کد خبر: 1047471
تاریخ انتشار: ۲۲ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۴:۴۵
سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا از اتمام واکسیناسیون افراد بالای ۸۰ سال تا پایان امروز خبر داد و گفت: تعداد سالمندان بالای ۷۵ سال حدود ۹۷۰ هزار نفر و تعداد ۷۰ تا ۷۵ ساله‌ها بیش از دو میلیون نفر است.

سرویس اجتماعی جوان آنلاین: دکتر علیرضا رئیسی، در شانزدهمین اجلاس مجازی روسای دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور، گفت: خوشبختانه روند بیماری در همه استان‌ها نزولی شده و ۵ استانی هم که قبلا به قله رسیده بودند و سیر نزولی را طی نکرده بودند، اکنون سیر نزولی شان شروع شده است. تهران هم سیر نزولی خوبی را شروع کرده است.

وی درخصوص واکسن کرونا گفت: در زمینه واکسن باید کلیتی را در نظر بگیریم. اکنون دنیا به این سمت رفته که اولویت اولش واکسن است؛ این موضوع یک تهدید با خود دارد که همه ما به سمت واکسن رویم و پروتکل‌ها و رعایت شیوه نامه‌ها را فراموش کرده و به امید واکسن مقداری رعایت پروتکل‌ها را کم کنیم که متاسفانه در کشور خودمان هم دارد اتفاق می‌افتد و خوب نیست. علیرغم اینکه داریم سیر نزولی را طی می‌کنیم، اما در برخی استان‌ها همچنان رعایت پروتکل‌ها زیر ۶۰ تا ۵۰ درصد است.

رییسی در ادامه عنوان کرد: همانطور که می‌دانیم از آنجایی که تعداد شهر‌های قرمزمان کاهش یافته و اکثر شهر‌ها در وضعیت نارنجی هستند، در شهر‌های قرمز هم اجازه فعالیت مشاغل یک و دو را دادیم، اما با اتاق اصناف توافق کردیم که در صورتی که تخلفی در صنفی اتفاق می‌افتد، شدید برخورد کنیم که حتما این موضوع را باید رعایت کنیم.

وی گفت: در زمینه واکسن، ما برای بالای ۸۰ ساله‌ها واکسن توزیع کردیم، به تعداد کافی واکسن در اختیار همه دانشگاه‎های علوم پزشکی برای این افراد قرار دارد. در سامانه‎‌ای که طراحی کردیم، در ۵ دانشگاه به مدت ۲۴ ساعت پایلوت را شروع کردیم و دیدیم خوب جواب داد و اکنون بیش از ۴۰ دانشگاه وصل شدند. البته ثبت نام برای همه شروع شده و تاکنون ۵۴ هزار و ۵۰ نفر در سامانه ثبت نام کردند که همه آن‌ها به مراکز بهداشت ارجاع شده اند و همه افراد ثبت نام شده به مرکز خاص خودشان ارجاع شده و ممکن است برای یک مراقب سلامت ۵۰ نفر در سامانه آمده باشد که می‌توانید مکان و تاریخ به فرد داده و با یک کلیک برای همه آن‌ها پیام ارسال می‌شود و به آن‌ها نوبت می‌دهد که در کدام تاریخ به کدام مرکز مراجعه کنند.

معاون بهداشت وزارت بهداشت گفت: درخواستی که از روسای دانشگاه‌ها داریم و باید این را جدی بگیرند، این است که اولا یادمان باشد که ما تا یکسال درگیر واکسیناسیون هستیم و در عین حال نمی‎توانیم مراکز بهداشتی‌‎مان را به واحد واکسیناسیون تبدیل کنیم؛ چراکه سایر خدماتمان روی زمین می‎ماند. یکی از افتخارات ما این بود که در دوران کرونا هیچ یک از خدماتمان را کم نکردیم، بلکه برخی از خدماتمان مانند مراقبت از مادران باردار ۱.۲ برابر شد. بنابراین، درخواستم این است که هرچه سریع‌‎تر مراکز تجمیعی راه اندازی شود. بعد هم چند مرکز جامع سلامت را به مرکز تجمیعی وصل کنید. به این صورت که مراقبین سلامتی که در مراکز تجمیعی هستند، می‎‌توانند افراد را به این مراکز راهنمایی کنند. این مراکز تجمیعی باعث تجمع نمی‎شوند چراکه در سالن‎های بزرگ مانند سالن‌‎های ورزشی بزرگ و مصلی‌‎ها است.

رئیسی گفت: موضوعی هم در ستاد ملی کرونا مصوب کردیم که طبق آن تمام دستگاه‌های دولتی، غیر دولتی و حتی نظامی موظفند که فضاهایشان را در اختیار ما قرار دهند که حتی اگر این مصوبه را نداشتیم هم داوطلبانه حاضر بودند این اقدام را انجام دهند. مصوبه را هم به تمام دانشگاه‎‌ها ارسال کردیم تا دانشگاه در منطقه‌‎ای که چند مرکز جامع سلامت دارد و یا جمعیت بیشتری دارد، سراغ یک سالن مناسب در آن منطقه رفته و به عنوان مرکز تجمیعی داشته باشند که در این صورت می‌توانند تعداد افراد بیشتری حضور پیدا کنند؛ زیرا فضا بزرگ است و تهویه هم مناسب است.

وی گفت: در جلسه‎ای هم که با بسیج داشتیم، اعلام آمادگی کردند که می‎توانند نیروی انسانی در اختیار قرار دهند. ما در هر مرکز تجمیعی می‌توانیم چهار تیم واکسیناسیون داشته باشیم که یک نفر ثبت کننده است و یک نفر تزریق واکسن را انجام می‌‎دهد. من درخواستم این است که این افراد در ثبت کمک کنند و تزریق را نیرو‌های خودمان انجام دهند یا اینکه دانشجو‌های پزشکی و پرستاری سال ۶ و هفت می‎توانند با یک آموزش ساده واکسیناسیون را انجام دهند.

وی اظهار کرد: نکته‎‌ای که باعث آرامش مردم می‌‎شود این است که مراقبین سلامت به افرادی را که در سایت ثبت نام کردند، سریعا پیامک بفرستند تا بدانند که ثبت نامشان موفق بوده و به آن‌ها نوبت داده شده است. درباره روستا‌ها و شهر‌های زیر ۲۰ هزار نفر البته نیازی به این کار نیست. زیرا در این مناطق ۱۰۰ درصد افراد در سامانه‎‌هایمان ثبت شدند و می‌‎توانند با یک نوبت دهی ساده افراد را برای واکسیناسیون فراخوان کنند.

رییسی تاکید کرد: باید بر اساس سند ملی اقدام کنیم. اینکه در برخی استان‎‌ها ناگهان می‌بینیم که یک گروه دیگری را که هنوز اعلام نشده، واکسن زدند، منجر به ابهام و سوال می‌شود. اصلا این اقدام را انجام ندهید و حتما هماهنگ با ما کار را پیش برید. الان از ۶۴ دانشگاه و دانشکده حدود ۵۰ دانشگاه ما بسیار خوب عمل می‎‌کنند. البته آخر هفته اگر واکسن به دستمان برسد، اعلام می‎کنیم که واکسیناسیون کرونا در ۷۵ سال به بالا را آغاز کنید که تعداد آن‌ها حدود ۹۷۰ هزار نفر است. بعد از آن به سراغ ۷۰ تا ۷۵ سال بروید که بالای دو میلیون نفرند بنابراین، بر اساس میزان واکسنی که به دستمان می‎رسد موعد واکسیناسیون را اعلام می‎‌کنیم.

وی گفت: به شدت دنبال این هستیم که گروه سالمندان‌‎مان که گروه پرخطر ما است، سریع واکسینه شوند. در عین حال برای ثبت حتما دقت کنید. اگر مراکز تجمیعی را داشته باشید در بارکدخوان هم صرفه‎جویی می‌شود. با نیروی انتظامی هم دیروز هماهنگ کردیم که اعلام کردند در کل کشور اعلام آمادگی می‎‌کنیم که جلوی هر مرکز تجمیعی یک نیروی انتظامی بایستد، همچنین باید آمبولاس ۱۱۵ باشد و یک تیم پزشکی هم حضور داشته باشند. محاسبه کردیم که تقریبا هر تیم واکسیناسیون می‌تواند در هر هشت دقیقه یک نفر را واکسن بزند که با برآورد ساده در هر مرکز تجمیعی می‌توان روزانه بیش از ۱۰۰۰ واکسن تزریق کرد. اکنون ۲۶ هزار و ۹۰۰ تیم واکسیناسیون مشخص شدند و با این پتانسیل باید خودمان را برای آینده آماده کنیم تا بتوانیم روزانه یک میلیون واکسن را تزریق کنیم. در زمینه پرداخت حق الزحمه هم داریم یک دستورالعمل آماده می‎کنیم که آن را ارسال می‌‎کنیم. در عین حال تاکیدمان این است که مبادا تمام مراقبین سلامت را از مراکز خالی کنید تا به مراکز تجمیعی بیایند و حتما باید مراکزمان فعال باشند.

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا تصریح کرد: طی ماه‌های آینده با توجه به اینکه حجم واکسیناسیون خیلی بالاتر می‌رود، دانشگاه باید هر چه سریع‌‎تر مراکز تجمیعی را افزایش دهند. بسیاری از دانشگاه‌‎ها واکسیناسیون خودرویی راه انداختند که کار زیبایی بود. برای مثال، کرمان هم اقدام خوبی انجام داده بود. به طوری‎که اکنون ۸۰ ساله‌ها را تمام کرده و دو بنر در سطح شهر زده بود که هر کس ۸۰ سال به بالا است و واکسن نزده، با کارت ملی‌‎اش، به فلان مرکز تجمیعی مراجعه کند تا لکه گیری را انجام دهد. فشاری که در زمینه بحث بالای ۸۰ ساله‎ها روی ما بود، برداشته شده و تکلیفشان روشن شده است. ما قول دادیم که تا فردا واکسیناسیون افراد بالای ۸۰ سال تمام شود و بعد بتوانیم واکسیناسیون بالای ۷۵ ساله‌ها را اعلام کنیم.

منبع: تسنیم
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار