کد خبر: 1041258
تاریخ انتشار: ۱۸ اسفند ۱۳۹۹ - ۲۲:۵۶
مجید ابهری
تعطیلات مخصوصاً در ایام نوروز فرصت مناسبی است تا خانواده‌هایی که در طول سال زمان‌های مختلف را برای سفر از دست داده‌اند، تجدید قوا کنند و با سفر برای دیدار اقوام یا اهداف گردشگری خستگی دوران اشتغال را از تن‌روح به در آورند.

ظاهراً سفر در تعطیلات نوروزی تبدیل به یک عرف و سنت اجتماعی‌شده و بخشی از هموطنان گویا اجبار در خود احساس می‌کنند تا در روز‌های تعطیل نوروز از خانه بیرون و به سفر بروند.

مسافرت به زادگاه و دیدار اقوام نزدیک یکی از اصلی‌ترین اهداف گردش‌های نوروزی است که متأسفانه امسال با گسترش بیماری کرونا در کشور و شدت و اوج آن در بعضی از مناطق کشورمان رو‌به‌رو هستیم، اهداف گردشگری در بعضی از این مناطق آلوده قرار گرفته‌است، خانواده‌ها باید دقت کنند تا با سفر‌های غیرضرور، فشار حرفه‌ای و مشکلات دیگر را بر کادر درمان و پزشکی تحمیل نکنند.

در حالی که اوج گرفتاری این بیماری در مواقع تعطیلات و سفر‌ها ایجاد شده‌است و اکنون که در پیک چهارم اوج‌گیری کووید ۱۹ و ظهور بیماری خطرناک کرونای انگلیسی هستیم، دیگر کودکان و نوجوانان نیز در جامعه هدف تهاجم این ویروس خطرناک قرار دارند. کمبود امکانات نشاط اجتماعی در طول سال، هر چند در سال جاری اکثر اوقات به تعطیلی و قرنطینه گذشت، باعث می‌شود کسالت روحی اصلی‌ترین بهانه سفر‌های نوروزی شود. دولت باید در این زمینه مشوق‌هایی را برای مردم در نظر بگیرد و اعلام کند که بعد از پایان دوره شوم کرونا جوایز گردشگری مانند هتل با تخفیف و بلیت ارزان‌قیمت و امثال این‌ها را ارائه خواهد کرد، تا جبران عدم مسافرت در ایام عید نوروز شود.

متأسفانه کمرنگ‌شدن اعتماد اجتماعی باعث می‌شود که مردم در قبول اینگونه برنامه‌ها نیز دچار تردید شوند، اما نباید از هیچ کاری برای ممانعت از سفر‌های نوروزی دریغ کرد. زیرا که علاوه بر شیوع بیشتر کرونا، آمار تصادفات جاده‌ای نیز در این ایام افزایش خواهد یافت و همین موضوع موجب شلوغ‌تر شدن بیمارستان‌ها می‌شود.

نباید اجازه دهیم عید امسال به کام ما و عزیزانمان تلخ شود. هیچ‌گونه برای سفر در این ایام وجود ندارد. رفتن به خانه اقوام یا اقامت در هتل‌ها و مراکز اقامتی همراه با دلهره و تشویش رنج سفر را مضاعف خواهد کرد. بنابراین لازم است دولت با برنامه‌ریزی‌های تشویقی و ارائه بسته‌های حمایتی مردم را به ماندن در خانه‌های خود تشویق کند و هموطنان عزیز نیز با رعایت ضوابط سلامتی خود و خانواده‌شان را در چارچوب قطعیت قرار دهند.

* رفتارشناس و آسیب‌شناس اجتماعی
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار