کد خبر: 1041098
تاریخ انتشار: ۱۸ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۷:۳۰
به همت متخصصان جوان شرکت دانش‌بنیان ایرانی صورت گرفت
متخصصان جوان شرکت دانش‌بنیان پردیس‌ژن فناوری موفق شده‌اند برای نخستین‌بار در کشور، ربات و کیت استخراج RNA و DNA از نمونه‌های زیستی را طراحی و تولید کنند.
سرویس جامعه جوان آنلاین: یکی از چالش‌های جدی کشور در طول یک سال گذشته برای انجام آزمایش PCR کرونا، استخراج RNA از نمونه‌ها بوده‌است. اکثر آزمایشگاه‌های کشور هم‌اکنون از کیت‌های ستونی استفاده می‌کنند که نیازمند صرف انرژی انسانی و زمان بسیار زیادی است و به علت دستی بودن کل فرایند، احتمال خطا از نوع جابه‌جایی نمونه افراد زیاد است. معتبرترین آزمایشگاه‌ها با انجام سه نوبت کار سخت و طاقت‌فرسا و با اختصاص چند کارمند آزمایشگاه، در هر شبانه‌روز تنها ۱۰۰ یا ۲۰۰ نمونه RNA استخراج می‌کنند. به همین دلیل جواب آزمایش PCR به طور معمول با دو روز تا یک هفته تأخیر ارائه می‌شود که باعث به تعویق افتادن فرایند تشخیص، قرنطینه و درمان مبتلایان می‌شود.

کیت مذکور بر پایه فناوری پیشرفته نانوذرات مغناطیسی تولید شده‌است. این محصول فرایند استخراج RNA از نمونه‌های زیستی را به صورت تمام خودکار انجام می‌دهد و قادر است نمونه ۹۶ نفر را به صورت همزمان ظرف مدت کمتر از ۱۶ دقیقه استخراج کند. بدین ترتیب، کل زمان نمونه‌گیری تا ارائه پاسخ آزمایش PCR می‌تواند به دو تا سه ساعت کاهش یابد. احتمال خطای انسانی به حداقل ممکن می‌رسد و از خستگی و فرسودگی کارکنان آزمایشگاه جلوگیری می‌کند. با استفاده از یک یا چند ربات و دو تا سه نفر نیرو، یک آزمایشگاه قادر خواهد بود روزانه صد‌ها تا هزار‌ها آزمایش PCR انجام دهد.

علاوه بر این، با استفاده از این محصول امکان استخراج DNA از ۹۶ نمونه خون مراجعه‌کنندگان به آزمایشگاه‌های ژنتیک به طور همزمان فراهم شده‌است. این کار حدود یک ساعت زمان می‌برد و فرایند انجام آن نسبت به کیت‌های موجود در کشور بسیار ساده‌تر است.

تمامی مراحل طراحی و تولید ربات و کیت توسط متخصصان پردیس‌ژن در داخل کشور به انجام رسیده‌است. طراحی و تولید کیت با همکاری مرکز جامع سلول‌های بنیادی دانشگاه علوم پزشکی تهران انجام شده‌است. همچنین، کیت و ربات استخراج RNA روی صد‌ها نمونه کرونا توسط دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تهران با موفقیت ارزیابی‌شده و در مقایسه با کیت‌های ستونی توانسته‌است به طور متوسط روی ۴۵ درصد نمونه‌ها بهبود مقدار RNA استخراج‌شده را نشان دهد و خطای منفی کاذب را به میزان ۹ درصد کاهش دهد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار