کد خبر: 1042415
تاریخ انتشار: ۱۳ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۲:۵۳
بررسی عملکرد وزارت میراث فرهنگی در سال گذشته
ضرر صنعت گردشگری ایران از کرونا و تعطیلی سفرها، به نتیجه نرسیدن وام‌های کرونایی، تصویب یک مصوبه جنجالی و امضای تفاهم‌نامه گردشگری با یک کشور فقیر از جمله اتفاقات سال ۹۹ بود.
سرویس جامعه جوان آنلاین: در سالی که با کرونا گذشت؛ سخت بود و بیشترین اخباری که منتشر می‌شد، با کلید واژه کرونا همراه بود. حوزه میراث فرهنگی و گردشگری هم از این قاعده مستثنا نبود و هر آنچه که اعلام شد، یا درباره مشکلات فعالان این حوزه‌ها بود، یا وعده‌هایی که داده می‌شد. در کنار آن چند اتفاق هم افتاد و وعده‌هایی داده شد که ربطی به کرونا نداشتند.

یکی از این وعده‌ها درباره ورود هتل کپسولی به ایران بود، هتل‌هایی ارزان قیمت و کم جا که وزیر میراث فرهنگی وعده داد در فرودگاه‌ها و بیمارستان‌ها نصب می‌شود، اما این اتفاق نیفتاد و همان هتل‌های کپسولی وارد شده به ایران هم روی دست وزارت میراث فرهنگی ماند.

وعده دیگر درباره سفرکارت ملی بود. این سفرکارت و وام ۲۰ میلیون تومانی آن هم وعده دیگری بود که اجرایی نشد. برای اجرا کردن آن هم دست نگه داشتند.

در حوزه میراث فرهنگی خبر دیگر درباره حکم تخریبی بود که دیوان عدالت اداری به سینما ایران داد. سینمایی که اگرچه در فهرست میراث ملی ایران قرار ندارد، اما از سینما‌های ارزشمند تهران به حساب می‌آمد.

در سال گذشته وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی و سیدحسن خمینی دیدار کردند و درباره راه اندازی بازارچه دائمی صنایع دستی و یک موزه و تعریف یک مسیر جدید گردشگری که تصویرگر زندگی امام خمینی (ره) باشد، تعهداتی داده شد. در این باره اعلام شد برای راه‌اندازی موزه شماره ۲ قول تخصیص اعتبار داده شد که با انجام این مهم تا پایان امسال فاز یک موزه آغاز خواهد شد. چون با وجود چهار میلیون اثر در موزه‌های کشور و ۴۰۰ هزار اثر در مخزن موزه ملی، پتانسیل نمایش ۲ تا ۳ هزار اثر در موزه شماره ۲ وجود خواهد داشت.

در تیر ماه سال گذشته هم براساس پیگیری‌های پلیس بین‌الملل ناجا و همکاری اینترپل وین، تعدادی از اشیای باستانی متعلق به جمهوری اسلامی ایران که توسط افراد سودجو به‌طور غیرقانونی به کشور اتریش قاچاق شده بود، برابر توافق قضائی پلیسی میان دو کشور طی تشریفات قانونی به نماینده سفارت جمهوری اسلامی ایران در اتریش تحویل داده شد. اشیا متعلق به دوران هخامنشی، اشکانی و ساسانی است که پس از اطلاع اینترپل تهران از این موضوع با استعلامات صورت گرفته از وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مشخص شد، اشیای مورد نظر متعلق به جمهوری اسلامی ایران بوده است. قرار بود این اشیا تا پایان سال ۹۹ به ایران برگردد.

وعده‌های کرونایی

در جریان شیوع ویروس کرونا و خسارت زیاد به تأسیسات گردشگری، اعلام شد که تأسیسات گردشگری می‌توانند از حداقل ۱۶ میلیون تومان تا ۹۰۰ میلیون تومان وام بانکی با نرخ سود ۱۲ درصد و با دوره تنفس حدود شش ماه بهره‌مند شوند. خیلی از فعالان این حوزه بعد‌ها اعلام کردند که نتوانسته اند این وام را بگیرند.

امهال مالیاتی نیز وعده دیگر بود که به هتل‌ها داده شد، اما هتلداران گفتند نه تنها این اتفاق نیفتاده بلکه با گذشت چند ماه باید ۱۰ درصد جریمه به دلیل ندادن مالیات بپردازیم.

اتفاق ناگواری که در میان خبر‌های ناخوشایند کرونایی از وزارت میراث فرهنگی به گوش رسید؛ فوت ناگهانی سه تن از کارکنان و کارشناسان این وزارتخانه بود که به استان سیستان و بلوچستان به همراه راننده‌ای که از کارکنان اداره کل میراث فرهنگی استان بود، به مأموریت رفته بودند. این خبر یک شوک ناگهانی به همه کارکنان وزارت خانه بود.

در سال گذشته از موزه مردم شناسی سرای کاظمی نیز دزدی شد. سارق تعدادی از لوازم اداری را از این موزه برده بود و گفتند که دستگیر هم شده است.

جنجال بلاگر‌ها

این دستگیری‌ها در حوزه‌های دیگر هم بود، یکی از بلاگر‌ها که خود را مدرس گردشگری می‌دانست به منطقه‌ای باستانی در استان سیستان و بلوچستان رفت و منطقه‌ای مرزی، اما پر از آثار باستانی به کمک یکی از بلد‌های محلی دیدن کرد. او تصاویری از این منطقه گرفت که باعث شد بسیاری از باستان شناسان و دوست داران میراث فرهنگی به او و همراهش ایراد بگیرند تصاویری مضحک که با اسکلت‌های تاریخی و آثار به جا مانده منتشر شد؛ عصبانیت عده‌ای از افراد را برانگیخت.

یگان حفاظت از میراث فرهنگی نیز از دستگیری او خبر دادند. خبر دیگر مربوط به دستگیری یک اینستاگرامر بود که در فضای مجازی اقدام به تبلیغ گنج یابی و دفینه شناسی می‌کرد. چند بار خبر دستگیری وی آمد و باز هم مشاهده می‌شد که در فضای مجازی به فعالیت خود ادامه می‌دهد. آن قدر که رسانه‌ها به خبر‌های دستگیری یگان حفاظت میراث فرهنگی تردید کردند.

امضای تفاهم‌نامه گردشگری بین ایران و ونزوئلا هم یکی دیگر از خبر‌های جنجالی سال گذشته بود. با این تفاوت که قرار است در روز‌های آینده هیأتی از وزارت میراث فرهنگی و بخش خصوصی به ونزوئلا سفر کنند. کشوری که نه مبدا گردشگران ورودی به ایران است و نه مقصد گردشگران ایرانی.

بسیاری از کاربران اینترنتی نسبت به این موضوع اعلام کردند که باز هم حتماً قرار است با راه اندازی تور‌های گردشگری بین دو کشور، تنها ایرانی‌ها به ونزوئلا سفر کنند تا با خرج دلار‌ها در خارج از کشور، وضعیت اقتصادی ونزوئلا نیز مانند گرجستان بهتر شود.

امحای لنج‌ها

خبر جنجالی دیگر در سال گذشته مربوط به مصوبه‌ای بود که هیأت دولت آن را تأیید کرد. در این مصوبه اعلام شد که لنج‌های فایبرگلاس و چوبی کمتر از ۵۰۰ تن ظرفیت باید طی ۵ سال آینده امحا شوند. مصوبه‌ای که در واقع دهن کجی به دانش سنتی ساخت لنج‌های چوبی بود. میراثی که در فهرست جهانی یونسکو نیز ثبت شده است. در این باره جلسات مختلفی برگزار شد و وزیر میراث فرهنگی گفت از سازمان بنادر خواست که تغییری در مصوبه اعمال شود، ولی هنوز این اتفاق نیفتاده است.
منبع: مهـــر
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار