کد خبر: 1049396
تاریخ انتشار: ۰۵ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۷:۵۶
صادرات سیب در ازای واردات موز آزاد شد

وزارت جهادكشاورزي در نامه‌اي ديرهنگام به گمركات كشور بار ديگر صادرات سيب در ازاي واردت موز را آزاد كرد تا شايد از فساد سيب‌هاي انبارشده زمستاني جلوگيري کند.
به گزارش ايلنا، در ابتداي ارديبهشت‌ماه بود كه اتحاديه سراسري باغباني كشور نسبت به خطر فساد حجم زيادي از سيب و پرتقال مانده در انبارها هشدار داد.
در اواخر آذر سال گذشته وزارت صمت دستور به توقع صادرات سيب و پرتقال داد، در آن زمان توليدكنندگان به وزير صمت نامه نوشته و گزارشي درباره افزايش توليد در اين دو محصول و نتايج تصميم بر ممنوعيت بازار مصرف خارجي را نگران‌كننده دانستند.
پس از آن توليدكنندگان با كمك نمايندگان مجلس وزارت صمت را وادار به رفع ممنوعيت صادرات كردند تا حداقل اجازه صادرات سيب در قبال واردات موز صادر شود، چراكه به روشني آشكار بود كه اگر بازاري براي مصرف نباشد، باغداران زيان مي‌بينند و محصولات از بين مي‌رود.
به رغم صدور اين اجازه و تصويب وزارت صمت با تأخير عجيب ابلاغ 50 روزه آن را به گمركات اعلام كرد. ابلاغ مصوبه واردات موز به شرط صادرات سيب براي باغداران اميد بخش بود، اما طولي نكشيد كه در 25 اسفندماه يكي از معاونان وزارت صمت در مصاحبه تلویزيوني از ممنوعيت صادرات سيب و پرتقال خبر داد.
به گفته كارشناسان دستور به ممنوعيت صادرات در حالي كه حجم زيادي سيب و پرتقال توليد در داخل انبارها مانده بود، كاملاً واضح بود در ابتداي امسال با انباشت ميوه‌هاي روبه‌رو خواهيم شد كه به دليل نبود بازار دچار فساد مي‌شوند. به اعتقاد كارشناسان شرايط پيش آمده از سوی وزارت صمت تخلف قانوني و حركت در خلاف جهت دستورات مكرر مقام معظم رهبري براي حمايت از توليد داخل و مانع زدايي بود.
در آن زمان اتحاديه سراسري باغباني كشور مدت زمان باقي مانده براي جلوگيري از فساد ميوه‌هاي مانده در انبارها را حدود یک ماه اعلام كرد.
اكنون وزارت جهادكشاورزي در نامه‌اي دير هنگام به گمركات اجازه صادرت سيب در ازاي واردات موز را داده است. در اين نامه آمده است؛عطف به نامه اتحاديه ملي محصولات كشاورزي مطابق بند «الف» ضوابط فني صادرات سيب، به استحضار مي‌رساند واردات موز در ازاي صادرت سيب موضوع بند5 يادداشت فصل هشتم كتاب مقررات صادرات و واردات از تاريخ نامه مذكور شامل سيب درجه1 و2 مي‌شود. خواهشمند است دستور فرماييد مراتب در گمرك اجرايي مورد اهتمام لازم قرار گيرد. هر چند ابلاغ اين نامه به گمركات براي بازگشايي راه صادراتي سيب‌هاي مانده در انبارها اندكي دير است، اما مي‌تواند نجات بخش بخشي از محصولات باشد و تا حدودي از زيان بيشتر توليدكننده و تجار جلوگيري كند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار