کد خبر: 1046608
تاریخ انتشار: ۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۲:۵۰
افزایش ۴۰.۶ درصدی حجم نقدینگی در سال ۹۹ نشان می‌دهد، این متغیر با ۱۰۰۳ هزار میلیارد تومان افزایش به ۳ هزار و ۴۷۵ هزار و ۷۴۲ میلیارد تومان رسیده است.

سرویس اقتصادی جوان آنلاین: بررسی آمار و ارقام گزارش اخیر بانک مرکزی که بیانگر رشد ۴۰.۶ درصدی نقدینگی در سال ۹۹ بوده است، حکایت از رشد نگران‌کننده این متغیر در سال ۹۹ دارد.

در پایان سال ۹۸ میزان نقدینگی در کشور به ۲ هزار و ۴۷۲ هزار و ۱۵۰ میلیارد تومان رسیده است که با احتساب رشد ۴۰.۶ درصدی در ۱۲ ماهه منتهی به اسفند ماه ۹۹، در مجموع حجم نقدینگی در پایان سال گذشته ۳ هزار و ۴۷۵ هزار و ۷۴۲ میلیارد تومان رسیده است.

با این حساب فقط در طول سال ۹۹ حجم نقدینگی ۱۰۰۳ هزار میلیارد تومان (هزار هزار میلیارد تومان) رشد کرده است.

این میزان رشد نقدینگی در طول سال ۹۹ معادل کل نقدینگی ایجاد شده از ابتدای تاریخ انتشار و خلق پول در ایران تا پایان سال ۹۴ است.

هر چند که نقدینگی را نمی‌توان در چارچوب متغیر‌های نسبی تحلیل کرد، اما رشد ۴۰.۶ درصدی نقدینگی در یک سال، در شرایطی که در چند سال اخیر رشد اقتصادی کشور در مجموع نزدیک به صفر و رشد اقتصادی در ۹ ماهه سال ۹۹ فقط ۲.۲ درصد بوده، رشدی نگران کننده است.

همچنین پایه پولی در پایان اسفند ماه سال گذشته به عدد ۴۵۵ هزار و ۴۵۵ میلیارد تومان رسیده که نسبت به سال ۹۸ بالغ بر ۲۹.۲ درصد رشد داشته است.

منبع: فارس
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار