کد خبر: 1046884
تاریخ انتشار: ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۰۰:۱۲
تحولات و رویداد‌های چند سال اخیر نشان می‌دهد هراس و دلهره از آینده رژیم صهیونیستی مهم‌ترین نگرانی این روز‌های مقامات این رژیم و همپیمانان غربی آن است؛ دلهره‌ای که بعد از شکست تروریست‌های وابسته به غرب در سوریه و عراق، ابقای بشار اسد و تثبیت و ارتقای موقعیت محور مقاومت و همچنین موفقیت‌های چشمگیر انصارالله در یمن رو به فزونی گذاشته است.
سعيد همتی

سرویس سیاسی جوان آنلاین: تضعیف موقعیت جمهوری اسلامی ایران در منطقه و تزریق تزلزل در محور مقاومت به شکل نوین آن از سال ۹۱ کلید خورد که طی آن لشکر‌های گسترده‌ای از تروریست‌ها به کشور‌های سوریه و عراق سرازیر شدند و کشور‌های غربی با حمایت‌های لجستیکی، نظامی، سیاسی و دیپلماتیک تلاش کردند تا ترکیب ساختار سیاسی کشور‌های مورد هدف را تغییر دهند و ناامنی را درون مرز‌های ایران بکشانند. طرحی امریکایی- اسرائیلی که نهایتاً بعد از گذشت چند سال به شکست انجامید و پس از آن رژیم صهیونیستی تلاش کرد با حملات پراکنده به برخی مناطق سوریه آب رفته را به جوی بازگرداند و اجازه ندهد تا نیرو‌های مستشاری ایرانی حاضر در سوریه روی آرامش به خود ببینند.


عواقب شکست‌های سریالی رژیم صهیونیستی در منطقه و انزوای روزافزون این رژیم منتهی به آن شد که سال گذشته دولت دونالد ترامپ طرح عادی‌سازی روابط میان برخی کشور‌های عربی منطقه خلیج فارس با رژیم صهیونیستی را کلید بزند؛ طرحی که نتایج قابل توجهی با خود به همراه نداشته است و حتی بسیاری معتقدند با ایجاد گفتگو‌های محرمانه میان مقامات ایران و عربستان نیز بیش از گذشته تضعیف خواهد شد.


اعتراف به افول


طی ماه‌های اخیر نیز بسیاری از اندیشکده‌ها و رسانه‌های معتبر بین‌المللی از افول قدرت رژیم صهیونیستی در برابر جمهوری اسلامی ایران سخن به میان آورده و به نوعی دغدغه این روز‌های صهیونیست‌ها را جلوگیری از روند رو به زوال خود عنوان کرده‌اند.


انستیتوی مطالعات امنیت داخلی رژیم صهیونیستی در همین زمینه گزارش داده است: «در سال ۲۰۲۰ موازنه امنیت داخلی اسرائیل به هم ریخت و مهم‌ترین چالش ۲۰۲۱ اسرائیل، خروج ایران از برجام و نزدیکی آن به لبه پرتگاه قدرت هسته‌ای است. روند افول برتری اسرائیل مقابل ایران که در حال پیشبرد پروژه دقت موشکی خود است، ادامه خواهد یافت.» این مرکز مطالعاتی در ادامه می‌نویسد: «ایجاد روابط مسالمت‌آمیز با دولت بایدن و تقویت ائتلاف با امریکا ضروری است. دایره عادی‌سازی روابط میان اسرائیل و همسایگان باید گسترش یابد. باید تلاش علیه استقرار ایران در سوریه ادامه یابد و تهدید راهبردی، در هزاران موشک دقیق از لبنان، سوریه، عراق و ایران است.»


شبکه اسرائیلی


در نمونه دیگری کارشناس شبکه i۲۴ اسرائیل با تأکید بر اینکه اوضاع برای اسرائیل قطعاً سخت‌تر می‌شود، در مورد فعالیت‌های ایران پیش‌بینی کرد فعالیت‌های منطقه‌ای ایران افزایش چشمگیری خواهد یافت و به زودی اوضاع برای اسرائیل بسیار دشوار می‌شود. کارشناس این برنامه که فیلم آن طی دو روز اخیر در فضای مجازی بازتاب فراوانی داشته است بیان می‌کند: «ممکن است با توافق ایران و امریکا، مسئله هسته‌ای ایران مهار شود، اما یقیناً فعالیت‌های دیگر ایران در منطقه علیه دولت اسرائیل ادامه پیدا خواهد کرد و همین مسئله اوضاع را برای اسرائیل مشکل می‌کند.»


اعترافات منشه امیر، سردبیر رادیو پیام اسرائیل نیز نمونه دیگری از اعترافاتی است که نشان می‌دهد ضعیف شدن رژیم صهیونیستی از عرصه منطقه‌ای به بلوا‌های داخلی نیز کشیده شده است. او در گفت‌وگویی می‌گوید: «هرج و مرجی که اکنون در اسرائیل وجود دارد هرگز در تاریخ سیاسی این کشور نبوده است؛ نتانیاهو به احتمال زیاد نخواهد توانست دولت تشکیل دهد و از طرفی هم حاضر به کناره‌گیری نیست.»


بار سنگین روانی عبارت ضد اسرائیلی


پس از گذشت تحولات چند سال اخیر حاکمان و مقامات این رژیم شاید درک مناسب‌تری از گفته‌های رهبر معظم انقلاب اسلامی در سال ۹۴ پیدا کرده‌اند. ایشان در شهریورماه سال ۹۴ می‌فرمایند: «برخی صهیونیست‌ها گفته‌اند با توجه به نتایج مذاکرات هسته‌ای، ۲۵ سال از دغدغه ایران آسوده شده‌ایم، اما ما به آن‌ها می‌گوییم شما ۲۵ سال آینده را اصولاً نخواهید دید و به فضل الهی، چیزی به نام رژیم صهیونیستی در منطقه وجود نخواهد داشت. در همین مدت نیز روحیه اسلامی مبارز، حِماسی و جهادی، صهیونیست‌ها را راحت نخواهد گذاشت.»


اگر چه مهم‌ترین وجه و تعهد دولت‌های امریکا، حمایت از ماهیت رژیم‌صهیونیستی و تلاش برای بقای این رژیم است، اما با این حال اتفاقات چند سال اخیر و شکست‌های پیاپی صهیونیست‌ها در مواجهه با جمهوری اسلامی زمانی که با تفاوت رفتار جو بایدن نسبت به صهیونیست‌ها همراه شده است این تلقی را به صورت ناخودآگاه در آن‌ها به‌وجود می‌آورد که بیش از گذشته باید فکر عاجلی برای جلوگیری از فروپاشی قریب الوقوع خود کنند.


به خصوص اینکه در تمام سال‌های بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، عبارت‌های ضد اسرائیلی حضرت امام (ره) و رهبر معظم انقلاب اسلامی پیش چشم آن‌ها بوده و تأثیر روانی خود را بر مقامات این رژیم و حتی افکار عمومی آن‌ها به شکل مؤثر گذاشته است.


حضرت امام (ره) در ۲شهریور ۶۰ فرمودند: «به خیال خودشان، می‌خواهند ما را بین ممالک اسلامی، طرفدار اسرائیل حساب کنند، در صورتی که ما از اولی که در این امور و در این نهضت وارد شدیم، یکی از مسائل مهم ما این بود که اسرائیل باید از بین برود و آن‌ها نمی‌توانند چنین مطلب فاسدی را به کرسی بنشانند.» یا ایشان همچنین در ۱٧ شهریور ۶۱ فرمودند: «اسرائیل باید از صفحه روزگار محو شود.» همچنین در ۱۴ آبان ۶۲ می‌فرمایند: «اگر خداوند توفیق دهد، می‌رویم و مردم را از شر اسرائیل نجات می‌دهیم.»


روز جمعه هفته گذشته نیز رهبر معظم انقلاب اسلامی در سخنرانی که به مناسبت روز جهانی قدس داشتند بیان فرمودند: «هم‌افزایی مسلمین بر محور قدس شریف، کابوس دشمن صهیونیست و حامیان امریکایی و اروپایی آن است. طرح ناکام «معامله قرن» و سپس تلاش برای عادی‌سازی روابط چند دولت ضعیف عربی با رژیم غاصب، تلاش‌های مذبوحانه برای فرار از آن کابوس است. من قاطعانه می‌گویم این تلاش‌ها به جایی نخواهد رسید؛ حرکت نزولی و رو به زوال رژیم صهیونیستی آغاز شده است و وقفه نخواهد داشت.»


مقاومت در برابر پذیرش حقایق مبرهن


اگرچه طی روز‌های اخیر برخی وابستگان به یک طیف سیاسی در داخل کشور تلاش می‌کنند بدون اشاره به شکست‌های سریالی رژیم‌صهیونیستی در برابر جمهوری اسلامی ایران و محور مقاومت، حملات پراکنده این رژیم به مواضع ایران در سوریه یا ترور برخی چهره‌های علمی را برجسته کنند، اما کافی است برای تنزل موقعیت رژیم‌صهیونیستی نیم نگاهی به پیروزی این رژیم در جنگ شش روزه با اعراب در سال ۱۹۶۷ و پس از آن شکست‌های اسرائیل در برابر محور مقاومت و از جمله در جنگ ۳۳ روزه و ۲۲ روزه غزه بیندازیم. مهم‌تر اینکه رژیم‌صهیونیستی مهم‌ترین نبرد نیابتی خود با ایران را در سوریه و عراق واگذار کرده و نتوانسته است کمترین مانعی در جهت مسیر نفوذ منطقه‌ای ایران به‌وجود آورد.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار