کد خبر: 1046851
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۰۲:۳۰
سرویس سیاسی جوان آنلاین: با نزدیک‌تر شدن به زمان برگزاری انتخابات ریاست جمهوری، شیب تحرکات احزاب و گروه‌های سیاسی برای ورود به این آوردگاه انتخاباتی در حال تند شدن است و انتظار می‌رود این تحرکات زمینه حضور مشارکت حداکثری مردم برای انتخاب رئیس‌جمهور سیزدهم در گام دوم انقلاب را تسهیل نماید. از این رو در این ستون خواهیم کوشید، مواضع اصولی و غیر تخریبی احزاب و گروه‌های سیاسی را برای شناخت بیشتر مخاطبان و تنویر افکار عمومی بازنشر کنیم.

رئیسی منتخب اول مردم در نظرسنجی ایرنا

نظرسنجی خبرگزاری دولتی ایرنا نشان می‌دهد در میان ۱۳ نامزد محتمل انتخابات ریاست جمهوری، آیت‌الله رئیسی بیشترین رأی را دارد.

بر اساس این گزارش ۷/ ۵۳ درصد از شرکت کنندگان در نظرسنجی تلفنی خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا)، اعلام کرده اند مهم‌ترین منبع‌شان برای کسب خبر‌های انتخاباتی، رسانه ملی (صدا و سیما) می‌باشد. ۳/ ۳۰ درصد هم از طریق شبکه‌های اجتماعی، اخبار انتخاباتی را پیگیری می‌کنند. در این نظرسنجی، دیدگاه پاسخگویان درباره «مهم‌ترین ویژگی‌های رئیس‌جمهور آینده» مورد سنجش قرار گرفت که مشارکت‌کنندگان به ترتیب مؤلفه‌های مردمی بودن، داشتن سابقه اجرایی قوی، داشتن برنامه و داشتن روحیه ضدفساد را در اولویت دانسته اند، همچنین بیشترین تعداد شرکت‌کنندگان در این نظرسنجی از رئیس‌جمهوری آینده انتظار دارند که وضعیت اقتصادی و معیشتی مردم را بهبود بخشد. نتایج این نظرسنجی نشان می‌دهد از میان ۱۳ گزینه محتمل برای کاندیداتوری (و از جمله آذری جهرمی، احمدی نژاد، جهانگیری، جلیلی، دهقان، رئیسی، رضایی، ظریف، قالیباف، لاریجانی، سعید محمد و محسن هاشمی)، «سید ابراهیم رئیسی» بیشترین رأی را حائز است.

از سوی دیگر نتایج نشان داد، رأی منفی پاسخگویان به «احمدی‌نژاد» و «جهانگیری» از همه گزینه‌ها بالاتر است و به ترتیب ۸ /۱۲ درصد و ۲/ ۱۲ درصد افراد تأکید کرده‌اند که قطعاً به این دو رأی نمی‌دهند. جامعه آماری این پژوهش را خانوار‌های ساکن در مناطق بیست‌ودوگانه شهر تهران تشکیل داده و از ۶۰۰ نفر نمونه آماری این نظرسنجی، ۵ /۵۰ درصد را زنان و ۵/ ۴۹ درصد را مردان تشکیل داده است.

همچنین اغلب پاسخگویان در بازه سنی۳۰ تا الی ۶۵ سال قرار داشته‌اند. ۳ /۳۴ درصد پاسخگویان این نظرسنجی میزان تحصیلات خود را غیر دانشگاهی و ۷/ ۲۳ درصد، دانشگاهی اعلام کرده‌اند. این نظرسنجی به صورت تلفنی در نیمه نخست اردیبهشت ۱۴۰۰ انجام شده است.

آغاز فعالیت پویش مردمی دعوت از رئیسی

پویش مردمی دعوت از آیت‌الله رئیسی برای حضور در انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ فعالیت رسمی خود را آغاز کرد. رحیم لیالی دبیر شورای هماهنگی پویش مردمی دعوت اعلام کرد به زودی بیانیه رسمی این پویش سراسری در رسانه‌های رسمی کشور منتشر می‌شود. سخنگوی شورای ائتلاف نیرو‌های انقلاب نیز گفته است: در نظرسنجی‌ها میان کاندیدا‌های جریان انقلاب آقایان رئیسی و قالیباف بالا‌ترین درصد را دارند. جلسات مستمر میان این دو نشان‌دهنده انسجام در جریان نیرو‌های انقلاب است. اکنون مطالبه عمومی برای دعوت از آقای رئیسی از استان‌ها به شورای ائتلاف رسیده است و ما نیز آن‌ها را جهت تصمیم نهایی آقای رئیسی به ایشان منتقل کرده‌ایم.

انتخابات را نباید به مذاکرات وین گره بزنیم

مصطفی کواکبیان، کاندیدای اصلاح طلب در انتخابات ۱۴۰۰ ریاست جمهوری درباره مذاکرات وین نیز با تأکید بر اینکه ما نباید انتخاباتمان را به این مذاکرات گره بزنیم معتقد است اگر مذاکرات وین به نتیجه برسد ولو اینکه یک اصلاح طلب رأی نیاورد، باز ما خوشحال می‌شویم و می‌گوییم به نفع منافع ملی شده است. او اضافه کرده است: اینکه بالاخره نباید اقتصاد را به زلف سیاست خارجه گره بزنیم قبول دارم، ولی وضعیت فعلی ما این است و ما باید یک راه‌حل نه صرفاً اقتصادی بلکه راه‌حل عمده تری را ارائه دهیم.

بالقوه بودن کاندیداتوری لاریجانی قابل انکار نیست

بهروز نعمتی از چهره‌های نزدیک به علی لاریجانی در گفتگو با تسنیم، درباره احتمال کاندیداتوری وی گفته است: من اطلاع دقیقی از وضعیت ایشان ندارم، اما من جای دیگری هم گفتم که آقای لاریجانی یک کاندیدای بالقوه است و کسی نمی‌تواند این موضوع را انکار کند، البته حضور یا عدم حضور آقای لاریجانی در انتخابات ریاست جمهوری بستگی به خود ایشان و وضعیت موجود دارد.

دنبال انشقاق در جبهه انقلاب نیستم

سعید محمد، داوطلب کاندیداتوری انتخابات ریاست‌جمهوری در نشست خبری اظهار داشت: جامعه ما امروز بیش از هر چیز دیگری نیاز به عدالت دارد. امروز در کشور شاهد بی‌عدالتی در حوزه‌های آموزشی، بهداشتی، توزیع یارانه، مالیات‌ستانی و... است. رانت‌های اقتصادی مردم را دچار ناراحتی کرده است. وی اضافه کرد: با هیچ‌کس تاکنون هیچ صحبتی در خصوص ائتلاف نکرده ام. روی مدل انتخاب صاحب یک دیدگاه خاص هستم، عرضم این است که مردم باید بپسندند نه گروه‌های سیاسی. ما دنبال انشقاق بین جبهه انقلابی نیستیم. ما به‌دنبال تشکیل دولت انقلابی و ولایی هستیم. دولت آینده باید این‌گونه باشد و مردم به آن اقبال کنند.
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۹
1
0
نظرسنجی احمدی نژاد اول است
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار