کد خبر: 1050007
تاریخ انتشار: ۰۹ خرداد ۱۴۰۰ - ۲۰:۳۸
افزایش قیمت دلار به محدوده ۲۴ هزار تومان همزمان با برکناری همتی از ریاست بانک مرکزی از طرفی این شائبه را در افکار عمومی ایجاد کرده که دلیل ثبات ارز طی هشت‌ماه اخیر وی بوده است، اما نمی‌توان از یاد برد که در دوره وی دلار از محدوده ۱۱ هزار تومان تا ۳۳ هزار‌تومان نیز صعود کرد، از طرف دیگر این باور را ایجاد کرده که همتی ذخایر ارزی کشور را با هدف اینکه در انتخابات کاندیدا شود در جهت کنترل نرخ ارز هزینه کرد و هم اکنون سکاندار جدید بانک مرکزی راهی جز افزایش قیمت ارز ندارد.

افزايش قيمت دلار به محدوده 24هزار تومان همزمان با بركناري همتي از رياست بانك مركزي از طرفي اين شائبه را در افكار عمومي ايجاد كرده كه دليل ثبات ارز طي هشت‌ماه اخير وي بوده است، اما نمي‌توان از ياد برد كه در دوره وي دلار از محدوده 11هزار تومان تا 33هزار‌تومان نيز صعود كرد، از طرف ديگر اين باور را ايجاد كرده كه همتي ذخاير ارزي كشور را با هدف اينكه در انتخابات كانديدا شود در جهت كنترل نرخ ارز هزينه كرد و هم اكنون سكاندار جديد بانك مركزي راهي جز افزايش قيمت ارز ندارد.
طي روزهاي اخير شاهد حركت نرخ دلار به سمت 24هزار تومان بوديم، برخي از تحليلگران مي‌گويند افزايش قيمت ارز بعد از خروج همتي از بانك مركزي و ورودش به عرصه انتخابات رياست جمهوري به خودي خود يك تبليغ براي همتي است، زيرا اين مورد را در اذهان تداعي مي‌كند كه همتي نرخ ارز را كنترل كرده‌بود و اگر رئيس‌جمهور شود مي‌تواند وضعيت ارزي كشور را بهبود بخشد.
در اين ميان عده‌اي بر اين باورند كه همتي به خوبي از وضعيت ذخاير ارزي بانك مركزي مطلع است و با توجه به اينكه فشارها از ناحيه سازمان برنامه و بودجه و همچنين وزارت اقتصاد براي تسعير ارز بالا گرفته بود، پيش‌بيني مي‌كرد كه ارز بالا برود از اين رو زمان خوبي را براي خروج از بانك مركزي و ورودش به عرصه انتخابات، انتخاب كرد؛ چراكه مي‌تواند مدعي شود كه من نرخ ارز را كنترل كرده بودم در صورتي كه شايد تسعير نرخ ارز با ارقامي به مراتب بالا‌تر از نرخ‌هاي كنوني يك انتخاب نباشد بلكه يك ضرورت باشد. از سوي ديگر برخي از منتقدان سياست‌هاي همتي در بانك مركزي مي‌گويند ورود همتي به عرصه انتخابات تأثيري در بازار ارز ندارد و اگر نرخ ارز با رشد همراه شده است دليلش ترخيص كالا از گمركات و افزايش تقاضا براي واردات مجدد كالاست.
در عين حال با توجه به اينكه نرخ تورم تشديد شده است ديگر نرخ سود بانكي چنگي به دل سپرده گذاران بانكي نمي‌زند، به همين دليل مقوله تبديل ريال به ارز و طلا و سكه در جريان است.
در اين ميان عده‌اي از تحليلگران بر اين باورند كه دولت حسن روحاني هشت‌ماهي مي‌شود كه بازار ارز را صرفاً با اين انتظار كه به‌زودي تحريم‌هاي نفتي رفع و ارزهاي بلوكه ايران آزاد مي‌شود، آرام نگه داشته‌است، حال با توجه به اينكه چشم انداز احياي برجام نامعلوم مي‌باشد و حجم زيادي از بدهي نيز از دولت حسن روحاني براي دولت سيزدهم به جا می‌ماند نقدينگي كم‌كم ورودش به بازار ارز را آغاز كرده است.
به هر روي روز گذشته نرخ دلار به محدوده 24هزار تومان رسيد و يورو نيز 30‌هزار تومان و نرخ تمام سكه طلا نيز به 11ميليون تومان نزديك شد، اين رويدادها در شرايطي رخ مي‌دهد كه بازار انتظار داشت در آستانه انتخابات رياست جمهوري نرخ ارز و طلا كاهش يابد به شكلي كه برخي از سرمايه‌گذاران تصور مي‌كنند از بازار ارز و طلا جامانده‌اند.
هر چند از روز شنبه تا صبح روزگذشته قيمت دلار در بازار نقدي و معاملات پشت‌خطي تحت تأثير بركناري همتي از رياست بانك‌مركزي با سرعت بيشتري روند صعودي را طي مي‌كرد، اما از ساعت‌۱۴:۳۰ دیروز ورق بازار تقريباً برگشت. به‌طوري كه دلار بعد از رسيدن به رقم 24هزار و 500 تومان، به قيمت 24هزارو100تومان عقبگرد كرد.

نگاهی به بازار طلا
روز يك‌شنبه (‌۹‌خرداد ۱۴۰۰) در ساعت13:45 قيمت هر قطعه سكه تمام ‌بهار آزادي طرح جديد (امامي) به ۱۰‌ميليون و ۶۸۹‌هزار تومان رسيد.
همچنین هر قطعه سكه تمام بهار آزادي طرح قديم با قيمت ۱۰‌ميليون و ۶۰۲‌هزار تومان معامله شد كه نسبت به روز شنبه ۵۰۲‌هزار تومان افزايش قيمت داشت.
نيم‌سكه بهار آزادي نيز با قيمت ۶‌ميليون و۵۰‌هزار تومان معامله شد.
قيمت هر سكه يك گرمي نيز به 2ميليون و ۳۶۵‌هزار تومان رسيد.
ربع‌ سكه بهارآزادي با قيمت ۴‌ميليون تومان معامله شد و قيمت هر گرم طلاي ۱۸‌عيار نيز به يك‌ميليون و ۹۲‌هزار تومان رسيد.
در اين ميان روز گذشته عبدالناصر همتي از رياست بانك مركزي بركنار و اكبر كميجاني، قائم‌مقام رئيس بانك مركزي به رياست بانك مركزي منصوب شد، البته رسانه‌ها از جانشيني سيد‌حميد‌پور محمدي، معاون اقتصادي سازمان برنامه و بودجه به رياست بانك مركزي خبر داده بودند كه اين خبر از سوي پورمحمدي تكذيب شد.
پور‌محمدي تأكيد كرده است كه فشارهاي زيادي وجود داشت كه اين مسئوليت را قبول كنم، ولي نمي‌توانم كار بودجه را نيمه‌تمام رها كنم.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار