کد خبر: 1049778
تاریخ انتشار: ۰۸ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۷:۳۵
بررسی علل افت رقابت‌های بین المللی کشتی در ایران
ایران بعنوان یکی از کشور‌های صاحب نام کشتی در دنیا همواره مورد توجه بوده است. حضور کشتی گیران ایران در رقابت‌های مهم بین المللی همواره باعث اعتبار بخشیدن به رقابت‌ها بوده و تمام کشور‌هایی که مسابقات کشتی برگزار می‌کنند همواره از کشتی گیران ایران بمنظور ارتقاء سطح مسابقاتشان دعوت بعمل آورده اند.
شیوا نوروزی
سرویس ورزشی جوان آنلاین: در این نیان مسابقاتی که در ایران برگزار می شود از اهمیت و جایگاه وپژه ایی برخوردار بوده و هست، اما با گذر زمان و بروز برخی اتفاقات تلخ این رقابت‌ها از جوش و خروش و هیجان افتاده به گونه ایی که دیگر آن اعتبار قبل را ندارد. رقابت‌های جام بین المللی جهان پهلوان تختی بعنوان اصلی‌ترین رقابت بین المللی کشتی در ایران از جمله همین مسابقات است. رقابتی که طی سال‌های دهه ۶۰ و ۷۰ با شور فراوان برگزار می‌شد، اما امروز خبری از آن تنور داغ نیست. حمید بنی تمیم دبیر سابق فدراسیون کشتی در خصوص علل اصلی از تب و تاب افتادن جام تختی با اشاره به مشکلات داخلی و شیطنت‌های خارجی در گفتگو با جوان اینگونه می‌گوید:
«جام تختی تورنمنتی است شناخته شده در دنیای کشتی و قطعاا با یک سری تغییرات و تمهیدات به جایگاه واقعی اش برگرداند. کشتی ایران برای بالا بردن اعتبار تورنمنت‌های بین المللی خود می‌بایست به چند نکته مهم توجه ویژه داشته باشد. اولین فاکتوری که باعث استقبال بیشتر کشور‌ها می‌شود زمان برگزاری رقابت هایی، چون جام تختی است. باید زمانی را برای برگزاری رسمی مسابقات در نظر بگیریم که تیم‌ها به چشم محک جدی جهت حضور در تورنمنت‌های دیگر به آن نگاه کنند. در این صورت کشور‌های صاحب نام می‌توانند از جام تختی یا سایر جام‌ها به عنوان دیدار‌های انتخابی هم بهره بگیرند. فاکتور دیگری که قطعا در بحث استقبال تیم‌های خارجی تاثیرگذار خواهد بود جوایز نقدی است. حتی می‌توانیم شرایطی را برای تیم‌ها در نظر بگیریم که بیش از پیش خواهان حضور در تورنمنت‌های ایرانی باشند. پرداخت هزینه اسکان و عدم دریافت مبلغ ورودی از جمله موارد تشویقی است که می‌تواند انگیزه تیم‌های خارجی را برای حضور در جام‌های معتبر کشتی ایران افزایش دهد. البته این مسائل نباید به صورت یک طرفه باشد بلکه برای در نظر گرفتن چنین امتیاز‌هایی می‌بایست بر اساس پروتکل‌های تعریف شده رفتار شود و اینگونه نباشد که فقط ما برای تیم‌های خارجی امتیاز در نظر بگیریم. بار‌ها شده که طبق تفاهم نامه‌های امضا شده تیم‌های کشورمان در تورنمنت‌های مختلف حضور پیدا کرده و هزینه اسکان و بلیت برعهده میزبان بوده و هزینه ایی از ما دریافت نشده است. فراهم بودن شرایط میزبانی نیز قطعا روی تصمیم تیم‌ها تاثیر زیادی دارد. اسکان، تغذیه، حمل و نقل، سالن مسابقات و تمرین اصلی‌ترین فاکتور‌های میزبانی هستند و حتی شهر محل برگزاری تورنمنت نیز برای تیم‌های خارجی مهم است. در یک دوره ایی جام تختی را در خرمشهر و در زمان اوج فعالیت‌های گروه تروریستی داعش برگزار کردیم. این موضوع اقتدار و امنیت کشورمان را نشان داد، اما در عین حال کشور‌ها مسائل مختلفی را در نظر می‌گیرند. باید قبول کنیم که در این سال‌ها کشورمان به دلایل مختلفی از جمله تحریم‌ها شرایط خاصی داشته و جو سازی و اخبار نادرست علیه ایران به شکل چشمگیری افزایش یافته است. اما راه حل‌هایی برای بهتر برگزار شدن آن وجود دارد. در حال حاضر امتیازات جام تحتی جز رنکینگ محاسبه نمی‌شود. فدراسیون برای این مساله باید تلاش کند. ضمن اینکه زمانی که برای جام تختی درنظر می‌گیریم اگر قبل از مسابقات مهمی، چون جهانی باشد رقبا برای آماده سازی تیم هایشان به این تورنمنت می‌آیند و حتی به رایزنی‌های خیلی زیاد نیاز نخواهیم داشت.»
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار