کد خبر: 1046079
تاریخ انتشار: ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۲۳:۰۹
با فشار رژیم صهیونیستی برای تعویق انتخابات سراسری فلسطینی‌ها، محمود عباس در نهایت تسلیم تل‌آویو شد و انتخابات پارلمانی را به بهانه اختلاف در مورد حق رأی فلسطینیان مناطق اشغالی به تعویق انداخت؛ اقدامی که حماس آن را کودتا توصیف و تشکیلات خودگردان را متهم کرد که به دلایل شخصی دست به چنین اقدامی زده است. یک روزنامه صهیونیستی هم دلیل اصلی عباس برای تعویق انتخابات را هراس جنبش فتح از پیروزی حماس و از دست دادن قدرت فتح عنوان کرد.
سرویس بین الملل جوان آنلاین: در شرایطی که گروه‌های فلسطینی در یک سال گذشته تمام تلاش خود را انجام دادند تا برای اولین بار بتوانند انتخابات سراسری در فلسطین برگزار کنند، ولی تشکیلات خودگردان در لحظات آخر تیر خلاص را بر پیکر فلسطینی‌ها وارد کرد. محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین پنج شنبه شب انتخابات پارلمانی را به دلیل اختلاف در مورد حق رأی فلسطینیان مناطق اشغالی به تعویق انداخت. به گزارش بی‌بی‌سی، عباس در سخنرانی خود در تلویزیون فلسطین گفت: «با توجه به شرایط دشوار پیش رو، تصمیم گرفته‌ایم که تاریخ برگزاری انتخابات قانونگذاری را تا زمان تضمین مشارکت مردم ساکن در بیت‌المقدس به تعویق بیندازیم.»‌او همچین افزود: «درباره بیت‌المقدس مصالحه نخواهد شد و مردم ما که در آنجا ساکن هستند از حق خود در استفاده از حقوق دموکراتیک کوتاه نمی‌آیند.» عباس گفته که این انتخابات تنها در صورتی برگزار می‌شود که اسرائیل به فلسطینی‌های ساکن در اراضی اشغالی بیت‌المقدس شرقی اجازه شرکت در این انتخابات را بدهد. اسرائیل مشخص نکرده که آیا بدون هرگونه محدودیتی این اجازه را می‌دهد یا نه. شبکه ۱۲ تلویزیون رژیم صهیونیستی دیروز اعلام کرد که ارتش اسرائیل، سرویس‌های امنیت عمومی شاباک و نیرو‌های پلیس به حالت آماده‌باش درآمده‌اند تا اوضاع را در اراضی فلسطینی به دقت تحت نظر داشته باشند. مقامات امنیتی رژیم صهیونیستی در گزارشی امنیتی مدعی شده‌اند با تعلیق انتخابات پارلمانی فلسطین، جنبش حماس دست به اقدامات امنیتی علیه اسرائیل خواهد زد.

قرار بود براساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده انتخابات پارلمانی و ریاست جمهوری که اولین انتخابات از سال ۲۰۰۶ است در ماه‌های می‌و جولای آتی برگزار شود. مشخص نشده که آیا انتخابات ریاست جمهوری بر اساس برنامه‌ریزی قبلی در زمان تعیین شده برگزار می‌شود یا نه. این درحالی است که محمود عباس با چالش‌های بی‌سابقه‌ای از سوی رقبای سیاسی روبه‌رو شده که می‌تواند شانس موفقیت حزب او را در انتخابات تضعیف کند. در هفته‌های اخیر مقامات رژیم صهیونیستی اعلام کردند که اجازه نخواهند داد انتخابات فلسطین در قدس اشغالی برگزار شود و به عباس فشار آوردند که انتخابات را به تعویق بیندازد. محمود عباس که بیشتر در خدمت منافع صهیونیست‌ها است تا فلسطینی‌ها، این بار نیز خوش‌خدمتی خود را به تل‌آویو نشان داده است.

ترس از حماس

درحالی که عباس شرایط امنیتی را دلیل اصلی تعلیق انتخابات اعلام کرده، روزنامه یسرائیل هیوم روز جمعه درباره دلایل تصمیم عباس نوشت: «روشن است که انتخابات فلسطین با تصمیم محمود عباس به تعویق می‌افتد، اما نه به این دلیل که اسرائیل نمی‌خواهد این انتخابات در قدس برگزار شود، بلکه دلیل آن ترس از دست دادن حکمرانی فتح است.» به نوشته یسرائیل هیوم، «پیش‌بینی‌ها حاکی از پیروزی حماس در این انتخابات بود؛ همانطور که در سال ۲۰۰۶ اتفاق افتاد و این امر موجب می‌شد جنبش فتح حکمرانی بر تشکیلات خودگردان فلسطین را از دست بدهد.» بر اساس این گزارش، «تن‌ها فتح و رهبری فلسطین از پیروزی حماس نگران نبودند، بلکه مصر، اسرائیل و اردن هم هراس دارند و هیئت‌های امنیتی را فرستادند تا محمود عباس را برای انصراف از برگزاری انتخابات ترغیب کنند.» با توجه به اینکه جنبش حماس در سال‌های اخیر در مقابل توسعه‌طلبی‌ها و جنایات رژیم صهیونیستی مقاومت کرده، در بین فلسطینی‌های کرانه باختری محبوبیت کسب کرده است و عباس نیز از این مسئله واهمه دارد که با پیروزی حماس در این منطقه، جایگاهش متزلزل شود.

واکنش گروه‌های مقاومت

جنبش حماس تعویق انتخابات عمومی در فلسطین را کودتا توصیف و تشکیلات خودگردان را متهم کرد که به دلایل شخصی دست به چنین اقدامی زده است. به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، حماس با یادآوری نشست پنج شنبه شب در رام‌الله درباره انتخابات گفت: «حماس این نشست را تحریم کرد، زیرا از قبل می‌دانست که جنبش فتح و تشکیلات خودگردان تصمیم به توقف انتخابات به خاطر مسائل دیگری گرفته‌اند که هیچ ربطی به موضوع قدس ندارد.» حماس افزود: «در تماس رسمی با رهبری جنبش فتح توضیح دادیم که ما برای حضور در نشست امروز آماده‌ایم به شرط اینکه مختص بررسی راه‌ها و مکانیزم‌های برگزاری انتخابات در قدس باشد.» زیاد النخاله، دبیرکل جنبش جهاد اسلامی فلسطین هم در واکنش به تصمیم عباس، با تلاش‌ها برای همزیستی با رژیم صهیونیستی از طریق انتخابات مخالفت کرد و گفت: «رویداد‌های گذشته از زمان امضای توافقنامه اسلو اثبات کرده که این صرفاً توهمی کاذب است.» به گزارش وبگاه خبری دنیا الوطن، النخاله از تمامی گروه‌های فلسطینی خواست به جای اعتراضات و اظهارنظر کردن‌ها فوراً یک نشست ترتیب دهند و تنها یک بند در این نشست بررسی شود؛ آن هم اینکه ملت فلسطین ملت تحت اشغال است و ما باید روی یک برنامه ملی متناسب با این رویکرد توافق کنیم، هر گزینه دیگری تلف کردن هر چه بیشتر زمان و تلاش است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار