کد خبر: 1049482
تاریخ انتشار: ۰۶ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۶:۴۱
با اشاره به راه‌های بی‌اثر کردن تحریم‌های نفتی آمریکا گفت: یک طرف مسئله تحریم‌ها ما هستیم و بخش دیگر آن آمریکاست. به فرض اینکه آمریکایی‌‎ها نخواهند تحریم‌ها را بردارند، ما باید مقابله و بی‌اثر کردن تحریم‌ها را در دستور کار خود قرار بدهیم.

سرویس سیاسی جوان آنلاین: رستم قاسمی وزیر اسبق نفت و از داوطلبان کاندیداتوری در انتخابات ریاست‌جمهوری با حضور در برنامه اینترنتی تبادل با بیان اینکه قصد اعتراض به نتایج شورای نگهبان ندارم و به نظر این شورا احترام می‌گذارم، گفت: واقعیت این است که بعد از اعلام نتایج بررسی صلاحیت داوطلبان انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰، برخی از همکاران ستاد انتخاباتی من ناراحت شدند، اما من سعی کردم آن‌ها را دلداری بدهم. من وظیفه‌ای داشتم که با اعلام نتایج شورای نگهبان شرایط آن فراهم نشد.

وی ادامه داد: وظایف شورای نگهبان در قانون مشخص‌شده است، اما این شورا می‌توانست سازوکار‌های دیگری را هم در نظر بگیرد. برای احراز صلاحیت خود نامه‌ای دریافت نکرده‌ام و در متن انصراف خود، قصد حمایت از نامزد خاصی را نداشته‌ام؛ هنوز برای اعلام حمایت از داوطلبان انتخابات ۱۴۰۰، به جمع‌بندی نرسیده‌ام.

وزیر سابق نفت با بیان اینکه من عضو اردوگاه انقلاب هستم و عضویت در سپاه پاسداران هم در کارنامه من دیده می‌شود، گفت: بعد از دوره وزارت به مدت ۷ سال در خدمت شهید سلیمانی بودم و سابقه همکاری با ایشان را داشتم. شهید سلیمانی خط قرمز برای خود داشت، اما اهل دیوار کشیدن نبود؛ همه مردم انقلابی هستند و فردی نمی‌تواند میان مردم تقسیم‌بندی کند.

قاسمی افزود: بعد از دفاع مقدس، در حوزه‌های اقتصادی فعالیت‌های گسترده‌ای انجام دادم و در شرایط کنونی، گفتمان اقتصادی برای من حائز اهمیت است. امروز مردم مشکلات اقتصادی دارند.

وزیر سابق نفت بیان کرد: دو عامل «کسری بودجه» و «نوسانات پولی و بانکی» نقش مهمی در تعیین تورم دارند و نیاز‌های داخلی و خارجی وابسته به نوسانات ارزی هستند. اگر دولت ۱۴۰۰ فکری برای حل این دو موضوع نکند، در سال آینده رشد تورمی در اقتصاد خواهیم داشت.

وی با اشاره به اینکه شدید‌ترین تحریم‌ها در سال ۹۰ علیه ایران اعمال شد، گفت: رئیس‌جمهور وقت آمریکا معتقد بود که تحریم‌های فلج‌کننده‌ای علیه ایران اعمال کرده است. همچنین تحریم‌های کاتسا که آمریکا علیه سازمان‌های به‌زعم او تروریستی وضع‌شده، سپاه پاسداران را که به هر حال جزء جدانشدنی از سیستم حاکمیت کشور است را تماماً تحریم کرده و در برجام هیچ اشاره‌ای به لغو این تحریم‌ها نشده است. مهم‌تر از این دو تحریم، ساختار تحریمی Uturn یا گردش مالی دلار است که برخلاف کاتسا و ISA که لغو آن نیازمند تصمیم کنگره آمریکا است، مستقیماً از سوی رئیس‌جمهور آمریکا علیه ایران اعمال‌شده و در عین حال لغو آن در هیچ یک از بند‌های برجام نیامده است. با توجه به اینکه همچنان نزدیک به ۸۵ درصد از تبادلات مالی دنیا با دلار صورت می‌گیرد سؤال این است که آیا در صورت عدم لغو Uturn برجام می‌تواند گشایش اقتصادی برای ما ایجاد کند؟

جنگ اقتصادی از جنگ نظامی خطرناک‌تر است

قاسمی با بیان اینکه باید مؤلفه‌های تحریم برداشته شود و نباید نسبت به این مسئله کوتاهی کرد، اظهار کرد: آمریکایی‌ها به دنبال صفر کردن فروش نفت ما هستند و برای رسیدن به این هدف از ابزار‌های مختلف استفاده می‌کنند. جنگ اقتصادی از جنگ نظامی خطرناک‌تر است و همه مردم را درگیر خود می‌کند. به فرض اینکه آمریکایی‌‎ها نخواهند تحریم‌ها را بردارند، ما باید مقابله و بی‌اثر کردن تحریم‌ها را در دستور کار خود قرار بدهیم.

ایران ظرف ۲ سال به صادرکننده بنزین تبدیل شد

وزیر سابق نفت بیان کرد: همه تخم مرغ‌های کشور را نباید در یک سبد گذاشت. در دولت دهم، زمانی که بنزین تحریم شد، ما به صادرکننده آن تبدیل شدیم و پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس و پارس جنوبی را ساخته شد. ایران ظرف ۲ سال به صادرکننده بنزین تبدیل شد. جسارت شروع ۱۷ فاز پارس جنوبی در دولت دهم اقدام بزرگی بود که در تاریخ صنعت نفت کشور اتفاق افتاده و اگر شروع نشده بود امروز شاهد تکمیل این فاز‌ها نبودیم. ۱۷ فاز پارس جنوبی بدون حضور خارجی‌ها ساخته شد.

وی با اشاره به اینکه همه مشکلات امروز از تحریم نیست، عنوان کرد: آیا ایجاد اشتغال در حوزه مسکن به تحریم‌ها مرتبط است؟ خیر، ساخت مسکن به تحریم‌ها ارتباطی ندارد. با ساخت یک‌میلیون واحد مسکونی در سال، می‌توان مسئله اشتغال در کشور را حل کرد. در اواخر دولت احمدی‌نژاد تحریم‌ها در کشور تشدید شد، اما ساخت‌وساز مسکن ادامه داشت و اشتغال در کشور برقرار بود.

تحریم مسئله اصلی خودروسازی نیست

قاسمی افزود: خودروسازی ایران هم‌زمان با کره جنوبی آغاز به‌کار کرد، اما امروز تفاوت‌هایی دیده می‌شود. ۲۰ سال پیش ترکیه تورم عجیبی را تجربه کرد، اما سال گذشته به صادرکننده قطعات بنز به آلمان تبدیل شد. اگر رئیس‌جمهور بخواهد می‌تواند مشکلات خودروسازی را حل کند. تحریم مسئله اصلی خودروسازی نیست بلکه ساختار معیوب عامل آن است.

وزیر سابق نفت با بیان اینکه اگر مسکن مهر ساخته نمی‌شد، هم‌اکنون قیمت مسکن تفاوت‌هایی داشت، گفت: در کشور‌های اروپایی که به اقتصاد آزاد اعتقاد دارند، به حوزه مسکن ورود پیدا کرده‌اند. من هم قبول دارم که خود دولت نباید مسکن بسازد، اما باید از این مسئله پشتیبانی کند.

وی با تأکید بر اینکه در درازمدت می‌توانیم تحریم‌ها را کم‌رنگ کنیم، اظهار کرد: زمانی که خارجی‌ها به ما کالا ندادند، خودمان شروع به ساخت در کشور کردیم. از حدود ۳۵ هزار میلیارد دلار واردات کشور، ۲۰ هزار میلیارد دلار آن را می‌توان بومی‌سازی کرد.

صنعت هسته‌ای کشور به تاراج رفت

قاسمی در انتها گفتگو افزود: یک طرف مسئله تحریم‌ها ما هستیم و بخش دیگر آن آمریکاست. در همین دولت هم مسئولان به دنبال رفع تحریم‌ها رفتند، اما در نهایت صنعت هسته‌ای کشور به تاراج رفت.

منبع: تسنیم
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار