کد خبر: 1046127
تاریخ انتشار: ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۲:۴۶
کبدی ایران که سه سال پیش اقتدار هندی‌ها را در آسیا گرفت پس از مرگ رئیس جهانی و آسیایی این رشته به دنبال ریاست این رشته است، اما به نظر می‌رسد کار رئیس فدراسیون سخت خواهد بود.
 پیشینه ورزش سنتی کبدی در ایران به سال ۱۳۷۵ بازمی‌گردد که با عنوان «انجمن کبدی» شروع به فعالیت کرد. این رشته پس از ۹ سال و گذر از مسیری که با موفقیت‌های آسیایی و جهانی همراه بود، از سال ۸۴ با تشکیل «فدراسیون» به صورت رسمی‌تر فعالیت‌های خود را دنبال کرد.

کبدی ایران از همان ابتدا رقیب کشور‌هایی مانند پاکستان و هند شد که دارای بیشترین طرفدار این رشته در آسیا هستند و زمانی قدرت‌های اول قاره به حساب می‌آمدند.
 
اورسجی رئیس کبدی آسیا و جهان می شود ؟

البته این رقابت دیرینه که این اواخر بیشتر با هند دنبال می‌شد، در بازی‌های آسیایی اندونزی کاملاً به نفع ایران تمام شد؛ آنجا که تیم‌های ملی کشورمان در هر دو بخش مردان و بانوان مدال طلای این بازی‌ها را با اقتدار از آنِ خود کردند و به سلطه هندی‌ها پایان دادند.

حال کبدی ایران به دنبال این است که اقتدار خود را از «سکو‌های برتر آسیا» به «بالاترین صندلی مدیریت» در قاره آسیا و حتی جهان بکشاند. مرگ رئیس هندی کبدی آسیا و جهان هم ایران را در این مهم مصمم‌تر کرده است.

مرگ مدیر دو دهه‌ای کبدی آسیا و جهان

هفته گذشته «جانارسینگ کهلوت» رئیس فدراسیون جهانی کبدی (IKF) که همزمان ریاست این رشته در آسیا را هم بر عهده داشت، بر اثر عارضه قلبی درگذشت. این در حالی است که کهلوت از بیش از دو دهه پیش ریاست جهانی کبدی را بر عهده داشت، اما مرگ او به اجبار منجر به معرفی متصدی جدید برای این رشته خواهد شد. همین مسئله و احتمال سرپرستی وی حداقل برای کبدی آسیا بخصوص با اقداماتی که پیش از این آغاز کرده، توجهات را به سمت نایب رئیس ایرانی کبدی جهان جلب کرده است.


جا برای ایران باز شد

قرار است طی هفته جاری جلسه‌ای به صورت وبینار برگزار شود تا با حضور تصمیم‌گیرندگان مربوطه در مورد متصدی جدید کبدی در جهان و آسیا تصمیم‌گیری شده و سرپرست جدید معرفی شود.

یکی از افراد تصمیم‌گیرنده در این نشست عباس اورسجی است؛ رئیس فدراسیون کبدی کشورمان که از سه سال پیش به عنوان نایب رئیس فدراسیون جهانی در این فدراسیون آمد و رفت دارد. البته کبدی جهان علاوه بر اورسجی، چهار نایب رئیس دیگر هم دارد که در تعیین سرپرست جدید نقش داشته و حتی برای عهده‌دار شدن این مسئولیت شانس دارند. این شانس را می‌توان برای اورسجی هم قائل شد بخصوص که او پیش از این هم ریاست کبدی خارج از ایران را دنبال می‌کرد و مترصد فرصت برای دستیابی به آن بود.

رایزنی‌های داخلی برای ریاست آسیایی و جهانی

ریاست عباس اورسجی در فدراسیون کبدی ایران آذر سال جاری به پایان می‌رسد با این حال او از ماه‌ها پیش پیگیر تصدی ریاست این رشته در سطح آسیا و حتی جهان بود. در همین زمینه اقداماتی اصولی و پایه‌ای هم داشت تا آنجا که برنامه‌های مد نظرش را با ریاست کمیته ملی المپیک و همزمان با معاونت توسعه ورزش قهرمانی و حرفه‌ای وزارت ورزش در میان گذاشته و خواستار حمایت این دو نهاد برای پیگیری آن‌ها شده بود.

اورسجی در گفتگو با خبرنگار مهر ضمن تائید این خبر گفت: به دلیل مرگ رئیس جهانی و آسیایی کبدی و لزوم تعیین مسئول جدید، خیلی جدی‌تر این مسئله را پیگیری می‌کنم.

کبدی ایران برای مدیریت آسیا و جهان حرف‌های زیادی دارد

رئیس فدراسیون کبدی کشورمان در بخش دیگری از گفتگو با خبرنگار مهر، با یادآوری قهرمانی این رشته در بازی‌های آسیایی تأکید کرد: به لحاظ فنی اثبات کردیم که قدرت برتر آسیا هستیم. در بخش مدیریتی هم به واسطه برگزاری رویداد‌های بسیار و میزبانی‌های مختلف، این موضوع را نشان داده‌ایم. به طور کلی، شرایط کبدی ایران به گونه‌ای است که از هندی‌ها که سال‌ها اقتدار کبدی آسیا را به دست داشتند، خیلی جلوتر است. به لحاظ مدیریتی هم حرف‌های زیادی برای گفتن داریم که باید به جای خود و با مهیا شدن شرایط، آن‌ها را نشان دهیم.



برای مدیریت آسیا و جهان شانس داریم

اورسجی با یادآوری اینکه نشست مورد نظر برای تعیین سرپرست جدید در کبدی آسیا و جهان به زودی برگزار می‌شود، خاطرنشان کرد: اینکه بگوییم ایران برای تصدی این مسئولیت شانس دارد، خیلی بی‌ربط نیست. به هر حال یکی از پست‌های نایب رئیسی جهان در اختیار ایران است و احتمال اینکه سرپرست جدید از میان آن‌ها انتخاب شود، بعید به نظر نمی‌رسد.

وی در این رابطه ادامه داد: اینکه یک نفر به عنوان سرپرست همزمان کبدی آسیا و جهان مشخص شود یا برای این دو کرسی دو سرپرست تعیین شود، هنوز مشخص نیست، اما به هر حال یکی از شانس‌ها متعلق به ایران است.

رایزنی با هندی‌ها برای رسیدن به هدف

رئیس فدراسیون کبدی در بخش دیگری از گفتگو با خبرنگار مهر خاطرنشان کرد: شخصاً به این موضوع که رئیس فدراسیون جهانی کبدی همزمان ریاست این رشته در قاره آسیا را هم عهده‌دار بود، معترض بودم. درست‌تر آن است که متصدی قاره‌ای متفاوت از جهانی باشد و امیدوار هستم که در انتخاب‌های جدید، این مسئله لحاظ شود.

اورسجی در عین حال تأکید کرد: برای رسیدن به هدفی که کبدی ایران دارد، علاوه بر حمایت‌های داخلی، به حمایت‌های خارجی هم نیاز داریم. بر این اساس، با هندی‌ها رایزنی خواهیم داشت تا حمایت آن‌ها را هم برای کسب رأی داشته باشیم. به نظر می‌رسد هندی‌ها در میان تمام کشور‌های آسیایی نسبت به ایران و مدیریت نماینده‌ای از این کشور رغبت بیشتری داشته باشد
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار