کد خبر: 1044077
تاریخ انتشار: ۲۵ فروردين ۱۴۰۰ - ۲۳:۲۴
با گذشت بیش از ۱۰ سال از آغاز فرآیند ساخت واحد‌های فاز ۸ مسکن مهر پردیس، برخی از واحد‌های مسکونی هنوز تکمیل نشده است. این پروژه با ۸۵ درصد پیشرفت متوقف مانده و کسی پاسخگوی مشکلات آنان نیست.

سرویس اقتصاد جوان آنلاین: تعلل هفت ساله دولت روحانی در تکمیل پروژه مسکن مهر سبب شده تا مشکلات گسترده‌ای برای متقاضیان این واحد‌های مسکونی پدید بیاید. عمده مشکلات به وجود آمده در زمینه تأخیر تحویل واحد‌های مسکونی مرتبط با ۳۰۰ هزار پروژه مسکن واقع در شهر‌های جدید از ۲/۴ میلیون مسکن ساخته شده طرح مسکن مهر است.


در این بین دردسر متقاضیان مسکن مهر شهر جدید پردیس، بیشتر از متقاضیان سایر شهر‌ها بوده است.
به عنوان مثال جمعی از متقاضیان پروژه صفه A در شهر جدید پردیس در تماس با فارس اعلام کردند با گذشت یک دهه انتظار برای تکمیل و تحویل واحدهایشان در فاز ۸ شهر جدید پردیس، این پروژه با ۸۵ درصد پیشرفت متوقف مانده و کسی پاسخگوی مشکلات آنان نیست.


به گفته این متقاضیان مسکن مهر، ثبت نام پروژه‌های صفه در سال ۹۰ انجام شده و موعد تحویل واحد‌ها سال ۹۲ بوده است، اما با گذشت یک دهه و ورود به سال ۱۴۰۰، از یک‌سال قبل پروژه با پیشرفت ۸۵ درصدی تقریبا متوقف مانده است و پیمانکار عملاً هیچ اقدام مؤثری برای تکمیل واحد‌ها و تحویل آن‌ها به مردم نمی‌کند.
بر این مبنا تعداد نیرو‌های فعال در کل پروژه ۱۷۰ واحدی صفه A در زمان فعالیت و ساخت و ساز از ۲۵ نفر فراتر نمی‌رود و این در حالی است که اجرای عملیاتی عمرانی در همین سطح نیز اغلب به بهانه مشکل تأمین مالی عملا متوقف است.


این در حالی است که طولانی شدن زمان احداث پروژه در طول قریب به ۱۰ سال، سبب استهلاک واحد‌های نیمه کاره شده است، به گونه‌ای که برخی واحد‌ها به دلیل وجود رطوبت در بخش سقف و دیوار‌ها پیش از تحویل نیازمند تعمیر و ترمیم هستند.


به گفته این گروه از متقاضیان مسکن مهر، پیمانکار پروژه صفه A طی سه صورتجلسه، برای تحویل بلوک‌ها در آذر، دی و اسفندماه متعهد شده است، اما این وعده‌ها تاکنون جامه عمل نپوشیده و عملی نشده است.
این گزارش حاکی است پروژه صفه A در شهر جدید پردیس هم اکنون نیازمند تکمیل فضای راه‌پله‌ها و آسانسور، تکمیل گچ‌کاری بسیاری از بخش‌های نیمه تمام ساختمان، نصب در، پنجره و شیشه، در‌های ساختمان و پارکینگ و مشاعات است، اما پیمانکار عنوان می‌کند به دلیل عدم تأمین مالی از سوی شرکت عمران قادر به تکمیل پروژه نیست.


لازم به ذکر است، اغلب متقاضیان مسکن مهر صفه A نه تنها آورده خود را به طور کامل پرداخت کرده‌اند که اغلب بهای خرید عرصه را نیز پرداخته‌اند و به رغم وضعیت نیمه تمام پروژه ناگزیر به دریافت دفترچه اقساط شده و در حال پرداخت اقساط خود هستند.


روند صعودی اجاره بها طی یک‌سال اخیر سبب فشار مضاعف بر متقاضیان اجاره نشین پروژه بوده و تلاش‌ها و پیگیری‌های انجام شده هر روز بیش از گذشته ناامید‌کننده و یاس‌آور است.


پیمانکاری که بنز سوار می‌شود، اما تکمیل خانه‌های مردم را معطل نگه داشته است


مشکلات مردم در فاز ۸ پردیس تنها به پروژه مذکور ختم نشده و در سایر پروژه‌ها نیز دیده می‌شود.


در همین راستا یکی از افرادی که در سال ۹۱ برای مسکن مهر پردیس (فاز ۸) درخواست کرده بود، درباره پروژه آساپارینا گفت: پیمانکار همواره در نهایی کردن اقدامات و ساخت و ساز کوتاهی کرده و پاسخی به خانواده‌هایی که حتی هم‌اکنون در حال پرداخت اقساط وام مسکن خود هستند، نمی‌دهد.


مالکان واحد‌های پروژه آساپارینا که به نسبت سایر شرکت‌های فعال در فاز ۸ پردیس واحد‌های زیادی را در اختیار ندارد (۲۰۰ واحد) درتماس با خبرگزاری فارس می‌گویند، در تکمل واحد‌ها کوتاهی شده و حتی مدیران شرکت عمران پردیس هم از بی‌توجهی پیمانکار به ستوه آمده و شنیده شده شکایت شفاهی این پیمانکار به وزیر راه و شهرسازی هم منتقل شده است.


یکی از این متقاضیان به فارس گفت: وقتی پیمانکاری عملاً در یک و نیم سال اخیر زحمت جمع و جور کردن ماسه‌های مقابل بلوک‌ها را نمی‌دهد و خانواده‌ها را در شرایط گرانی اجاره‌بها معطل نگه می‌دارد، مشخص است که نه ترس و واهمه‌ای از شرکت عمران پردیس دارد و نه از وزارت راه و شهرسازی، در حالی که اگر ابزار قانونی لازم در اختیار بخش‌های مختلف عمران وجود داشت، این اهرم مورد استفاده قرار گرفته و حق و حقوق قشر ضعیف جامعه که همچنان نهایت امیال و آرزو‌های آن‌ها داشتن سرپناه است را دست یافتنی می‌دیدند.
با بررسی‌های متعدد متوجه شدیم که وقتی اعتبارات لازم از سوی شرکت عمران به شرکت آساپارینا برای ادامه کار‌ها تزریق شده است، متأسفانه مدیران این شرکت این بودجه را در پروژه هزینه نکرده‌اند.


در حالی که خانواده‌های شاکی از این شرکت به صورت روزانه و هفتگی به شرکت عمران پردیس مراجعه می‌کنند.


همچنین وقتی با معدود کارگران فعال در این پروژه به گفتگو می‌نشینیم که شاید به اندازه انگشتان دو دست هم نباشند، می‌گویند: مشکل اساسی عدم تزریق منابع و اعتبارات و عدم رسیدگی به وضعیت رها شده پروژه‌های مختلف از سوی شرکت عمران است.


با این وجود، در شرایطی که کمتر از چهار ماه به پایان عمر دولت دوازدهم باقی است، که وعده‌های اتمام پروژه‌های مسکن مهر از سالی به سال بعد کوچ کرده و با این روند باید در انتظار دولت آینده و اقدامات بعد بود و باید دید انتظار متقاضیان مسکن مهر در سومین دولت متعهد اجرای پروژه‌های نیمه تمام مسکن مهر به سرانجام می‌رسد یا خیر؟

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار