نامتعارف بعضی شهروندان در فضای مجازی توسط یکی از اتباع بیگانه گفت: از اساس در چنین موضوعاتی نیاز هست تا دادستان یا مرجع قضایی دستور‌هایی را صادر کند. چون برخورد با چنین مسائلی به امری همه گیر و همگانی تبدیل شده و صرفا مربوط به نیروی پلیس نمی‌شود. پلیس به عنوان نیروی انتظامی ضابط قضایی محسوب می‌شود و وظیفه اش اجرای دستور مراجع قضایی است؛ بنابراین در صورتی که مرجع قضایی دستور برخورد با چنین شخص یا افرادی را صادر بکند وظیفه پلیس هم اجرای آن دستور قضایی است. ضمن اینکه در صورتی که پلیس به این گونه موارد در رصد‌هایی که دارد برخورد کند مراتب به مراجع قضایی اعلام می‌شود و تصمیم گیرنده مرجع قضایی خواهد بود. این مرجع قضایی است که باید دستور‌های لازم را برای برخورد با چنین افرادی صادر کند تا پلیس بتواند در این رابطه دست به اقدام بزند.

وی در واکنش به اینکه برای ممانعت از بروز چنین اتفاقاتی پلیس فتا چه نقشی را می‌تواند ایفا کند گفت: چنین اتفاقاتی به موضوعات اخلاقی و رعایت شئونات اخلاقی از سوی شهروندان برمی گردد. هرچند که این موضوع خاصی که رخ داده مربوط به تبعه کشوری خارجی است و این فرد جزو شهروندان ایرانی محسوب نمی‌شود؛ بنابراین چنین موضوعی جزو مسائلی است که در حوزه بین الملل پی گرفته می‌شود. فردی که اقدام به چنین کاری کرده، چون جزو شهروندان ما نیست منطبق بر خصوصیات اخلاقی و رفتاری برآمده از جامعه‌ای بیگانه دست به اقدامی زده که در کشور ما اگر مرجع قضایی آن را جرم تشخیص بدهد قابل تعقیب خواهد بود.

کاظمی در پاسخ به اینکه اگر یکی از شهروندان ایرانی مرتکب چنین رفتاری بشود نوع برخورد پلیس فتا چگونه خواهد بود گفت: اگر مرجع قضایی هر عمل یا رفتاری را جرم تشخیص دهد پلیس امکان برخورد را خواهد داشت و هیچ ارتباطی هم به تبعه ایرانی یا خارجی بودن فرد نخواهد داشت. ضمن اینکه بحثی که من دارم این است که نوع رفتار آن فرد به دلیل تبعه خارجی بودن و بیگانگی با جامعه و فرهنگ ما متفاوت است. درواقع خیلی از رفتار‌هایی که در بعضی کشور‌های دیگر مجاز شناخته می‌شود در کشور ما جرم محسوب می‌شود در حالی که ممکن است همین رفتار در جوامع دیگر به عنوان جرم شناسایی نشود؛ بنابراین تفاوت به این مساله بر می‌گردد. اما در هرصورت این مرجع قضایی است که باید در این زمینه تصمیم بگیرد و جرم را احراز کند و بعد این تصمیم به پلیس ابلاغ شود تا اقدام انتظامی انجام شود.

رئیس پیشین پلیس فتا پایتخت در پاسخ به اینکه باید چه اقدام‌هایی برای آگاهی بخشی به مردم صورت بگیرد تا به راحتی در دام سوءاستفاده کنندگان نیفتند گفت: من بر این تصور هستم که این مساله بیشتر یک موضوع اخلاقی است. یعنی این مساله به خصوصیات اخلاقی شهروندان بر می‌گردد؛ بنابراین نمی‌توان گفت پلیس فتا در اینجا نقشی داشته که نتوانسته اجرا کند. چون در اینجا مساله ارتباط نامتعارف افراد مختلف با هم بوده که به وجود آورنده چنین اتفاقاتی شده است.

کاظمی با بیان اینکه وظیفه پلیس فتا بررسی و نظم بخشی در فضای مجازی است افزود:، اما آن قضیه اتفاقی بوده که در فضای حقیقی به شکلی نامتعارف و غیراخلاقی رخ داده است. کسی فیلم‌ها و تصاویر این روابط غیراخلاقی را تهیه و در فضای مجازی منتشر کرده است. اما جرم اول انتشار آن فیلم‌ها در فضای مجازی نیست بلکه مبادرت به آن نوع رفتار‌ها و تهیه فیلم از آن است که در یک فضای حقیقی و قابل لمس اتفاق افتاده است. در ادامه آن اتفاقات آن شخص با انتشار فیلم مربوط به آن رفتار‌ها به ادامه و تکمیل این قضیه پرداخته و این رفتار مجرمانه را به صورت فیلم در فضای مجازی منتشر کرده است؛ بنابراین چنین موضوعی بیشتر به این بر می‌گردد که افراد ارتباطات نامتعارف خودشان را کنترل کنند و به مراقبت از نوع مراودات و روابط حضوری و حقیقی خود در مکان‌ها و فضا‌های مختلف بپردازند.
منبع: میزان
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار