کد خبر: 1044043
تاریخ انتشار: ۲۵ فروردين ۱۴۰۰ - ۲۲:۳۴
آیا مدیریت کابینه تدبیر و امید رها شده است؟
روحانی که بار‌ها مدعی آزادی بیان در دولت خود شده است، حال دریافته که بیان هر چیزی هم آزاد نیست. اغلب همین‌طور است که شعار‌های پوپولیستی که برای جذب مخاطب داده می‌شود، در عمل نمی‌تواند اجرایی شود، زیرا واقعیت متفاوت از شعار و خیال است و روحانی در مقام عمل، منتقد خود را گرچه نیروی دولتش باشد، متهم می‌کند که بهانه دست ضدانقلاب داده است
زينب شريعتي
سرویس سیاسی جوان آنلاین: کشمکش‌های دولتمردان با یکدیگر بر سر نحوه مدیریت کرونا از جلسات هیئت دولت گذشته و به تیتر رسانه‌ها رسیده است. با این حال، رئیس‌جمهور، روز گذشته به بیان سخنانی علیه منتقدان دولت در موضوع مذاکرات وین پرداخت، در همان روزی که رئیس دفترش به‌جای جلسات خصوصی، مقابل خبرنگاران پاسخ عضو دیگر کابینه یعنی وزیر بهداشت را می‌داد. آیا مدیریت کابینه از دست رئیس‌جمهور خارج شده است؟

هفته گذشته بود که روحانی تنش‌ها و اختلاف نظرات درباره مدیریت کرونا را به فضای عمومی کشاند و به انتقاد از معاون وزیر بهداشت پرداخت. وزیر بهداشت که صریحاً گفت به نظرات او گوش داده نشده است و حالا در فضای عمومی، جبهه بندی میان رئیس‌جمهور و رئیس دفترش از سویی و وزیر بهداشت و معاونش از سویی دیگر مشهود است. این جدل‌ها برای مردمی که در استرس کرونا، وضع معیشتی نامناسب و تحریم هستند، پیامی جز صحه گذاشتن بر مدیریت ناهماهنگ و پر اختلاف ندارد. البته روحانی مشغول پاسخ به منتقدان داخلی مذاکرات است!

بهانه دست ضد انقلاب ندهید!

روز شنبه هفته جاری بود که حسن روحانی رئیس‌جمهور با تأکید بر لزوم یکصدایی در موضوع مبارزه با کووید ۱۹ گفت: «نباید چندگانه حرف زده شود اینکه ما برای ستاد ملی کرونا یک سخنگو انتخاب کردیم برای همین است که صدا واحد باشد و نمی‌شود هر کسی در تلویزیون مصاحبه کرده و هر بیانی به کار بگیرد.» او در همین زمینه ادامه داد: «امروز در یک ستاد و جمعی هستیم که وقتی تصمیم می‌گیریم، این مسئولیت ما تضامنی است؛ یعنی همه با هم مسئول هستیم. یک تصمیم واحد می‌گیریم و همه هم مسئول هستیم و همه باید از آن تصمیم حمایت کنیم. اگر کسی غیر از آن تصمیم سخنی بیان کند جز اینکه بهانه به دست ضدانقلاب و ضد ایران داده، هیچ کار دیگری نمی‌کند و همچنین با این کار‌ها کادر درمان را هم خسته می‌کنیم... باید هم واقعیت‌ها را بدانیم و هم آنجایی که لازم است آن را بگوییم، اما اینکه هر کس به نوعی اظهارنظر کند این‌ها به نفع کشور نخواهد بود.»

روحانی که بار‌ها مدعی آزادی بیان در دولت خود شده است، حال دریافته که بیان هر چیزی هم آزاد نیست. اغلب همین‌طور است که شعار‌های پوپولیستی که برای جذب مخاطب داده می‌شود، در عمل نمی‌تواند اجرایی شود، زیرا واقعیت متفاوت از شعار و خیال است و روحانی در مقام عمل، منتقد خود را گرچه نیروی دولتش باشد، متهم می‌کند که بهانه دست ضدانقلاب داده است.

رئیس دفتر روحانی و اتهام ریاکاری و دروغ به وزیر

محمود واعظی رئیس دفتر روحانی از چهره‌های خبرساز و حاشیه‌ساز دولت اوست. حامیان اصلاح‌طلب جهانگیری بار‌ها واعظی را هدف حملات خود قرار دادند و مدعی شدند اختیارات او بیش از یک رئیس دفتر است و حتی باعث کنار رفتن جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهور از امور شده است. او روز گذشته هم برای دفاع از رئیس‌جمهور، خود را به عرصه رساند و علیه وزیر بهداشت موضع گرفت و سخنان او را خلاف واقع و ناشی از عصبیت و هیجان دانست. واعظی گرچه نامی از وزیر بهداشت نیاورد، اما همه می‌دانستند در مورد او صحبت می‌کند وقتی که گفت: «عصبیت‌ها و هیجانات و بیان نکاتی که بسیاری از آن نیز با واقعیت‌ها مطابقت ندارد، جز اینکه روان جامعه را دچار آسیب می‌کند و اختلال به وجود می‌آورد، هیچ کارکرد دیگری ندارد. همه ما باید در این نوع بحران‌ها آرامش خود را حفظ کنیم و از تناقض‌گویی، اتهام‌افکنی، سیاسی‌کاری و فرافکنی دوری کنیم. مردم شاهد و ناظر رفتار‌های ما هستند و دوگانگی‌ها و ریاکاری‌ها را تشخیص می‌دهند.»

او البته بعد از این سخنان از قایقی گفت که همه در آن نشسته‌اند و کسی نباید در آن منفذی ایجاد کند. رئیس دفتر رئیس‌جمهور تصریح کرد: «نباید تصور کنیم که به صرف بیان موضوعات از طرف ما، اقناع عمومی صورت می‌گیرد و انگشت‌های اتهام به سوی دیگران کج می‌شود، اینطور نیست. بهتر است همه با جان و دل از قایقی که همگی در آن نشسته‌ایم حفاظت کنیم و در هیچ کجای آن به بهانه‌های واهی و انگیزه‌های شخصی و سیاسی منفذ ایجاد نکنیم. نباید اینطور شود که توفیقات در کرونا متعلق به یک دستگاه و در زمان خیزش بیماری دستگاه‌های همکار را مقصر قلمداد کنیم. همه با هم در توفیقات و مشکلات شریک هستیم.»

وزیر بهداشت گفته بود نظرش بستن مرز ترکیه بوده و مخالفت شده است. حریرچی معاون او هم در گفت‌وگوی تلویزیونی وقتی مجری پرسید چه کسی مانع بستن جاده‌ها شده است، گفت نمی‌توانم نام ببرم و... اینکه کدام سوی ماجرا درست می‌گوید، موضوع گزارش ما نیست؛ سؤال ما این است که آیا این مباحث باید در جلسات خصوصی حل شود یا روی خروجی خبرگزاری‌ها و مقابل دوربین‌های خبرنگاران؟

ضعف در مدیریت دولت

همین چندی پیش بود که روحانی مجبور شد در سخنانی علنی، مواضع وزیر اطلاعاتش در مورد احتمال ساخت بمب اتم توسط ایران را رد کند و توضیحات تفصیلی در این زمینه دهد. این یعنی سیدمحمود علوی، وزیر اطلاعات روحانی برای موضوعی با این سطح از اهمیت با او هماهنگ نبوده است. همان زمان، حسام‌الدین آشنا رئیس بررسی‌های ایتراتییک ریاست جمهوری هم گفت‌وگویی در مورد برجام داشت که توسط سخنگوی وزارت خارجه رد شد. از سویی سخنان علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی در باره وقایع آبان ۹۸ را هم محمود واعظی رئیس دفتر روحانی رد کرد. این لیست بلندبالا از ناهماهنگی‌ها تنها مربوط به یک ماه اخیر است. اتفاقی که نشان می‌دهد روحانی نه فقط در اداره کشور، بلکه حتی در اداره دولت خود هم با مشکل مواجه شده است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار