کد خبر: 1047369
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۲۳:۳۶
بالاخره امریکایی‌ها کم کم دارند علنی اقرار می‌کنند که نمی‌خواهند همه تحریم‌ها را بردارند. لااقل ۵۰۰ تحریم؛ آن‌هم به بهانه همیشگی حمایت ایران از تروریسم که البته شایسته خود امریکا و متحدانش است. یکی از سایت‌های خبری نزدیک به دموکرات‌ها از احتمال اینکه برجام هرگز احیا نشود خبر می‌دهد. هر چند مشخص است که به‌رغم اظهارنظر‌های مثبت در مورد پیشرفت مذاکرات، هنوز مذاکرات برجام با گره‌های لاینحل روبه‌رو است، چنانکه یک مقام ارشد وزارت امور خارجه ایران گفته طرف‌ها به مذاکره در خصوص متن رسیده‌اند، ولی در خصوص مفاهیم هنوز موضوعات حل نشده‌ای باقی مانده است.
سرویس بین الملل جوان آنلاین: شبکه خبری پرس‌تی‌وی در گزارشی درباره گره خوردن مذاکرات وین نوشت: زیاده‌خواهی امریکا و عدم لغو ۵۰۰ تحریم برجامی عامل گره خوردن مذاکرات وین است. پرس‌تی‌وی مطلع شده است امریکا با اصرار بر عدم لغو ۵۰۰ تحریم برجامی عامل گره خوردن مذاکرات در وین است.

بر اساس آنچه پرس‌تی‌وی گزارش کرده است، باقی ماندن تحریم این ۵۰۰ نهاد و فرد باعث می‌شود که ایران نتواند از منافع اقتصادی برجام استفاده کند.

این گزارش افزوده است زیاده‌خواهی امریکا در این راستا، برخلاف ماده ۲۹برجام، مانع عادی شدن روابط تجاری و اقتصادی ایران با جهان خواهد شد.

در همین حال، سخنگوی وزارت خارجه امریکا آشکارا اعلام کرد که برجام مانعی برای اعمال تحریم‌های غیرهسته‌ای علیه ایران توسط واشنگتن ایجاد نمی‌کند.

«ند پرایس» در نشست خبری شامگاه دو شنبه تأکید کرد که دولت بایدن تحریم‌های اعمال‌شده به بهانه‌های ادعایی «تروریسم» را رفع نخواهد کرد. پرایس گفت که دولت امریکا برای بازگشت به برجام باید «تحریم‌هایی را که با برجام ناسازگار هستند» رفع کند.

دولت پیشین امریکا به ریاست «دونالد ترامپ» بعد از خروج از برجام، علاوه بر بازگرداندن تحریم‌های رفع‌شده به موجب این توافق علیه ایران، برخی از اشخاص و نهاد‌های ایران که قبلاً به بهانه‌های هسته‌ای در فهرست تحریم قرار گرفته بودند را با برچسب‌های دیگری نظیر «تروریسم» یا «سلاح‌های کشتار جمعی» نیز در فهرست تحریم قرار داد.

سخنگوی وزارت خارجه امریکا در نشست خبری خود تأکید کرد چنانچه امریکا به برجام بازگردد باز هم ایران را در حوزه‌های دیگری نظیر فعالیت‌های منطقه‌ای، «حقوق بشر» و «تروریسم» تحت فشار قرار خواهد داد.

او گفت: «اگر به نقطه‌ای برسیم که هر دو طرف پایبندی‌شان [به برجام]را از سر بگیرند و ایران یک بار دیگر خودش را مشمول [محدودیت‌های برجام]کند و قرار باشد ما هم تحریم‌های ناسازگار با برجام را رد کنیم، باز هم ما ایران را بابت رفتارهایش در حوزه‌ای دیگر- تروریسم، حمایت از نایبان منطقه‌ای و نقض حقوق بشر- پاسخگو خواهیم کرد.»

ند پرایس تصریح کرد: «از جمله ابزار‌هایی که برای انجام این کار در اختیار داریم، تحریم‌ها هستند. هیچ بندی در برجام نیست که استفاده از تحریم‌ها جهت رسیدگی به آن حوزه‌ها را ممنوع کند و ما سیاست پاسخگو کردن تهران را ادامه خواهیم داد.»

سخنگوی وزارت خارجه امریکا در کنفرانس خبری شامگاه دو شنبه تأیید کرد «چالش‌های بزرگی» در این مذاکرات وجود دارند که بایستی رفع شوند. او گفت: «همان‌طور که شنیده‌اید ارزیابی ما کماکان این است که چالش‌های مهمی هستند که باقی مانده‌اند و شکاف عمیقی بین جایی که ایرانی‌ها هستند و جایی که ما فکر می‌کنیم باید باشند تا به برجام پایبند شوند، وجود دارد.»

پالتیکو: احتمال دارد برجام هرگز احیا نشود

پایگاه تحلیلی «پالتیکو» با اشاره به روند کند پیشرفت در مذاکرات درباره احیای برجام در «وین» گزارش کرد در صورتی‌که برجام در زمان فعلی احیا نشود، ممکن است هیچ‌وقت این اتفاق محقق نشود.

طبق این گزارش، دور چهارم مذاکرات کمیسیون مشترک برجام در وین روز جمعه هفته گذشته آغاز شد، اما پیشرفت‌های اندکی در زمینه چگونگی رفع اختلافات برای لغو تحریم‌های ایالات امریکا در قبال محدود شدن برنامه هسته‌ای ایران حاصل شده است.

این وبگاه امریکایی سپس توضیح داد، به‌رغم هفته‌ها مذاکره، دو طرف ایران و امریکا همچنان درگیر این هستند که امریکا در حال حاضر باید چه تحریم‌هایی را بردارد و همچنان اختلافاتی در خصوص اقداماتی وجود دارد که می‌بایست برای پیشرفت‌های هسته‌ای ایران از زمان خروج امریکا از برجام در سال ۲۰۱۸ تاکنون در پیش گرفت. پالتیکو ادامه داد، یکی از دیپلمات‌هایی که در زمینه مذاکرات وین فعالیت دارد، طی مصاحبه‌ای اعلام کرد: «زمانی‌که یک مدیر جدید (رئیس‌جمهور) در ایران روی کار بیاید، ممکن است امور بسیار پیچیده‌تر شود. هدف این دور چهارم (مذاکرات)، رسیدن به یک محتوای منسجمی است که شامل عناصر پایه‌ای و اساسی یک توافق می‌شود که البته این یک هدف بسیار بلندپروازانه است و تضمینی برای دستیابی به آن وجود ندارد.»

بنا بر این گزارش، در حال حاضر نزاع اصلی در خصوص نوع و تعداد تحریم‌هایی است که ایالات متحده باید بردارد. طبق این گزارش، یکی از مقام‌های ارشد وزارت خارجه امریکا درباره برداشته شدن تحریم‌های واشنگتن علیه تهران گفته است: «اگر به این باور برسیم که حفظ یک تحریم خاص با بازگشت به برجام ناسازگار است، آمادگی داریم آن (تحریم) را برداریم، اما اگر متقابلاً احساس کنیم که حفظ آن (تحریم) با برجام سازگار است، آن (تحریم‌ها) را حفظ خواهیم کرد.»

پالتیکو سپس گزارش کرد که از نظر ایالات متحده، درخواست ایران برای لغو تمامی تحریم‌ها «حداکثرگرایی و غیرواقعی است.»

این مقام امریکایی در گفتگو با پالتیکو با انداختن توپ در زمین ایران گفت که با تصمیم سیاسی ایران می‌توان به درک «نسبتاً سریع» برای بازگشت به یک سازش متقابل دست یافت. این وبگاه امریکایی در پایان به نقل از دو دیپلمات غربی گزارش کرد که احتمال تمدید توافق موقت بین ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که ۲۱ می (۳۱ اردیبهشت ماه) منقضی می‌شود، وجود دارد.

از سوی دیگر «میخائیل اولیانوف» نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی در «وین» اتریش با تأکید بر اینکه طرف‌های برجام در شرایط کنونی بر احیای توافق هسته‌ای ایران و گروه ۱+۴ (انگلیس، فرانسه، روسیه، چین به علاوه آلمان) تمرکز دارند، گفت احتمالاً توافق ماه فوریه ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تمدید خواهد شد.

متن‌نویسی در عین باقی ماندن موضوعات حل نشده!

یک مقام ارشد وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران روز یک شنبه به خبرگزاری فارس گفت: ما الان کم و بیش از یک مرحله سخت مذاکره در خصوص مفاهیم گذر کرده‌ایم و به مرحله‌ای به همان اندازه دشوار، یعنی مرحله مذاکره در خصوص متن رسیده‌ایم. البته در خصوص مفاهیم هم هنوز بعضاً موضوعات حل نشده‌ای باقی مانده است.
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
said
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۳۲ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۲
0
0
هرگز با غربی‌ها به توافقی منطقی و عادلانه نخواهید رسید این را با تجربه بیش از 22 سال زندگی در غرب می‌گویم
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار