کد خبر: 1043180
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: ۱۹ فروردين ۱۴۰۰ - ۰۰:۱۴
در حالی که افزایش قیمت‌ها جامعه را به شدت دچار شوک کرده است، وعده‌هایی برای تأمین ارزاق و کالا ارائه شده، اما نگرانی این است که محل تأمین منابع مالی کالا‌ها تورم‌آفرین باشد. روزگذشته در کنار افزایش قیمت برخی از کالا‌ها از جمله گوشت قرمز، ماهی و شکر، رئیس‌جمهور از پرداخت کمک معیشتی در آستانه ماه مبارک رمضان به ۶۰ میلیون یارانه‌بگیر خبر داد و علاوه براین پرداخت، ۲۱میلیون تومان وام به هر خانوار سه نفره با کارت اعتباری سهام عدالت را نیز وعده داد.
سرویس اقتصاد جوان آنلاین: صعود قیمت انواع کالا که از ابتدای امسال شتاب گرفته و در آستانه ماه مبارک رمضان به اوج خود رسیده است، دولت تلاش می‌کند با پرداخت کمک‌های معیشتی و وعده توزیع گسترده گوشت، مرغ، شکر، روغن و برنج در سراسر کشور با قیمت دولتی بازار آشفته کالا‌ها را که در سایه ضعف مدیریتی وزارت جهاد و صمت به‌وجود آمده، سر و سامان دهد و در مقابل کالا‌هایی که مشمول قیمتگذاری اجباری نیستند، مانند گوشت قرمز و ماهی از قافله افزایش قیمت‌ها عقب نماندند. بیم آن می‌رود که با افزایش تقاضا در روز‌های آینده همزمان با موج چهارم شیوع ویروس کرونا توزیع کالا‌های تنظیم بازاری دولت بار دیگر به بروز صف‌های طویل منجر شود.

در چنین شرایطی، کارشناسان با ابراز نگرانی از محل تأمین این کمک‌ها و آثار تورمی آن در ماه‌های آتی معتقدند که در حال حاضر ثروتمندان به واسطه تشدید تورم با افزایش نجومی ارزش دارایی‌شان روبه‌رو شده و حتی بدهکاران بانکی به دلیل رشد ارزش وثایق‌شان مجدد از بانک‌ها طلبکار شده‌اند. از این رو نسبت به بروز تورم انتظاری در ماه‌های آینده هشدار می‌دهند و از دولت می‌خواهند که در ماه‌های آخر دولت با کار‌های تبلیغاتی به بروز تورم دامن نزنند.

رئیس‌جمهور در دستوری به نوبخت، رئیس سازمان برنامه و بودجه خواستار واریز یک نوبت کمک معیشتی جدید در آستاه ماه رمضان شد. قرار است این کمک معیشتی به حساب یارانه ۶۰ میلیون نفر واریز شود. براساس مصوبات مجلس شورای اسلامی و ستاد ملی مبارزه با کرونا به افراد تحت پوشش نهاد‌های حمایتی هر نفر ۱۲۰ هزار تومان پرداخت شود؛ افرادی که هیچ یک از اعضای خانواده آن‌ها حقوق دریافت نمی‌کنند، افرادی که هیچ یک از اعضای خانواده آن‌ها بیمه‌پرداز نباشند، افرادی که اعضای خانوارشان طبق شاخص‌های بانکی از درآمد حداقلی برخوردار باشند و افرادی که در گروه یارانه معیشت بگیر باشند، ۱۰۰ هزار تومان دریافت خواهند کرد.

توزیع گوشت قرمز تنظیم بازار رمضان به قیمت ۸۰ هزار تومان

برنج هندی ۱۸هزار و ۵۰۰ تومان، برنج تایلندی ۱۲هزار و ۵۰۰ تومان، شکر ۸هزار و ۷۰۰ تومان است و هیچ‌کس حق ندارد گران‌تر بفروشد. رئیس اتاق اصناف ایران در برنامه تیتر امشب افزود: «کالا‌هایی مانند برنج، شکر، گوشت قرمز، مرغ، زولبیا و بامیه، آش و حلیم در فروشگاه‌های زنجیره‌ای و میادین میوه و تره‌بار توزیع و عرضه می‌شود.» قاسم نوده‌فراهانی با اشاره به توزیع ۱۸ کالای مشمول در همه فروشگاه‌ها تا پایان ماه رمضان گفت: «قیمت روغن نیز روی کالا درج شده است و هر کیلوگرم شکر نیز با قیمت مصوب ۸ هزار و ۷۰۰ تومان عرضه می‌شود. قیمت مصوب هر کیلوگرم گوشت گوساله منجمد وارداتی نیز ۸۰ هزار تومان تعیین شده است.»

تب قیمت محصولات پروتئینی در آستانه ماه رمضان

قیمت گوشت قرمز و انواع ماهی در بازار محصولات پروتئینی در آستانه ماه رمضان از قافله افزایش قیمت‌ها عقب نماند و زنگ هشداری به مسئولان و تنظیم‌کنندگان قیمت بازار برای بار چندم به صدا در آمد که در این هفته مانده به ماه مبارک رمضان به فکر بازار باشند. قیمت مرغ و ماهی هم که از دیگر محصولات پروتئینی است حال و روز مناسبی ندارد، به رغم اینکه مسئولان می‌گویند، قیمت مرغ را پایین آورده‌اند، اما فروشندگان با ترفند قطعه‌فروشی به چند برابر قیمت اجازه چنین کاری را نمی‌دهند. قیمت ماهی هم بالا رفته و ماهیان وارداتی گران هم جای ماهیان داخلی را گرفته است.

براساس گزارش میدانی فارس، قیمت هر کیلوگرم ران گوسفندی کیلویی ۱۶۲ هزار تومان، گوشت ران گوساله ۱۳۵ هزار تومان، گوشت ران و سردست گوساله ۱۳۰ هزار تومان، گوشت چرخ کرده ۱۱۰ هزار تومان و گوشت منجمد ۱۰۸ هزار تومان در منطقه ۱۹ تهران به فروش می‌رسد.

گوشت قرمز نرخ مصوب ندارد، بنابراین هر چه از جنوب به سمت شمال شهر تهران می‌رویم، قیمت‌های بیشتری را می‌بینیم، مغازه‌داران قیمت‌ها را بر اساس نرخ مغازه‌ها و میزان توانمندی مردم منطقه تعیین می‌کنند، قیمت‌های ۱۶۰ هزار تومان هم از شمال شهر شنیده می‌شود. افزایش قیمت گوشت در حالی است که مسئولان از افزایش تولید خبر می‌دهند و حتی تقاضای صادرات دارند. منصور پوریان رئیس مجمع ملی صادرکنندگان دام کشور گفت: «تولید دام در کشور به اندازه‌ای زیاد شده است که از دولت می‌خواهیم اجازه صادرات بدهد.» این نخستین باری نیست که افزایش قیمت در شرایط عرضه بالا اتفاق می‌افتد. گوشت، تخم‌مرغ، میوه و مرغ همه این‌ها امسال در شرایطی افزایش قیمت داشتند که نه تنها کمبودی در بازار نبود، بلکه همزمان صادرات هم داشتیم.

پرداخت ۲۱ میلیون تومان وام به هر خانوار ۳نفره با کارت اعتباری سهام عدالت

در کنار خبر‌های فوق، رئیس‌جمهور روزگذشته از پرداخت وام با پشتوانه سهام عدالت نیز خبر داد. براساس تصمیمات اتخاذشده در ستاد اقتصادی دولت که از سوی رئیس‌جمهور اعلام شد، مقرر شده است به ازای هر برگ سهام عدالت ۱۰ میلیون تومانی ۱۴ میلیون اعتبار و برای هر برگ سهام عدالت ۵۰۰ هزار تومانی ۷ میلیون تومان اعتبار در کارت‌های سهام عدالت لحاظ شود. به گفته رئیس‌جمهور، بر این اساس یک خانوار سه نفره می‌تواند تا ۲۱ میلیون تومان اعتبار در قالب کارت اعتباری سهام عدالت دریافت کند.

به گزارش تسنیم، در حال حاضر دو بانک ملی و تجارت زیرساخت‌های لازم را انجام داده‌اند، به‌طوری که بانک ملی اسفند ۹۹ و بانک تجارت از ۷ فروردین ۱۴۰۰ اقدام به پرداخت تسهیلات به سهامداران کرده‌اند. افراد باید در هر یک از این دو بانک، حساب داشته باشند و از طریق اپلیکیشن‌های بانک اقدام به ثبت‌نام کنند، اما نکته‌ای که سهامداران باید به آن توجه کنند، این است که حتماً باید کارت ملی جدید داشته باشند.

محمدی، مدیر پروژه کارت‌های اعتباری شرکت سپرده‌گذاری مرکزی در این خصوص گفت: «همه سهامداران عدالت که روش مستقیم یا غیرمستقیم را انتخاب کرده‌اند، می‌توانند از کارت اعتباری سهام عدالت استفاده کنند. همچنین باید حتماً در سامانه سجام ثبت‌نام و احراز هویت شوند و بعد در بانک ثبت‌نام کنند. مشمولان سهام عدالت که شرایط عمومی دریافت تسهیلات را در بانک‌ها دارند، می‌توانند تسهیلات دریافت کنند.»

وی تصریح کرد: «یکی از شرایط دریافت تسهیلات سهام عدالت این است که سهام فرد نباید توقیف شده باشد. این افراد باید قبل از ورود به سامانه بانک، حتماً تغییر کارگزاری ناظر را در پرتفوی سهام عدالت خود فعال کنند. با توجه به زمان معاملاتی بورس، افرادی که متقاضی دریافت کارت اعتباری سهام عدالت هستند حتماً در روز‌های کاری و از ساعت ۸ صبح تا ۱۶ اقدام به ثبت‌نام کنند تا فرآیند توثیق سهام، سریع‌تر انجام شود.»
محمدی همچنین درباره محاسبه مبلغ کارت اعتباری سهام عدالت گفت: «به‌طور مثال امروز ارزش ۶۰ درصد سهام عدالت ۶ میلیون تومان است و بانک ۵۰ درصد ارزش سهام عدالت را کارت اعتباری می‌دهد.»

خبر‌های رسیده حاکی از آن است که بانک‌های ملی و تجارت، هیچ‌کدام در پورتال‌شان گزینه مربوط به ثبت‌نام کارت اعتباری سهام عدالت را درج نکرده‌اند و متقاضیان باید حضوری به این دو بانک مراجعه کنند. به نظر می‌رسد پیش از آماده شدن زیرساخت‌های توزیع کارت اعتباری، رئیس‌جمهور خبر آن را رسانه‌ای کرده است.
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
خالدولیزا ه
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۸:۲۸ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۹
0
0
سلام بنوه خالد ولیزاده متاهل دارای ۳فرزند وهمسر مریض ومستاجر ودارای ۴۸ماه خدمت ۸یال دفاع مقدس وبیکار هنوز هیچ کمک معیشتی دریافت نکرده ام واحتیاج ضروری به کمک دارم ممنونم اگر بخاطر خدا به خانواده بنده کمک کنید ممنونم 09189185494 کرمانشاه شهر جوانرود
علی شیرنژاد
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۱
0
0
از شهر به روستا مهاجرت کرده ام ودر این روستا مستاجر میباشم ۳ فرزند دارم کارگری میکنم ولی کار نیست .در این روستا خانه ای ساختام اما نتونستم تموم کنم. شمارا به ایرانی بودنتان قسم میدم کمکم کنید خانه ام را تکمیل کنم .فقط کارای داخلیش مونده التماس میکنم ودست یاری دراز میکنم از مستاجری نجاتم دهید تا شرمنده خوانواده نباشم .ممنونم.۰۹۱۵۷۸۷۸۱۲۶
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار