کد خبر: 1045411
تاریخ انتشار: ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۲۳:۴۴
در واکنش به تهدید نتانیاهو به جنگ علیه غزه
با ادامه ناآرامی‌ها در سرزمین‌های اشغالی و خط و نشان کشیدن‌های نخست‌وزیر و وزیر جنگ رژیم صهیونیستی، جنبش حماس ضمن فراخواندن فلسطینیان به اتحاد و ایستادگی در برابر صهیونیست‌ها از آن‌ها خواست برای اقدام موشکی علیه اهداف رژیم صهیونیستی آماده باشند.
سرویس بین الملل جوان آنلاین: درگیری‌های شدید میان نظامیان صهیونیست و فلسطینیان، چند روزی است که بار دیگر اوضاع سرزمین‌های اشغالی را متشنج کرده است و تاکنون ده‌ها فلسطینی در این درگیری‌ها مجروح شده‌اند. از آغاز دور جدید تنش‌ها در نوار غزه، در اقدامی کم‌سابقه تاکنون، حدود ۴۰ موشک و راکت از غزه به سمت اراضی اشغالی شلیک شده است. بنابر اطلاعاتی که ارتش رژیم صهیونیستی منتشر کرده مقاومت فلسطین فقط شش راکت از شمال نوار غزه به سمت شهر اشغالی «سدیروت» و دیگر نواحی مجاور شلیک کرده که البته صهیونیست‌ها تأیید می‌کنند سامانه گنبد آهنین یک فروند موشک را رهگیری و منهدم کرده است.

شنبه شب، بنیامین نتانیاهو در واکنش به تحولات اخیر گفت که تل‌آویو آماده هر سناریویی در نوار غزه است. بنی گانتس، وزیر جنگ رژیم صهیونیستی نیز گفت که ارتش اسرائیل آمادگی لازم برای تشدید جنگ با نوار غزه را دارد. چند ساعت پس از آن، فلسطینی‌ها شنبه شب اعلام کردند که راکتی از نوار غزه به سرزمین‌های اشغالی شلیک شده است. به دنبال شلیک این راکت، آژیر خطر در سرزمین‌های اشغالی به صدا درآمد. درگیری‌ها پس از آن صورت گرفت که صهیونیست‌ها اجازه برگزاری مراسم ماه مبارک رمضان را به جوانان فلسطینی به ویژه در اطراف مسجدالاقصی ندادند. سخنگوی ارتش رژیم صهیونیستی روز شنبه نیز با تأیید حملات راکتی گروه‌های مقاومت فلسطین به مراکز نظامی صهیونیست‌ها اعلام کرد که در حمله بامداد شنبه، ۳۶ راکت به سمت شهرک‌های صهیونیست‌نشین اطراف غزه شلیک شد که تنها شش فروند از آن‌ها رهگیری شده است.

منابع نظامی در حالی اعلام کردند که یک شنبه مذاکرات آتش‌بس میان رژیم صهیونیستی و حماس با میانجیگری مصر برگزار خواهد شد که این جنبش همان روز با انتشار بیانیه‌ای رسمی به تحولات اخیر واکنش نشان داد. همبستگی برای تسریع روند تشکیل فرماندهی میدانی، ادای نماز در بخش قدیمی قدس، تشکیل هرچه سریعتر کمیته‌های مراقبت شبانه در تمامی فلسطین، تظاهرات شبانه در محله‌های صهیونیستی و مناطق نزدیک شهرک‌های صهیونیست‌نشین از محور‌های مهم این بیانیه است. در بخش دیگری از بیانیه آمده است: «از مقاومت قهرمان در نوار غزه می‌خواهیم که دست خود را روی ماشه نگه دارد و موشک‌هایش را برای هدف‌گیری پناهگاه‌های دشمن و تأسیسات نظامی و حیاتی آن آماده کند.»

حمایت از انتفاضه رمضان

در همین زمینه محمد الهندی، عضو دفتر سیاسی جنبش جهاد اسلامی، فلسطینی‌ها را به مشارکت در انتفاضه مقدس رمضان فراخواند. الهندی به روزنامه فلسطین الیوم گفت: «اهالی قدس با انتفاضه خود، آزادگان امت اسلام و جهان را به رسوا کردن این رژیم غاصب و نژادپرست تشویق می‌کنند رژیمی که جنایات خشونت‌آمیز علیه اهالی قدس مرتکب می‌شود.» شیخ عبدالامیر قبلان، رئیس مجلس اعلای شیعیان لبنان نیز با حمایت از مبارزه فلسطینیان با صهیونیست‌ها آن را اقدامی مقدس خواند که نشانه روحیه فلسطینی‌ها در ادامه مقاومت با اشغالگران و رد هر گونه عادی‌سازی است و افزود: «امیدواریم این خیزش بشارتی برای آغاز یک انتفاضه مردمی در تمام فلسطین باشد انتفاضه‌ای که زمین را زیر پای صهیونیست‌های متجاوز به لرزه درآورد.» وی افزود: قدس، مسجدالاقصی و تمام فلسطین امروز مورد هجمه‌ای قرار گرفته که قصد یهودی‌سازی و نیز از بین بردن هویت اسلامی و عربی آن را دارند از این رو انتفاضه و مقاومت بهترین پاسخ به این هجمه و کوتاه‌ترین راه برای آزادسازی سرزمین و شکست رژیم اشغالگر است.

عزام الاحمد، عضو کمیته‌های اجرایی سازمان آزادیبخش فلسطین و کمیته مرکزی جنبش فتح در گفتگو با رادیو صدای فلسطین با اشاره به تحولات اخیر، گفت: «نبرد قدس برای ما سرنوشت‌ساز است.»‌وی خاطرنشان کرد که انتخابات فلسطین بدون مشارکت قدس، ارزشی ندارد و افزود: «تأسف‌آور است که اسرائیل سر سوزنی از موضعش درباره انتخابات در قدس کوتاه نیامده است. اروپا می‌توانست فشار بیشتری را در این زمینه به اسرائیل وارد کند.»

همچنین فراکسیون پارلمانی الاصلاح اردن حملات رژیم صهیونیستی در قدس را محکوم کرد و ضمن فراخواندن کشور‌های عربی به مقابله با صهیونیست‌ها از آن‌ها خواست سفارت‌های این رژیم را تعطیل کنند. در بیانیه‌ای که به همین منظور منتشر شده، آمده است: «ما سکوت کر‌کننده جامعه بین‌المللی و شورای امنیت و همه نهاد‌های حقوق بشر در دنیا و سکوت اتحادیه عرب و سازمان همکاری اسلامی را محکوم می‌کنیم.»

قدس در آستانه انتفاضه سوم

روزنامه رأی‌الیوم نوشت: «نخستین جرقه‌های انتفاضه اول در مرز‌های منطقه غزه خورد و دومین انتفاضه مسلحانه از قدس اشغالی، پس از یورش آریل شارون با حربه نیرو‌های رژیم اشغالگر، آغاز شد و بعید نیست انتفاضه سوم از کرانه باختری و منطقه غزه به طور همزمان و با پیش‌زمینه قدس و انتخابات اسرائیل و تشدید تجاوزات شهرک‌نشینان و شعارهای‌شان یعنی «مرگ بر عرب‌ها» آغاز شود.»

امیر بوحبوط، تحلیلگر نظامی به نقل از منابعی در ارتش رژیم صهیونیستی اعلام کرد، تنش امنیتی در کرانه باختری، قدس و غزه طی هفته‌های آتی نیز ادامه خواهد داشت. این وضعیت به دلیل حساسیت ماه رمضان و در سایه نگرانی رژیم صهیونیستی از عملیات شهادت‌طلبانه فلسطینی‌ها ادامه می‌یابد. یوآو لیمور، تحلیلگر روزنامه اسرائیل‌هیوم هم معتقد است: «ادامه خشونت در قدس تنها بر غزه تأثیر نخواهد گذاشت بلکه بر کرانه باختری نیز و حتی جبهه شمالی و چه بسا بر تمام جهان اسلامی تأثیر می‌گذارد. اسرائیل باید از اینکه حوادث رخ داده را جنگ دینی به حساب بیاورد، خودداری کند. همین مسئله باعث شده حماس به درگیری‌ها در قدس دامن بزند، به همین دلیل اسرائیل باید اوضاع را آرام کند، به ویژه اینکه به انتخابات در تشکیلات خودگردان فلسطین نزدیک می‌شویم و اسرائیل تصمیم ندارد اجازه برگزاری آن در قدس شرقی را بدهد.»

همچنین ناحوم برنیاع، تحلیلگر سیاسی روزنامه یدیعوت آحارونوت گفت: «دلایل زیادی برای افزایش خشونت وجود دارد، اما راه‌های کمی برای جلوگیری از آن وجود دارد. یکی از این دلایل انتخابات در غزه و کرانه باختری است که اسرائیل نگران پیروزی حماس در آن است. دلیل دیگر کرونا و مشکلات دیگر در غزه است. دلیل سوم ماه رمضان و احساسات دینی و دلیل چهارم تأثیر شبکه‌های اجتماعی بر جوانان فلسطینی است. دلیل پنجم نیز ورود طرف‌های افراطی یهودی به خشونت‌ها و دلیل ششم شکست‌ها و اشتباهات میدانی پلیس است.»
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار